In het assortiment van Giant zien we een nieuwe gravelbike die afgelopen maand is gepresenteerd. Het is de Revolt X die er op dit moment is in de Advanced Pro 0 uitvoering. Ze hebben bij Giant al de Revolt, de Revolt Advanced en de Revolt Advanced Pro. De Revolt X is dus de nieuwste gravelbike van Giant. Deze gravelbike is geen opvolger van de andere varianten, maar meer een aanvulling. Want een gravelbike met voorvorkvering had Giant nog niet in haar assortiment.
Fancy kleur
Wat mij bij Giant vaak opvalt is dat het spuitwerk strak wordt gedaan, en dat is ook nu weer zo. Zo staat de merknaam bijvoorbeeld niet groot op de zijkant van het frame, maar juist in zwarte letters op de onderkant van de onderbuis. De merknaam is meer subtiel en niet zo opvallend aanwezig. Daar hou ik wel van. Op de voorkant van het balhoofd staat het kenmerkende logo van Giant. De kleur van de fiets is Airglow/Black Currant. Black Currant betekent zwarte bes en dat is dus die glanzende zwart-paarse kleur die we vooral aan de achterkant van het frame zien. De kleur Airglow is dan de regenboogkleur, en dat ziet er fancy uit als je het mij vraagt.
Volgens Giant zit deze gravelbike aan de avontuurlijke kant van de gravelscene, en dat klinkt logisch. Een verende voorvork is zwaarder dan een standaard vork, maar het brengt ook voordelen met zich mee. Qua comfort ga je er natuurlijk op vooruit, omdat je meer demping hebt. De voorvork, een Fox 32 Float TC Performance Elite, heeft een 40 mm veerweg. Deze gravelbike heeft standaard een dropperpost, maar er past ook een Giant D-Fuse zadelpen in, mocht je dat fijner vinden. Deze zadelpen heeft wat extra flex waardoor je meer comfort hebt. Of je kan een gewone ronde (30,9 mm) zadelpen in de fiets zetten. Allemaal afhankelijk wat je het fijnst vind op welke ondergrond.
Giant heeft veel eigen componenten in het assortiment. Zo zien we op deze fiets dat de velgen, naven, zadelpen en het zadel van Giant zelf zijn. Verder kiest Giant qua afmontage voor Sram. De shifters en remmen zijn van Sram Force eTap en de achterderailleur is de Sram X01 Eagle AXS. Ook het crankstel is van Sram Force, er is gekozen voor een single crankstel met een 40-tands kettingblad. Je hebt dus 12 versnellingen, en de cassette heeft een verhouding van 10-52. Qua banden is er gekozen voor 50 mm Maxxis Rambler banden.
Frame gemaakt voor voorvorkvering
Volgens Giant is het frame speciaal ontwikkeld voor de vering voor. Als we de geometrie bekijken zien we inderdaad verschillen met de Revolt Advanced Pro. Dit frame heeft een iets kortere stack maar de reach is nagenoeg gelijk. Ook is het stuur wat breder, en dat benadrukt toch wel het doel van Giant met de fiets: de focus ligt op avontuurlijk ruig terrein en niet zo zeer op snelheid.
Zowel de boven- als onderbuis is voorzien van extra mounts, om bijvoorbeeld een extra bidonhouder te monteren. Waar we bij veel gravelbikes deze mounts ook op zijkanten van de voorvork zien heeft deze fiets dat niet. Dat komt door de geveerde voorvork, want de Revolt Advanced Pro heeft dit wel.
De fiets is voorzien van een Flip Chip dropout. Met deze technologie is het mogelijk om je achterwiel eenvoudig op twee posities in het frame te plaatsen. In de achterste positie is het mogelijk om banden met een breedte van maximaal 53 mm te monteren. Plaats je het wiel meer naar voren dan kun je banden tot 45 mm monteren. Naast de bandbreedte heb je met deze technologie dus ook de keuze uit twee lengtes qua wielbasis. Met een kortere wielbasis heb je een wat directere, snelle fiets terwijl een lange wielbasis juist weer zorgt voor stabiliteit op hogere snelheid.
Eén kleur en afmontage
Qua maatvoering zijn er de maten XS tot en met XL. Giant heeft het verder lekker simpel gehouden en dat bespaart je een hoop keuzestress: de fiets is in één kleur te verkrijgen en met maar één afmontage. Dus ook qua prijs is het dan helder: aan de kassa reken je € 7.499,- af.
Meer info via Giant.