Het heeft even geduurd, maar er is weer nieuws van Lightweight. Ze hebben vandaag, na 4 jaar ontwikkeling, de nieuwe Lightweight Meilenstein ART wielset wereldkundig gemaakt. Met de nieuwe Meilenstein ART zijn ze vooral moderner geworden. Dat was ook nodig, want ondanks dat ze heel fijne wielen maken stond de ontwikkeling de laatste tijd een beetje stil. Maar daar komt nu verandering in.

Alpha Rib Technology

Allereerst de toevoeging ART. Dat staat niet voor kunst, maar voor Alpha Rib Technology, al ziet het er wel erg kunstig uit op de foto’s. Dit ART is de nieuwe techniek waarmee Lightweight een soort van schagen of ribben maakt in het carbon voor extra stijfheid en dus minder gewicht. De carbon spaken worden in die ribben vastgemaakt.

Met deze techniek kunnen ze een bredere velg maken die meer aero is. En die bredere velg zorgt ook voor een bredere binnenbreedte. Deze velg heeft namelijk een 23 mm binnenbreedte. 22,9 mm om precies te zijn. Dat is meer geschikt voor de huidige bandenmaten. Ze geven zelf aan dat de velg ontwikkeld is voor 28 mm banden en breder. Dit heeft ook weer met de aerodynamica te maken. De hoogte van de velg is 45 mm en deze heeft een hooked rand. De wielen zijn tubeless ready. Op dit moment staan ze nog niet in de lijst met door de UCI goedgekeurde wedstrijdwielen.

Aerodynamisch volgens AMI

Over de aerodynamica geeft Lightweight aan dat deze wielset sneller is dan de concurrenten. Ze maken hierbij gebruik van de Aero-Mass Index (AMI), waarbij drag en gewicht gecombineerd een waarde laten zien. Daar komen ze volgens Lightweight beter uit dan concurrenten als Partington, Reserve, Zipp, Newmen of Cadex. Volgens de metingen heeft de Meilenstein ART meer dan 20% aerodynamisch voordeel ten opzichte van de concurrentie. Onafhankelijke tests zullen dit in de toekomst moeten bevestigen.

De naaf is van aluminium en heeft extra hoge flenzen voor extra stevigheid. Nu had Lightweight dat altijd al wel. Ze noemen het de Penta-Fly hub en de spaken hebben het typische Lightweight patroon. De spaken gaan van de ene kant van de velg via de naaf naar de andere kant van de velg. Dit noemen ze Rim-To-Rim design.

Gewicht

En dan het gewicht, want daar zijn ze altijd goed in bij Lightweight. Een wielset van deze Lightweight Meilenstein ART met 45 mm hoge velg weegt 1190 gram. Dat is niet verkeerd, toch? En helemaal niet voor een 45 mm hoge velg. En dat zijn ze aan hun naam ook wel verplicht, letterlijk en figuurlijk. Het voorwiel staat in de boeken voor 550 gram en het achterwiel voor 640 gram.

Prijs

En dan de prijs. Die is volgens verwachting flink met € 6.550,-. Dit is de velg met zilveren decals en stalen lagers. Wil je de Schwarz uitvoering, met zwarte decals en CeramicSpeed lagers,dan moet je daar € 6.999,- voor neerleggen.

Specificaties:

Velghoogte: 45 mm
Interne velgbreedte: 22,9 mm
Externe velgbreedte: 28,6 mm
Gewicht: 1190 gram
Voorwiel: 550 gram
Achterwiel: 640 gram

Meer info via Lightweight