We hebben de laatste tijd eindelijk weer veel fietsen voorbij zien komen, maar het aantal nieuwe racefiets bleef toch nog wat beperkt. Hopelijk komt daar snel verandering in. Argon 18 geeft in ieder geval een voorzet met de nieuwe Sum Pro waar ook Team Novo Nordisk mee zal gaan koersen in de ProTeam competitie.
Argon 18 Sum en Sum Pro
Als je de begeleidende tekst bij de nieuwe fiets leest, lijkt er het erop dat ze wel kunnen stoppen met de andere modellen die ze hebben. Volgens Argon 18 is hij net zo aero als de Nitrogen en – hoewel het wat vaag klinkt – dezelfde ‘weg prestaties’ als de Gallium Pro. Het moet de beste fiets zijn, of het nou gaat om klimmen, sprinten of een criterium. Eén fiets voor alles dus eigenlijk, iets dat we steeds vaker tegenkomen.
De Sum Pro maakt gebruik van een aantal technieken van Argon 18. Zoals het consistent doorvoeren van de (rij)eigenschappen van het frame over alle maten dat ze het Argon Fit System noemen. De fiets maakt ook gebruik van wat ze 3D+ noemen. Hierdoor wordt het mogelijk om het balhoofd langer te maken zonder dat dit ten kostte gaat (of tenminste minimaal) van de stijfheid en het geïntegreerde systeem (in samenwerking met FSA) waarbij kabels binnendoor lopen. De stack kan daardoor tot 60 mm aangepast worden.
De Sum Pro en de Sum delen vrijwel alle technieken, maar verschillen van elkaar in de carbon layup van zowel het frame als de vork. De Sum Pro wint het met de Pro Level layup wat betreft gewicht, de Sum met de Elite Level layup wat betreft prijs. Zo kost een Sum Pro Disc ACR frame € 3.599,- en het Sum frame € 2.799,-. Het Sum Pro frame weegt in medium 850 gram, het Sum frame 890 gram. De fiets heeft ruimte voor max 32 mm brede banden. Een complete Sum Pro Disc met de mechanische Ultegra groepset is er vanaf € 5.319,-. En de Sum (elite) met dezelfde groepset is er vanaf € 4.519,-.
Pas laat in 2022 beschikbaar…
We weten allemaal wel dat het tegenwoordig eerder regel dan uitzondering is dat je lang op je nieuwe fiets moet wachten. Is het niet het frame, dan is het wel een onderdeel dat niet leverbaar is waardoor het lang kan duren. Bij de introductie van een nieuwe fiets wordt er dan ook vaak alles aan gedaan om te kunnen leveren. Immers, je laat wat nieuws zien en dan zijn er altijd mensen die het graag meteen willen kopen. Het is een van de redenen waardoor introducties uitgesteld worden totdat de fietsen wél leverbaar zijn.
Argon 18 geeft echter nu al meteen aan dat de fiets pas laat in 2022 beschikbaar zal zijn. We kunnen ons er ook wel wat bij voorstellen. Bij de start van een nieuw seizoen met een nieuw team, wil je natuurlijk dat er op je nieuwe racefiets gereden wordt. Ze zullen waarschijnlijk wel een aantal mensen teleurstellen die graag ook op een nieuwe Sum hadden willen rijden dit jaar.
Alles in het teken van diabetes bij Team Novo Nordisk
“Bij een nieuw team hoort een nieuwe fiets”, moeten ze wellicht gedacht hebben bij Argon 18. Ze zijn dit jaar een tweejarig contract aangegaan met het Amerikaanse Novo-Nordisk én ze kwamen meteen met de nieuwe Sum Pro op de markt. Interessant weetje nog over het team is dat ze aandacht vragen voor Diabetes Type 1. En dat niet alleen, alle renners in het team hebben ook diabetes. Hiermee willen ze laten zien je ook met diabetes kan presteren op hoog niveau. En ze willen anderen met diabetes zo ook motiveren om niet bij de pakken neer te gaan zitten. Oh ja, ze hebben ook nog twee Nederlandse renners in de gelederen, Jan Dunnewind en Gerd de Keijzer. Brian Kamstra heeft afgelopen december wegens een spierziekte na zeven jaar afscheid moeten nemen van het team.
Meer info via Argon 18