Zo exclusief, dat er in Nederland maar 40 sets beschikbaar zijn. De wielen zijn vanaf nu beschikbaar dus als je een setje wil bemachtigen moet je er heel snel bij zijn. De oplettende kijker had de wielen al kunnen spotten bij onder andere Vollering, Kopecky en Alaphillippe in de afgelopen koersen. Wat daarbij het meest opvalt zijn de chrome gekleurde naven, ten opzichte van de ‘gewone’ Roval Rapide CLX wielen. Maar er is meer gewijzigd om dit de snelste wielen ter wereld te maken, aldus Specialized.

Lichtgewicht tot in details

Als je iets dat al erg goed is nog beter wil maken, komt het aan op de details en dat is precies wat ze met deze limited Team wielen hebben gedaan. Ze hebben door een andere carbon layup per velg 40 gram weten te besparen. Om tot deze besparing te komen hebben ze 57 verschillende layups getest, om uiteindelijk tot de ideale en lichtgewicht carbon layup te komen die ook stijf genoeg moet zijn.

De naven zijn zoals gezegd het meest opvallende verschil, en ik moest eventjes wennen aan de chrome kleur. Maar ik vind dit wel een mooie uitstraling hebben.

DT Swiss 180 EXP met SINC lagers

Deze Roval naven maken gebruik van een DT Swiss 180 EXP binnenwerk met keramische SINC lagers. Door de lage flens van de naaf hebben ze ook hier 50 gram weten te besparen. Dat ze ver zijn gegaan in de zoektocht naar de details blijkt wel uit de besparing van 2 gram op het gebruik van decals. Deze zijn verminderd voor gewichtsbesparing en totaal komt deze wielset nu uit op 1360 gram.

Meer aero en tubeless

Naast de besparing van het gewicht hebben ze bij Specialized met deze wielen ook nog wat drag weten te verminderen. Met de combinatie van de lage flens op de naven en de DT Swiss Aerolite II spaken winnen ze 0,5 watt. Dat is minimaal, maar kan over 40 km een verschil maken van enkele secondes. Niet veel, maar het verschil tussen winst en verlies zit ‘m tegenwoordig meer en meer in de kleinste details.

Ze kiezen bij Specialized bewust voor tubeless met een hooked velgrand, om te voorkomen dat een band van de velg kan knallen bij hoge druk. De interne breedte is 21 mm en de voorvelg meet aan de buitenzijde 35 mm. Bij de achtervelg is dit 30,7 mm en in combinatie met 28 mm of 30 mm banden biedt dit de meest aero combinatie.

Silver is the new gold

Ik benoemde eerder al de opvallend zilveren kleur van de naven. Daar waar Specialized bij hun fietsen de naam S-Works heeft voor het topsegment producten, doen ze dit vanaf nu met de zilveren kleur bij de wielen. De zilverkleurige naven, decals en ventielen betekend dat dit de absolute top is van Roval wielen. Of zoals ze het zelf zeggen; als je de zilveren kleur ziet weet je dat er een speciaal sausje over is gegoten en dat je te maken hebt met het beste van het beste. Dit zagen we onlangs ook al bij de nieuwe Roval Control SL Team wielen voor de mountainbike. Hieronder de video van de mountainbikewielen. Mocht je dit niet willen zien, dan kan je onder de video weer verder lezen over de Roval Rapide CLX II Team wielen.

Weer even terug naar de wielset voor de racefiets. Dat de prijs van deze Roval Rapide CLX II Team wielen net zo exclusief is als de oplage zal geen verrassing zijn. € 3700,- voor deze limited set is € 1000,- meer dan de reguliere Roval Rapide CLX II wielen. Maar, daarvoor krijg je dan ook meer dan ‘alleen de wielen’. De set komt in een luxe doos, met exclusieve wieltassen, S-Works banden, twee limited bidons, reservespaken en verschillende end caps. We zijn hier op de redactie al enthousiast over de reguliere Roval Rapide wielen, maar nu zijn we ook nog eens erg benieuwd naar deze Limited Team uitvoering.

Via Specialized

De Profs rijden al een tijdje rond met deze wielen. Zowel Kopecky als Vollering wisten er ook al mee te winnen.