Het was te verwachten, een nieuwe Lapierre Pulsium. De endurance racefiets van Lapierre is nu ook vernieuwd. Eerder was het al de beurt aan de nieuwe Lapierre Xelius DRS en daarvoor werd de nieuwe Lapierre gravelbike, de Crosshill CF gepresenteerd. Nu dus de Pulsium. En deze 4e generatie alweer is flink veranderd, al zou je dat niet direct zeggen bij het vluchtig kijken naar de foto’s.

Eerst maar eens de geometrie

Zoals zo vaak, wanneer je goed kijkt, valt er veel meer op. De hele geometrie is aangepast. Het balhoofd is minder hoog en de hoek van de zadelbuis is een halve graad steiler geworden. Het frame is ook meer slooping geworden, vergeleken met de vorige versie. Afhankelijk van de maat is de stack tussen de 9 en 19mm minder geworden. Bij de kleinere maten tot en met M is de reach weer groter geworden. Je zit nu dus in een meer sportievere houding.

Naast je houding is het frame ook meer aero geworden. Zo zal je er ook makkelijker een Grandfondo wedstrijdje mee gaan rijden. Strijd je mee om de prijzen, dan zal deze Pulsium toch net iets te zwaar zijn. Dan wijk je liever uit naar de Xelius DRS. Cijfers hebben ze ook meegegeven. 5% meer aero vergeleken met het vorige model. 2,1 watt efficiënter bij 35 km/u, wat volgens de metingen van Lapierre betekent dat je elke 10 km, 5 seconden sneller bent. Zoals je ziet, niet extreem veel verschil qua aerodynamica, maar alle beetjes helpen. Het doel van deze fiets is ook niet om er een aerofiets van te maken. Daar heeft Lapierre al de Xelius DRS voor.

Ook is de bekende driehoek in het frame aangepast zodat het nu nog meer trillingen absorbeert. Dit hebben ze gedaan door over te stappen naar het 3D Tubular concept dat ze ook al gebruikten bij de Xelius. Hierbij raakt de staande achtervork de zadelbuis niet meer.

Frame en uitvoeringen

Voor het frame hebben ze gekozen voor een nieuwe carbon layup (UD SL, wat net onder de top carbonlijn van Lapierre zit) waardoor ze ook rekening hebben gehouden met de verschillende nokjes om je bidons en spatborden en wat nog meer te kunnen monteren. Toch hebben ze het gewicht van het frame op 992 gram voor maat M gekregen. Dat is dus 100 gram lichter dan het vorige model.

Uitvoeringen

In totaal zijn er 7 uitvoeringen in verschillende kleuren. De goedkoopste is de enige met een mechanische groepset. De Pulsium 5.0 heeft een Shimano 105 mechanische groepset en wordt verder afgemonteerd met een Lapierre Road aluminium wielset. Hiervoor betaal je € 2599,-.

Gaan we meteen door naar het topmodel dan is dat een met Shimano Ultegra Di2 afgemonteerde versie, de Pulsium 8.0. Deze heeft de DT Swiss ERC1600 carbon wielset. Met een gewicht van 8,3 kg kost hij € 5.699,-.

Een mooi tussenmodel is de Pulsium 6.0 met een adviesprijs van € 3.399,-. Afgemonteerd met Shimano 105 Di2 en een DT Swiss E1800 wielset van aluminium. En er zitten een paar mooie kleuren tussen. Zie onderaan de verschillende modellen.

Meer info via Lapierre

Lapierre Pulsium 6.0 – 8,8 kg – € 3.399,-
Lapierre Pulsium 6.0 – 8,8 kg – € 3.399,-
Lapierre Pulsium 6.0 AXS – 8,6 kg – € 3.899,-
Lapierre Pulsium 7.0 – 8,5 kg – € 4.399,-
Lapierre Pulsium 7.0 – 8,5 kg – € 4.399,-
Lapierre Pulsium 8.0 – 8,3 kg – € 5.699,-