Het Italiaanse merk Deda introduceert met de Alanera RS een opvolger van de Alanera, de carbon cockpit die we eerder al eens testten. Ten opzichte van zijn voorganger is het stuur lichter en comfortabeler geworden. Ook is het stuur nu alleen geschikt voor geïntegreerde kabels. Qua vorm blijft het stuur redelijk gelijk.

Volledig interne bekabeling

De grootste verandering ten opzichte van voorloper Alanera is de bekabeling. Want je voorheen nog kon kiezen om de kabels aan de onderkant van het stuur eruit te laten komen, is de bekabeling bij deze nieuwe Deda Alanera RS volledig intern. Iets waar je racefiets overigens wel geschikt voor moet zijn. De kabels lopen via het stuur rechtstreeks het frame in. Dit ziet er strak uit. In het stuur passen maximaal drie kabels en het stuur is daarom alleen geschikt voor elektronische groepsets.

Qua vormen is het stuur vrijwel hetzelfde gebleven, maar qua decals is er wel het een en ander veranderd. De typeaanduiding staat wat subtieler op de bovenkant van het stuur. Op de voorkant van het stuur, op de topcap en op de zijkanten van de stuurpen staat merknaam Deda. Het stuur is matzwart en heeft een platte, aerodynamische vorm.

In de beugels heeft het stuur een flair van zes graden. Dit zorgt volgens Deda voor meer comfort als je met je handen in de beugels rijdt. De bovenkant van het stuur is zo gemaakt dat er ook meer ruimte is voor je onderarmen als je in de beugels rijdt, zonder de bovenkant van het stuur aan te raken. De bovenkant van het stuur is verbeterd, zodat je polsen meer steun hebben op het stuur als je met je handen op je shifters rijdt.

20 gram lichter

Verder is de Alanera RS ook aerodynamischer en lichter ten opzichte van zijn voorganger. De cockpit is 6% lichter, en bij een cockpit met een stuurpenlengte van 110 millimeter en een stuurbreedte van 42 centimeter komt dit neer op 20 gram. In deze maat weegt de cockpit nu 340 gram. We duiken nog even de technische details in. De cockpit bestaat uit één stuk, en om dat te realiseren zijn er meer dan 180 lagen carbon gebruikt. De gebruikte carbonsoorten zijn 3K en UD.

Verbeterde aerodynamica

Naast het lagere gewicht is er dus ook gefocust op een verbetering qua aerodynamica. Deda heeft dit in samenwerking met de Technische Universiteit van Milaan gedaan. Samen hebben ze met CFD simulaties gewerkt aan de verbetering. Deda koppelt die verbetering aan snelheden. Bij een snelheid van 40 km/u is het nieuwe stuur 3,9 watt sneller dan zijn voorganger. Bij een snelheid van 50 km/u scheelt het 8,7 watt en als je de 60 km/u aantikt bespaar je 15,5 watt. Je bent dus weer een stukje sneller, maar voor mij zou de keuze voor deze cockpit vooral vanwege de looks zijn.

Een carbon cockpit is een serieuze upgrade voor je racefiets, dat is een feit. Maar het is ook een serieuze investering, want voor deze cockpit betaal je € 795,-. De computer mount zit daar niet bij, en die kost € 70,-. Let er wel even op dat de cockpit enkel geschikt is voor fietsen met volledige interne bekabeling en elektronische groepsets, als je overweegt deze aan te schaffen.

Meer info via Deda.

Tags: