Het is alweer even geleden, maar op de Eurobike beurs in Frankfurt zagen we deze gave MCC Evo wielen van het Franse merk Corima. De relatief weinige maar wel hele dikke spaken en een bijzondere aansluiting op de naaf, dat waren de eerste dingen die ons direct opvielen. Het geeft het wielset een gave, futuristische uitstraling.
Een echt Frans product
Niet alleen het merk Corima is Frans, maar ook de gehele productie van de wielen vindt in Frankrijk plaats. En niet machinaal, maar deze wielen worden met de hand gemaakt. En dat vind ik toch wel mooi, vakmanschap op Europese bodem. Het merk bestaat sinds 1973 en je kunt wielen van Corima in het profpeloton vinden in de fietsen van wielerploeg Cofidis. En dat die Fransen trots zijn op hun merk, dat blijkt wel uit de grootte van de decals op de velgranden. De merknaam Corima staat twee keer op de velg, in een behoorlijk formaat. Maar mocht je dat niets vinden is het ook mogelijk om de decals in het minder opvallende grijs of zwart te nemen.
De velgen zijn gemaakt van 3K carbon, en deze grove carbonstructuur is goed zichtbaar omdat de velg niet gespoten is. In de velg zit een keiharde foamlaag, en waar veel velgen van binnen hol zijn kiest Corima voor deze foamlaag om stijfheid aan de velg toe te voegen. Omdat de velg dicht is kan het zijn dat er drukverschil ontstaat maar daarvoor hebben ze een rubbertje bedacht dat dient als ventiel.
Maar het meest bijzondere aan de wielen is toch wel de naaf van het achterwiel, en dan vooral de aansluiting van de naaf op de twaalf aerodynamisch gevormde spaken. De twaalf spaken zitten verwerkt in een supergaaf patroon, kenmerkend voor het merk Corima. Corima heeft zelfs patent op dit patroon. Bij het voorwiel komen de spaken wel direct bij de naaf, maar ook hier is het op een prachtige manier gemaakt. De 36-tands MCC Evo naaf is ook nieuw en volgens Corima is er een verbetering van 17% ten opzichte van de vorige naaf als het gaat over de overbrenging en verdeling van de kracht die je op de pedalen zet en dus wil overbrengen.
De specificaties op een rijtje
De wielen zijn er in twee verschillende hoogtes, namelijk 32 mm en 47 mm. Zowel de voor- als achterwielen hebben twaalf spaken. De interne breedte van de velg is 21 mm en de externe breedte is 26 mm. De wielen zijn geschikt voor banden van 25 tot en met 32 mm. Ook wel belangrijk om te weten: de maximale bandenspanning bij een band van 25 mm is 5.0 bar, en ga je voor de maximale breedte van 32 mm dan kun je nog 4.2 bar aan lucht kwijt in de band.
Beide versies van de wielen zijn er in twee varianten, een tubeless ready versie en een tubular versie. Qua body heb je de keuzen uit Shimano, Sram en Campagnolo en qua lagers heb je nog de optie om voor keramisch te gaan. Het gewicht hangt af van de versie. Tubeless ready wegen de wielen 1445 gram in een 32 mm hoogte en 1480 gram in de 47 mm hoogte. De tube versie weegt aanzienlijk minder met 1280 gram (32 mm) en 1330 gram (47 mm).
Gave wielen voor een pittige prijs
Eerlijk is eerlijk, ik ben heel erg enthousiast over de looks van deze wielen. Het ziet er gewoon gelikt uit als je het mij vraagt. Maar daar is de prijs ook naar, want we zien dat de wielset een adviesprijs heeft van € 3.690,-. Als je dan ook nog voor de optie keramische lagers kiest komt de prijs uit op € 4.185,-. Pittig prijsje, maar je krijgt er wel een gaaf setje wielen voor terug.
Meer info via Corima.