Huh, wat staat daar nou? Tubeless Tubular? Een tube zonder tube. Zoiets althans, we leggen het uit. Challenge komt met een hele range nieuwe banden voor de weg en gravel, allemaal handgemaakt en tubeless ready.
Merken vernieuwen vaker één of twee banden in hun collectie, maar een hele lijn vernieuwen zien we niet zo vaak. Challenge doet het wel en lieten tijdens Eurobike hun nieuwe handgemaakte Strada, Paris-Roubaix en Strada Bianca voor de weg en Almanzo, Gravel Grinder en eveneens een Strada Bianca voor gravel zien.
Vorig jaar introduceerden ze al hun eerste lijn Tubeless Ready banden, maar die waren enkel nog gevulkaniseerd. Deze nieuwe banden moeten het comfort en de rijkwaliteit van een tubular band benaderen. Ze hebben een TPI (Threads Per Inch) van 300 voor de Strada en de Paris-Roubaix en 260 voor de Strada Bianca.
De tubeless clinchers hebben extra bescherming gekregen bij de hiel. Dit is om te voorkomen dat het soepele karkas gaat scheuren als gevolg van scherpe carbon velgen. Zoals je op bovenstaande foto kan zien heeft de binnenkant een coating over de hele breedte voor verbeterde lekbescherming en luchtdichtheid.
De Road Handmade TLR bandenlijn, of HTLR zoals Challenge het noemt:
- Strada – 25 mm – 300 TPI – 255 gram – adv.prijs € 69,90
- Strada Bianca – 30 mm – 260 TPI – 305 gram – adv.prijs € 69,90
- Paris-Roubaix – 27 mm – 300 TPI – 280 gram – adv.prijs € 69,90
De Gravel HTLR lijn:
- Strada Bianca – 36 mm – 260 TPI – 385 gram – adv.prijs € 69,90
- Almanzo – 33 mm – 260 TPI – 390 gram – adv.prijs € 69,90
- Gravel Grinder – 33 mm – 260 TPI – 405 gram – adv.prijs € 69,90
- Gravel Grinder – 36 mm – 260 TPI – 425 gram – adv.prijs € 69,90
Tubeless Tubular
We moeten nog een beetje wennen aan tubeless en kan komen ze toch weer met iets nieuws. Het klinkt raar, maar het snijdt toch hout. Het gaat om tube dus er moet nog steeds een band op de velg gelijmd worden. Maar waar in het karkas van een traditionele tube een losse latex binnenband zit, heeft Challenge deze vastgemaakt (fused noemen ze het) aan het karkas. Het doel hiervan is dat je band nu kan repareren met een plug als de antilekvloeistof het gat niet kan dichten. Daarmee heb je dus toch het comfort en de rijkwaliteit van een tube zonder in de problemen te raken als je lek rijdt.
Je vraagt je wellicht af waarom dit nodig is. Terecht, want tubes worden over het algemeen alleen in de koers gebruikt waar je zelf of de teamauto reservewielen reservewielen heeft. Challenge heeft de banden in eerste instantie gemaakt met de lange gravelraces in de V.S. in het hoofd. Hierbij bevindt men zich vaak in afgelegen gebieden waar geen mogelijkheden zijn voor directe support. Nu kan je het dus zelf repareren als de latex dat niet al doet.
Daar waar we juist zien dat de tube terrein aan het verliezen is door de opkomst tubeless, langzaamaan ook bij de profs, blaast Challenge de tube op deze manier dus toch weer nieuw leven in.
De Gravel Handmade Tubeless Tubular (HTLTU) lijn:
- Strada Bianca – 30 mm – 260 TPI – 385 gram – adv.prijs € 86,90
- Strada Bianca – 36 mm – 260 TPI – 495 gram – adv.prijs € 86,90
- Almanzo – 33 mm – 260 TPI – 450 gram – adv.prijs € 86,90
- Gravel Grinder – 33 mm – 260 TPI – 465 gram – adv.prijs € 86,90
Alle nieuwe banden zullen medio november dit jaar beschikbaar zijn. Alle verdere info bij Challenge.