Gezien de banden die Pirelli al in de collectie had, kon het niet lang uitblijven. Pirelli heeft nu ook voor de toplijn twee tubeless banden uitgebracht: de duurzame P Zero Race TLR en de lichtere en snellere P Zero Race TLR SL.
In fases komt Pirelli met nieuwe banden op de markt om zo hun aanbod steeds completer te maken. Tubeless ontbrak nog in hun hoogste segment, ze hadden bijvoorbeeld wel al de Cinturato Velo, dus het was wat ons betreft slechts een kwestie van tijd voordat Pirelli tubeless in dit segment zou hebben. En ze komen dus meteen met twee verschillende types, een duurzame en een iets minder duurzame, maar extra snelle.
Duurzame P Zero Velo Race TLR
“Een allround fietsband voor intensieve trainingssessies en races”, zo omschrijven ze het zelf. Een alleskunner dus, die je ondanks het duurzame karakter niet meteen alleen voor het trainen in de winter hoeft te bewaren, aldus Pirelli. Geschikt om het hele jaar door te gebruiken, al zul je met echt winters weer liever de Cinturato inzetten. Onderstaande afbeelding laat goed de inzetbaarheid en eigenschappen van de band zien.
Pirelli heeft voor de P Zero tubeless banden een aantal nieuwe technieken toegepast. Zo heeft de TLR een zogeheten TechWALL+ Road karkas. Een tubeless-ready karkas dat is ontworpen om lekke banden zoveel mogelijk te voorkomen zonder dat het impact heeft op het gewicht. Even wegen leert ons dat de band 310 gram weegt waarmee het zich in de middenmoot begeeft voor 28 mm tubeless banden.
SmartEVO compound op basis van 100 jaar ervaring
Een andere nieuwigheid is de SmartEvo compound, waar ze eerder SmartNet gebruikten. Een rubbermix van drie verschillende soorten polymeren, elk met specifieke eigenschappen die bijdragen aan meer grip en minder rolweerstand. Pirelli heeft al meer dan 100 jaar ervaring in het maken van banden voor de motorsport en die kennis hebben ze gebruikt bij het ontwikkelen van een band voor de fietssport. De compound moet over ‘slimme’ prestatie eigenschappen beschikken waardoor deze voor nagenoeg alle omstandigheden, nat en droog, geschikt moet zijn.
De Pirelli P Zero Velo Race TLR is er in de maten 24c, 26c, 28c en 30c en wegen resp. 245, 270, 295 en 320 gram.
Pirelli P Zero Velo Race TLR
Karkas: 120 tpi
Gemeten gewicht 28c: 310 gram (295 opgegeven)
Adviesprijs € 69,90
Extra snelle P Zero Velo Race TLR SL
“Een band voor op de wedstrijddag met ultieme prestatiemogelijkheden die tevens kan worden gebruikt voor je dagelijks rit” lezen we op de website van Pirelli. Eén van de verschillen zit in het karkas, hoewel die ook 120 tpi heeft zoals de TLR. De TLR SL heeft het TechWall Road karkas, niet de + versie dus zoals de TLR heeft. De TLR heeft daardoor wat extra bescherming en de TLR SL een lagere rolweerstand doordat een laag is weggehaald.
De band is ontwikkeld met de profs in het achterhoofd. Momenteel rijdt men bij Mitchelton-Scott en Trek Segafredo met de banden van Pirelli, al lijken ze nu tijdens de Tour nog met de tubulars te rijden. Echt een race day band dus waarin ze zelf zo ver gaan door te stellen dat deze band op alle vlakken beter presteert dan al hun andere banden, inclusief de specifieke TT banden en zelfs hun tubulars.
De Pirelli P Zero Velo Race TLR SL is er in de maten 24c, 26c en 28c en weegt resp. 230, 245 en 270 gram.
Pirelli Velo Race TLR SL
Karkas: 120 tpi
Gemeten gewicht 26c: 259 gram (245 opgegeven)
Adviesprijs € 74,90
De oplettende kijker had het wellicht al gezien: Voor het gemak hebben we ze overigens niet tubeless, maar met een binnenbandje geprepareerd. Dat kan natuurlijk ook altijd nog.