Afgelopen Eurobike was er bij Shimano de lancering van de nieuw ontwikkelde cockpit; de Pro Vibe Aero cockpit, bestaande uit stuur en stuurpen. Geen geïntegreerde stuurpen zoals bij de Pro Stealth Evo, maar twee losse onderdelen; of toch niet helemaal?

De nieuwe Pro Vibe Aero cockpit is tot stand gekomen met behulp van de renners van team Sky. De cockpit bestaat uit een full carbon stuur met platte bovenkant. Met een gewicht van 240 gram is deze erg licht. Naast een laag gewicht zorgt het carbon voor een stijf geheel dat, dankzij de platte bovenkant, ook comfortabel is. In het stuur is ‘Innegra’ verwerkt. Innegra is een materiaal dat ervoor zorgt dat het carbon bij een val minder snel breekt of scheurt. Het stuur is zo ontwikkeld dat alle kabels binnendoor lopen. Hierbij maken ze geen onderscheid tussen hydraulische, mechanische of elektrische kabels. Ander slimmigheidje:

de uiteinden van de stuurbocht zijn zo gemaakt dat de nieuwe ‘DI2-junction’ op de plek van de plug kan.

Samen met de stuurpen zorgt het stuur toch voor één geheel, want de stuurpen is ook voorzien van interne kabelgeleiding. Zo kan je met de combinatie stuur en stuurpen de kabels volledig wegwerken wanneer je fiets is voorzien van DI2. Dit is met name handig wanneer je de laatste DI2 groep op je fiets hebt: deze is namelijk voorzien van een batterij die in de stuurbuis van de voorvork kan.
Qua aerodynamica is de stuurpen ook flink verbeterd. Aan de voorkant is de nok glad. Het vastdraaien van het stuur gebeurt met boutjes die aan de achterzijde zitten. Daarnaast is het balhoofdkapje van de voorkant niet zichtbaar, deze valt namelijk weg achter de nok. De achterkant van nok heeft een druppelvorm, alwaar je twee bouten vindt om de nok op de stuurbuis te klemmen. Het zijn kleine aerodynamische aanpassingen, maar inmiddels is wel bekend dat ze bij team Sky niets aan het toeval overlaten. De adviesprijs is €329,-

vibe-aero-stuur  vibe-aero-stuur-4 vibe-aero-stuur-2

Via Pro

Tags: