De gravelbike van Pinarello is vernieuwd. De nieuwe Grevil F gaat de vorige Grevil en de Grevil+ vervangen. De nieuwe gravelbike is duidelijk een Pinarello met de opvallende lijnen. Het frame is onder handen genomen en heeft een aantal technieken van de Dogma overgenomen. Dat zie je het beste aan de staande achtervork die nu qua vorm de bijzondere knik heeft die je ook bij de Dogma’s ziet.
De originele Grevil zoals Pinarello haar eerste gravelbike noemt, dateert alweer uit 2018. Wij reden al met de Pinarello Grevil met een Sram Force1 groepset en 650b banden van 47 mm breed. Een heerlijke gravelracer. En dat moet deze nieuwe Grevil F nog steeds zijn want hij is volgens Pinarello “100% competition, Full Gas Everywhere”. Een gravelracer dus!
Stijver en meer aero
Het carbon dat ze gebruiken voor de nieuwe Grevil F is T700 van Toray. Dat is het carbon dat ze ook gebruikt hebben voor de vorige versie die ik al testte. Op dit moment is er geen model met het meer exclusieve T1100 carbon, maar wie weet komt dat nog. Het bracket van de Grevil F is 8% stijver dan de vorige Grevil. Ook is hij 4% meer aerodynamisch en met dit alles moet je volgens Pinarello 5 Watt besparen bij 40 km/u.
Bij de cockpit zie je geen kabels meer. Deze gaan geheel binnendoor en dat zorgt voor een verbeterde aerodynamica. De vlakke kant bij de onderbuis en de forkflap zoals je die van de vorige Grevil kende zijn ook op deze nieuwe versie terug te vinden.
Maatafhankelijke geometrie
De geometrie is per maat geoptimaliseerd voor een vergelijkbaar rijgedrag. Zo is de zadelbuis iets steiler geworden en de stack en reach is veranderd zodat. Omdat de Grevil z’n waardes aanpast naar gelang de maat van het frame heeft het kleinste frame een grotere reach maar het grootste frame heeft een kleinere reach gekregen ten opzichte van de voorganger. Het doel is om elke maat hetzelfde fietsgevoel te geven.
8,55 kg voor een complete Pinarello Grevil F
Een frame (zonder lak in maat 53) weegt 1090 gram. De voorvok weegt 500 gram. Als je de fiets (maat 53) opbouwt met Campagnolo Ekar en Princeton Grit 4540 wielen dan komt het gewicht voor de complete fiets op 8,55 kg uit.
De maximale bandbreedte hebben ze weten te verhogen naar 50 mm bij 700c wielen. Wanneer je kiest voor 650b wielen dan geldt nog steeds als maximale breedte 2,1 inch. Op dit moment is de gravelbike er in drie kleuren, zwart met groen, zwart en een zandkleur met zwart.
Meer info via Pinarello of de verdeler van Pinarello