Campagnolo Super Record cranks | Racefietsblog.nl

We zagen eerder al een prototype van een nieuwe Campa groep voorbij komen en nu is het dan eindelijk officieel. De groepen zijn grondig aangepakt!

Campagnolo heeft hun Chorus, Record en Super Record groepen helemaal opnieuw ontwikkeld. Hiervoor hebben ze aantal profs met een voorkeur voor de mechanisch groep een tijdje ‘stiekem’ met hun zogeheten Squadra Corsa 14 (SC-14) groep laten rijden. De terugkoppeling die ze daaruit kregen hebben ze gebruikt voor de nieuwe mechanische groepen.

We hebben een aantal van de aanpassingen op een rij gezet;

  • Voorderailleur – De kooi is langer gemaakt zodat er minder kracht met schakelen nodig is. De buitenkooi van Super Record groep zal volledig van carbon zijn om gewicht te besparen, zonder natuurlijk aan stijfheid in te boeten.
  • Achterderailleur – In een poging de overall prestaties te kunnen verbeteren is deze compleet herontwikkeld door de Campagnolo ingenieurs. Het nieuwe ontwerp moet stijver zijn en soepeler werken. De onderdelen zijn dus ook anders en daardoor beweegt de derailleur in een iets andere hoek en brengt het ketting dichter bij de cassette. Dit zou ten goede moeten komen aan de krachtoverbrenging (de ketting pakt meer tandjes) en de levensduur van alles onderdelen moeten verlengen.  Het schakelen tussen de 25, 27 een 29 kransjes zou hierdoor ook net zo makkelijk moeten gaan als bij de 11, 12 en 13.
  • Schakelen aangepast vóór – Met twee kliks schakel je nu naar het kleine blad, waarbij je nog een derde klik hebt om te trimmen wanneer nodig. Vervolgens heb je drie kliks om weer naar het grote blad te schakelen. Het idee hierachter lijkt een beetje op SRAM’s True 22 systeem waarbij je dus het volledige spectrum aan versnelling moet kunnen gebruiken zonder dat er iets aanloopt of iets dergelijks.
  • Ergopower shifters – Zoals ook op de foto’s te zien is de ergonomie niet of nauwelijks anders dan bij de bestaande groepen. Aan de binnenkant is er echter wel e.e.a. aangepast om beter met de verschillende sturen die er op de markt zijn om te kunnen gaan. Voor meer comfort hebben ze siliconen in de hoods gebruikt.
  • Cranks – de cranks hebben voortaan vier armen i.p.v. vijf. Dit hebben we bij Shimano natuurlijk ook al gezien. Wat wij echt een goede verbetering vinden is dat je op één crank zowel dubbel als compact bladen kan monteren! Geen gekloot met BCD’s meer, alles dezelfde maat. De cranks komen in drie lengtes (170, 172,5 en 175mm) en drie kettingbladconfiguraties (50/34, 52/36 en 53/39).

Opvallend; we zien en lezen helemaal niets over de remmen. Kennelijk waren deze zowel technisch als optisch perfekt? Of gaan ze ook nog meer verrassing in de vorm van schijfremmen en hydrauliek komen later dit jaar?

Campagnolo.Ergopowers.2015Campagnolo Chorus 2015 front derailleur  |  Racefietsblog.nlCampagnolo Chorus 2015 rear derailleur  |  Racefietsblog.nlCampagnolo Chorus 2015 cranks  |  Racefietsblog.nl

Campagnolo Super Record 2015 front derailleur  |  Racefietsblog.nlCampagnolo Record 2015 rear derailleur  |  Racefietsblog.nlCampagnolo Record 2015 cranks  |  Racefietsblog.nl

Campagnolo Super Record 2015 front derailleur  |  Racefietsblog.nlCampagnolo Super Record 2015 Read derailleur  |  Racefietsblog.nlCampagnolo Super Record cranks  |  Racefietsblog.nl