Je nieuwe gravelbike voor de embargodatum geheim te houden, is best wel te doen. Maar het wordt een ander verhaal als deze maand Matej Mohoric er al wereldkampioen gravel op geworden is. Dus de nieuwe Merida Silex die vandaag officieel wordt gepresenteerd, heb je vast al gezien. Mohoric hield hem nog omhoog na de finish.
Meer slack met 45 mm banden
Wel een lekkere start zo’n WK-titel met deze nieuwe Silex. De Merida Silex bestaat sinds 2018 en vanaf vandaag is hij dus vernieuwd. Grondig vernieuwd kan je wel zeggen. Al is de geometrie voornamelijk gelijk gebleven is deze nieuwe Silex iets meer geschikt voor nog ruiger terrein als je hem vergelijkt met de vorige. De balhoofdhoek is met 69,5 graden iets meer slack. Dit maakt hem makkelijker te besturen bij afdalingen. Helemaal als het technische afdalingen worden.
Verder blijft de Silex een relatief hoge voorkant houden in combinatie met een korte stuurpen. Ze noemen het zelf een op mountainbike geïnspireerd geometrie. Het ontwerp van de liggende achtervork is ook aangepast en daardoor is er nu nu ruimte voor 45 mm banden (42 mm met spatborden) en een maximaal voorblad van 46T. Het frame is ook geschikt voor een verende gravel-voorvork en een dropperpost. Daarmee blijkt ook dat ze met deze Silex klaar willen zijn voor het ruigere gravelterrein.
Semi geïntegreerde cockpit
De Silex heeft nu standaard 180 mm remschijven, zowel voor als achter. En de carbon modellen (CF), hebben de bekende Disc Coolers bij de remklauw. De semi-geïntegreerde cockpit ziet er strak uit. De kabels gaan bij het balhoofd in het frame. Dit maakt het voor reparaties en onderhoud makkelijker dan met een volledig geïntegreerde cockpit. Zo’n cleane cockpit maakt het ook makkelijk om een stuurtasje te monteren. De kabels zitten zo niet in de weg.
Ook heeft het frame verschillende nokjes, ook op de carbon voorvork. Het gewicht dat aan de voorvork zou moeten kunnen te hangen is 10 kg per kant. Daar houdt Merida nog even een slag om de arm want de tests lopen nog. De carbon uitvoering heeft nog extra Fidlock magneet-bidon-aansluiting op de onderbuis. De aluminium uitvoering daarentegen heeft een aansluiting voor een achterdrager.
Uitvoeringen in carbon en aluminium
Er is naast de carbon uitvoering ook een aluminium uitvoering. Verschil zit hem in het materiaal wat zich ook uit in gewicht. Het carbon frame is met 1220 gram toch zo’n 680 gram lichter dan de aluminium versie. Het topmodel, de Merida Silex 10K weegt 8,4 kg in maat M. Die fiets is dan ook afgemonteerd met een Sram Red AXS 1x groepset met powermeter in combinatie met een Sram X01 Eagle AXS derailleur. De wielen zijn Reynolds Blacklable G700 Pro’s en hij heeft ook nog een dropperpost. De prijs voor dit alles is dan € 9.899,-. De goedkoopste aluminium uitvoering kost € 1.349,-. Daarvoor krijg je dan een afmontage met Shimano Sora met een FSA Omega crank.
De Merida Silex 7000 is een mooi tussenmodel. Het frame is van carbon en hij wordt afgemonteerd met de nieuwe Shimano GRX 820 groepset met 12-speed. Een 1x voorblad en een Easton EA70 AX wielset. En qua kleur valt de rood-glimmende Silex 700 lekker op.
De verdere carbon uitvoeringen die Merida Benelux opgenomen heeft:
Silex 10K – € 9.899,-
Silex 8000 – € 5.699,-
Silex 7000 – € 3.299,-
Silex 4000 – € 2.399,-
De aluminium uitvoeringen zijn:
Silex 700 – € 2.599,-
Silex 400 – € 1.699,-
Silex 200 – € 1.349,-
Meer info via Merida