CycleOps heeft hun twee smart trainers vernieuwd. Geen grote veranderingen, maar wel een paar verbeteringen t.o.v. hun voorgangers.

Ging het eerder om de Hammer, het topmodel, en de Magnum, het model net daaronder, nu hebben we het over de H2 en M2. CycleOps is een relatief klein Amerikaans familiebedrijf dat sinds enige tijd onderdeel is van Saris, dat eveneens uit Madison, Wisconsin komt. PowerTap hoort daar bijvoorbeeld ook nog bij. CycleOps concentreert zich volledig op trainers en alles wat daarbij hoort.

Topmodel dat weer net ietsje beter is
De Hammer was het topmodel en de nieuwe H2 is dat ook nog steeds. En zoals gezegd zijn de aanpassingen gering. Je kan zeggen dat het een beetje ver gaat om ze helemaal als nieuw aan te kondigen, maar je moet het maar vergelijken met de telefoons die ook om de zoveel tijd een – soms tussentijdse – update krijgen.

De H2 is een zogenaamde Direct Drive trainer. D.w.z. dat de trainer in feite de rol van je achterwiel overneemt. Je haalt je achterwiel eruit en zet je fiets op de trainer. Bij de CycleOps moet je wel nog een cassette kopen, of overzetten, want die zit er niet standaard bij. Je kan de trainer gebruiken voor fietsen met snelspanners, maar ook steekassen zijn probleem met gebruik van de adapters.

Een van de speerpunten van de trainer is het beperkte geluidsniveau. CycleOps claimt dat je ermee in een bibliotheek zou moeten kunnen fietsen. Bij wijze van spreken hopen we dan maar. Bij 32 km/u zou het 69 decibel produceren. Verder kan het omgaan met 2000 Watt bij 32 km/u en een klim van maximaal 20% nabootsen. Dat lijkt ons voor de meeste renners toch wel ruim voldoende.

Toch iets anders dan de Hammer
De H2 heeft de vorm behouden, maar heeft een iets andere afwerking. De kleur en lak zijn iets anders, maar dat is het dan ook wel. Intern is er wel e.e.a. veranderd t.o.v. de Hammer.

  • De nauwkeurigheid is verhoogd van +/-3% naar +/-2%, mede dankzij samenwerking met PowerTap
  • Het heeft een ingebouwde cadanssensor
  • Headless-mode laat je de trainer gebruiken als deze niet gekoppeld is via BT of ANT+

En dat was het alweer, niet veel dus, maar wel nuttig. Een hogere nauwkeurigheid is altijd welkom, al zal je hier als huis-tuin-keuken-gebruiker niet veel van merken. De ingebouwde cadanssensor is vinden we de meest waardevolle toevoeging omdat je dan niet een aparte sensor nodig hebt om je cadans te meten. Handig! De Headless-mode kan ook handig zijn, al kunnen we zo snel niet een situatie bedenken waarin je dit gaat gebruiken. Met een gewicht van 21kg neem je hem niet snel mee. Wellicht komt het van pas als je internetverbinding het een keer laat afweten en je geen Zwift, Sufferfest of zoiets dergelijks kan gebruiken.

De H2 heeft een adviesprijs van € 1199,99.

CycleOps M2
De M2 is de opvolger van de Magnum, die Björn afgelopen winter heeft getest. Geen Direct Drive, maar een trainer waar je je achterwiel in de trainer moet plaatsen. Daarmee is de trainer onder andere wat minder nauwkeurig met +/-5%, maar met een adviesprijs van € 599,99 ook de helft goedkoper. De M2 heeft wel een paar van de features van de H2, zoals een  ingebouwde cadanssensor en kan het zowel snelspanners als steekassen aan.