De Crosshill gravelbike van Lapierre is al sinds 2016 opgenomen in het assortiment, in een aluminium uitvoering. Nu met de komst van de Lapierre Crosshill CF heeft het Franse merk de collectie uitgebreid met een carbon uitvoering van de Crosshill gravelbike. En dat doen ze meteen goed met zeven verschillende uitvoeringen, waarvan er ook nog eens twee een geveerde voorvork hebben voor het ruigere werk.

Carbon Crosshill CF frame

Lapierre heeft het Crosshill frame ontwikkeld met als doel de beste performance op lange en ultra-lange afstanden. Ze wilden daarbij een comfortabel frame dat geschikt is voor de UDH derailleurhanger en een geveerde voorvork. Je hebt keuze uit het monteren van een voorderailleur of een 1By aandrijving en alle kabels lopen vanaf het balhoofd door het frame. Althans, voor de versies met de starre voorvork. Bij een geveerde vork is dit technisch niet mogelijk en loopt de voor de lockout en de remkabel buitenom.

Het Crosshill frame heeft het bekende ‘driehoekje’ onder de zadelpenklem. De ovaal gevormde seatstays (Lapierre noemt dit ‘flexstays) staan daarbij los van de zitbuis. Hierdoor kan er volgens Lapierre 12% meer trillingen worden opgevangen. Het frame heeft ruimte voor banden tot 45 mm. Ten opzichte van de aluminium Crosshill heeft de carbon uitvoering een grotere hoek van de zitbuis, zodat je efficiënter je kracht kan overbrengen op de pedalen. Ook is de achterbrug met 430 mm wat korter voor een reactievere fiets en is de bovenbuis korter voor een compacte houding.

Voor bikepacking en ultra distance

Op het WK afgelopen week was de Crosshill CF al te zien. De fiets is volgens Lapierre ook inzetbaar bij races als ook ultra-distance wedstrijden en bikepacking avonturen. Kortom, een fiets waarmee je alle kanten op moet kunnen. Zeker in combinatie met bredere banden en een geveerde voorvork is het een avontuurlijke fiets. De modellen met een starre vork hebben extra nokken voor montage van tassen of accessoires. Ook heeft het frame op de bovenbuis nokjes en is er ruimte voor spatborden.

Afhankelijk van het model is de Crosshill uitgerust met een aluminium of carbon stuur. Het aluminium stuur op de 5.9 en 6.0 modellen heeft een rise van 12 mm voor extra comfort als je de handen bovenop het stuur vasthoudt. Dit stuur heeft een flare van 12 graden en 114 mm drop. Bij het carbon stuur van de 7.0 en 8.0 modellen is deze rise zelfs 20 mm en de drop 122 mm. De bovenkant van dit stuur is aerodynamisch vormgegeven voor meer grip en controle, aldus Lapierre. Beide type sturen komen met een nieuw ontwikkelde stuurpen van aluminium, die het mogelijk maakt om de kabels netjes via het balhoofd door het frame te laten lopen.

Modellen en specificaties

De Lapierre Crosshill CF is er in een 5.0, 6.0, 7.0 en 8.0 uitvoering. Deze zijn allemaal gebaseerd op hetzelfde frame, maar met verschillende afmontages. De 6.0 en 8.0 uitvoering zijn er ook in de ‘S’ uitvoering, waarmee ze doelen op de suspension van de geveerde voorvork. Als zevende en laatste model is de 6.0 uitvoering er ook in een SRAM Rival AXS uitvoering, naast de reguliere 6.0 met Shimano GRX. Hieronder een overzicht van alle zeven modellen, met daarbij de afmontage en prijs.

Op de headerfoto zie je het topmodel, de Lapierre Crosshill CF 8.0 S. Deze kost € 6999,- en is opgebouwd met een SRAM Force AXS groepset, DT Swiss GRC1600 carbon wielen, RockShox Rudy Ultimate voorvork en SRAM Reverb dropperpost.

De Lapierre Crosshill CF 5.0 met Shimano GRX610 kost € 2799,-
De Lapierre Crosshill CF 6.0 met Shimano GRX820 kost € 3199,-
De Lapierre Crosshill CF 6.0 S met SRAM Apex AXS en Suntour GVX32 voorvork kost € 3499,-
De Lapierre Crosshill CF 6.0 AXS met SRAM Rival AXS kost € 3699,-
De Lapierre Crosshill CF 7.0 met Shimano GRX825 Di2 kost € 4199,-
De Lapierre Crosshill CF 8.0 met SRAM Force AXS kost € 5999,-

via Lapierre