Lapierre is lekker bezig deze oktober. Naast de Lapierre Crosshill CF gravelbike hebben ze deze week ook de nieuwe Lapierre Xelius DRS gepresenteerd. En de Xelius is flink onder handen genomen. Of beter gezegd, ze hebben de vorige Xelius SL3 en de Aircode DRS samengevoegd in één racefiets, de Xelius DRS. Deze Lapierre moet nu licht zijn én aero. Dat is in lijn wat je vaker terugziet bij fietsmerken, dat ze één racefiets maken die op alle terreinen goed moet zijn.

Meer aero is sneller

Bij Lapierre is dit dus de nieuwe Xelius DRS. Hij is nog wel herkenbaar gebleven met de kleine driehoek, waar de staande achtervork bij de bovenbuis komt. Al zijn de lijnen wel veel strakker geworden en niet meer met een kromming. Het doel was dus een snellere racefiets. Hij is meer Aero geworden dan beide voorgangers. Met CFD testen hebben ze metingen gedaan wat betreft de aerodynamica. De Xelius DRS is nu 15% meer aero wat betekent dat je 5 watt bespaart bij 35km/u. Ga je 50 km/u dan is hij zelfs 14 watt sneller.

Maar hoe zit het met beklimmingen? Dit hebben ze bij Lapierre ook berekend. De nieuwe Xelius DRS is tot 10% stijging sneller dan hun vorige klimfiets, de Xelius SL3. Dat gaat dan met waardes van een profrenner. Voor een meer hobby wielrenner die 180 watt trapt, is deze nieuwe fiets tot 7,5% stijging sneller dan de SL3. De fiets is dus veel meer allround geworden waardoor je sneller bent in de meeste omstandigheden. Ga je echt alleen maar steile beklimmingen doen, dan is de SL3 nog sneller vooral omdat deze nog net even lichter is.

Twee carbon versies

Er zijn twee carbon versies van de fiets op de markt. De UD SLI en de UD SLI Team. Het verschil zit hem de carbon layup waarbij de UD SLI Team het topmodel is. Deze is er ook maar in een uitvoering; de Lapierre Xelius DRS 10.0. Je kan hem ook los als frameset kopen. Alle andere uitvoeringen zijn gemaakt van het UD SLI carbon.

Het verschil zie je vooral terug in het gewicht. Het frame van de Xelius DRS 10.0 weegt 890 gram (incl spuitwerk). Als je dat vergelijkt met de vorige SL3, dan is dat maar 44 gram meer. Maar nu met veel meer aero voordeel. Dit verklaart bovenstaand, dat je bij heel steile hellingen met de SL3 nog sneller bent. In een wedstrijd zal je dit verschil weer inhalen tijden de afdaling en de vlakke delen. Bij de andere uitvoeringen met het UD SLI carbon weegt het frame 908 gram.

Comfort

Extra comfort van deze racefiets wordt gehaald uit de D-vorm zadelpen die in combinatie met de constructie van de zadelbuis extra trillingen moet absorberen. De D-vorm is helpt ook weer mee aan het aero-verhaal. De fiets kan maximaal 32 mm banden hebben. Er zijn verschillende uitvoeringen waarbij de goedkoopste versie de Xelius DRS 5.0 is. Deze heeft een adviesprijs van € 2.899,-. Daarvoor krijg je de carbon racer afgemonteerd met een mechanische Shimano 105 groepset met een setje Lapierre Road aluminium wielen.

Wil je het topmodel dan moet je daar precies € 10.000,- voor neerleggen. Maar dan is je fiets ook afgemonteerd met Shimano Dura-Ace Di2 en een set DT Swiss ERC1100 Spline wielen. Die laatste zijn weer speciaal voor Lapierre gemaakt. Gewicht moet hiermee op 6.8 kg uitkomen volgens Lapierre. Tussen deze modellen zitten nog allerlei andere uitvoeringen. Oh, en ik moet zeggen dat de SO frameset (die je op de foto bovenaan ziet) er ook erg goed uitziet.

Meer info via Lapierre

Lapierre Xelius DRS 5.0