Ik zou bijna zeggen: eindelijk! Schoenen specifiek voor gravel heeft Shimano al lange tijd in het assortiment, maar dan gaat het om een paar schoenen gericht op de avontuurlijke gravelaar. Wedstrijdrenners die graag een full carbon zool willen, kozen vaak voor de XC variant van de S-Phyre-schoenen. Want S-Phyre is bij Shimano het topmodel met de meest stijve zool voor de beste krachtoverbrenging. In samenwerking met Peter Stetina lanceert Shimano nu ook een gravelspecifieke S-Phyre-schoen. De Shimano S-Phyre RX910 met een opvallend nieuw Pontoon cleat systeem, daar waar je je schoenplaatje vastmaakt.

Shimano S-Phyre RX910 met Pontoon cleat systeem

Het verschil van deze specifieke S-Phyre-schoenen zit voornamelijk aan de onderkant. Het bovenwerk is qua uiterlijk vergelijkbaar met de S-Phyre XC903. Het ‘gravelspecifieke’ aan deze RX910-schoenen is de zool. Naast dat deze volledig van carbon is, heeft hij twee grote openingen voor ‘drainage’. Door deze grote openingen zal het water makkelijk uit de schoenen lopen, wanneer je bijvoorbeeld een riviertje hebt overgestoken. Iets dat we in Nederland misschien niet zo snel zullen zien in een wedstrijd, maar in het buitenland is het best normaal.

Maar het meest opvallende is het nieuwe Pontoon cleat systeem. Hierbij zijn de contactpunten van de zool onderdeel van de spacer die je tussen je schoenplaatje en je zool plaatst. Klinkt ingewikkeld maar als je de foto hieronder bekijkt kan je het goed zien.

Het Pontoon-systeem (zonder SPD schoenplaatjes) en aan de voorkant één van de drainage openingen

Het voordeel hierbij is dat de schoenplaatjes altijd gecentreerd staan en dit het inklikken makkelijker maakt. Ook zal er minder snel modder of steentjes tussen gaan zitten, omdat de ruimte zowel links als rechts even groot is. Zelf heb ik de schoenplaatjes altijd iets naar binnen staan, waardoor daar wat minder ruimte is en er eerder modder tussen blijft zitten. Dat zou met dit systeem dus voorkomen kunnen worden.

Daarnaast is het Pontoon-systeem vervangbaar, net als je schoenplaatjes. Door deze te vervangen heb je weer de juiste dikte van je zool op de plek waar deze contact heeft met het pedaal. Volgens Shimano en Stetina heb je hierdoor een efficiëntere krachtoverbrenging, omdat het volledige oppervlakte van het pedaal wordt bedekt. Ook denk ik dat dit voor bike-fitters een welkome oplossing is, om de afstelling van schoenen en schoenplaatjes nog beter te kunnen finetunen.

De schoenen komen in de bekende Shimano blauwe kleur, in het zwart, wit en de blauw/groene ‘deep sea’ kleur. Ze kosten € 399,- en je kan ze krijgen vanaf maat 39 t/m 48. Voor mensen met een brede voet is er ook een ‘wide’ model beschikbaar vanaf maat 41 t/m 47.

via Shimano