De oplettende wielerfan heeft hem in het Criterium du Dauphiné wellicht al gezien, want daar reden de renners van Ineos Grenadiers op een nieuwe Pinarello Dogma F rond. Al heb je wel goed moeten kijken, want zo groot zijn de veranderingen optisch niet. Onderhuids zijn er zeker wel veranderingen. Wat vooral opvalt is de nieuwe cockpit en een nieuwe carbonsoort. Qua aerodynamische verbetering valt de nieuwe Dogma F in de categorie marginal gains, en daarmee worden wedstrijden gewonnen.
Minimale aerodynamische verbeteringen
Wat mij altijd als eerste opvalt aan de Dogma is het stevige bottom bracket. En dat is ook bij de vernieuwde Dogma F weer het geval, en hij is zelf iets groter geworden. En er zijn zeker wel meer verschillen met de vorige versie. Een nieuwe cockpit, een nieuwe carbonsoort en aerodynamische optimalisaties van het frame. En ook de voorvork is vernieuwd en dan is het toch nog een hele nieuwe fiets met al die veranderingen.
De aerodynamische verbeteringen zitten in de aangepaste vorm van de onderbuis, het balhoofd en het bottom bracket. Hierdoor is de CdA (coëfficiënt of aerodynamic drag) van de nieuwe Dogma F met 0.2% verbeterd. Marginal gains dus, en als Geraint Thomas de Tour wint, hebben we het nergens meer over. Pinarello heeft gebruik gemaakt van een nieuwe carbonsoort, M40X carbon. Met deze nieuwe lay-up kunnen ze de Pinarello nog een stukje stijver maken dan zijn voorganger. In maat 53 weegt een complete fiets nu 6,77 kg.
Nieuwe cockpit van Most
De nieuwe cockpit is van het merk Most, het componentenmerk van Pinarello. Op deze Dogma F zijn bijvoorbeeld ook het zadel en het stuurlint van Most. De nieuwe cockpit heet de Most Talon Ultra Fast. De cockpit is lichter en aerodynamischer dan zijn voorganger. In de beugels heeft het stuur een kleine flare, van zeven graden.
De Dogma F is het topmodel van Pinarello, en deze racer is dan ook leverbaar met de topgroepen qua afmontage. Je hebt de keuze uit Shimano Dura Ace Di2, de nieuwe Sram Red eTap AXS groepset en Campagnolo Super Record WRL.
Qua afmontage vallen verder de wielen op, want als je kiest voor Shimano of Sram is de Dogma F afgemonteerd met Princeton Peak 4550 DB wielen. Deze wielen zijn te herkennen aan het golvende patroon aan de binnenkant. Kies je voor Campagnolo dan krijg je ook wielen van Campagnolo, de Bora WTO wielset. Ook gaaf!
De prijs van een frameset is € 6990,-. Maar ja, dit is dan ook het topmodel. Qua kleuren zijn er een aantal mogelijkheden. Zeven om precies te zijn. De kleur op de header- en detailfoto’s noemt Pinarello Luxter Blue, en een aantal andere kleuren zie je hieronder. Persoonlijk vind ik de blauwe kleur het mooist, en dan met name in combinatie met de Sram Red groep en de Princeton wielen.
Meer info via Pinarello of Carbonbike, de verdeler van Pinarello