De ontwikkelingen in de wereld van de helm lijken wel nooit te stoppen. De ene keer weten ze de helm aerodynamischer te maken. De andere keer is de helm nog veiliger. Met de nieuwe S-Works Prevail II Vent heeft Specialized een helm nog koeler gemaakt. Hun koelste helm tot nu toe!
Koelste, maar misschien ook wel coolste helm, want technisch is de helm ook een hoogstandje. Om de helm koeler te maken, zijn er 7 foam bruggen verwijderd in het midden en zijkanten. Dat kan natuurlijk niet zomaar. Maar door het gebruik van een nieuwe carbonconstructie die is verstevigd met aramide is het mogelijk. Je ziet de kleine bruggetjes lopen door de ventilatiesleuven heen. Ziet er nog steeds angstaanjagend dun en fragiel uit, maar de helm moet helemaal veilig zijn!
20% meer ventilatieoppervlak
Wat levert dat op het weghalen van die foambruggen? Het moet zorgen voor 20% meer ventilatie oppervlak. En de luchtstroom is met 18% versneld. Volgens Specialized moet deze helm daardoor de dubbel koelingscapaciteit hebben van de gewone Prevail II helm. In de praktijk voel je dat je meer koeling hebt. Of dat nou dubbel zoveel is kan ik met mijn blote hoofd niet helemaal inschatten.
Specialized zou Specialized niet zijn als ze nog verder zouden kijken om je hoofd koel te houden. Aan de binnenkant een vernieuwde versie van MIPS SL. De nieuwe padding die is gebruikt moet zweet minder vasthouden, maar zou het vocht juist blijven verplaatsen.
Bijna dezelfde vorm
We hebben de nieuwe Prevail II Vent naast de gewone versie gehouden, om de verschillen te ontdekken. De verschillen van de luchtsleuven zijn duidelijk zichtbaar. De nieuwe ventilatiesleuven zijn duidelijk opener. Maar voor de rest is het een zoekplaatje. Wij ontdekten dat van de nieuwe helm de achterkant ietsje lager is en dat sommige zijsleuven ietsje groter zijn. Maar snel zul je deze veranderingen niet spotten. Op de weegschaal zagen we wel een duidelijk verschil: 32 gram lichter in het voordeel van de nieuwe helm. De nieuwe helm weegt 237 gram en de ‘oude’ helm 269 gram, allebei in maat M gewogen.
De MIPS voering met de nieuwe padding is niet meer fel geel maar zwart. Dit ziet er misschien minder hip uit maar zweet en viezigheid is wel minder zichtbaar op zwart. Durf ik de gebruikte helm wat makkelijker op de keukentafel te leggen. Ik had stiekem wel gehoopt dat ze de magneetsluiting zoals deze op de Evade helm wordt gebruikt, ook voor deze helm zouden hebben gebruikt. Want die is zo fijn in gebruik. Maar helaas voor mij, er zit de gebruikelijk kliksluiting op.
ANGi
Specialized heeft er alles aan gedaan om de helm koeler te maken, maar heeft niet willen inleveren op de veiligheid. In deze helm zit dan ook de ANGi sensor. Deze sensor kan met behulp van een accelerometer- en een gyroscoopsensor meten wanneer je bent gevallen. De sensor kun je activeren met een code en verbinden met de Specialized Ride App. In de app kun je noodcontacten invoeren, zodat wanneer je valt deze personen kunnen worden bericht. De sensor geeft een signaal aan de app en de contacten ontvangen vervolgens een sms en e-mail met jouw locatie. Zo ben je sneller te helpen in noodsituaties. De app is ook te koppelen met de Wahoo Element app. Zo kun je vanaf je fietscomputer de ANGi sensor activeren bij het begin van de rit. Deze app is tegenwoordig trouwens gratis.
Vier kleurencombinaties
De helm is te koop in de bekende maten: S, M en L. Je hebt voor de Prevail II Vent keuze uit vier kleurencombinaties. En in mei komen daar nog meer bij, want dan zijn de teamvarianten ook te koop. Prijs voor deze helm: € 319,90
Meer info via Specialized