specialized s-works crux gravelbike 2022

“Gravel zit precies tussen race en mtb in”, was altijd mijn uitleg aan fietsers die er nog niet zo bekend mee waren. Dat idee blijkt achterhaald te zijn. Specialized introduceert vandaag de nieuwe Crux. Maar dat was altijd hun crosser? Ja, klopt, en dat hij is nog steeds, maar hij is nu óók een superlichte gravelbike geworden voor het snelle werk.

Daags na het WK in Leuven werden we voorgesteld aan de fiets in Specialized’s pop-up store in de Belgische universiteitsstad. We kregen een presentatie voorgeschoteld van twee mensen van het Amerikaanse marketingteam die er nog waren. “Gravel Enlightenment” was de werktitel. Een geslepen verhaal met dito presentatie, maar we hadden niet anders verwacht, daar zijn ze goed in. Maar wel een verhaal dat hout snijdt, zo bleek.

Aethos-kennis gebruikt met het ‘brede’ van de Diverge

Een nieuwe gravelbike dus, maar geen vervanger van de Diverge, die blijft zoals hij is. De twee fietsen zijn totaal verschillend, Crux als crosser en Diverge als gravelbike. Maar de twee liggen dichter bij elkaar dan je zou denken. Het is niet voor niets dat crossers veelvuldig voor graveldoeleinden worden ingezet. En dat kan ook prima, zolang de bandenbreedte maar toereikend is. Dat liet Nathalie recentelijk al zien bij de Offgrid Gravel Series Limburg. Bij de cross is de maximale bandbreedte 33 mm en de fietsen kunnen vaak ook niet veel breder dan dat hebben. Je komt een heel eind met die 33-ers, maar zodra de ondergrond wat ruiger en grover wordt, kom je in de problemen.

De Diverge kan 700 x 47c en 650b x 2,1″ (53 mm) brede banden hebben, waardoor de fiets breed inzetbaar is. De Crux had met 33 mm nog wel ruimte over, maar vergeet de modder niet. Typisch iets voor de cross, maar die modder kom je bij gravel ook tegen.

Cross is een uur in het rood rijden. Het gaat hard en snel. Daar is ook de geometrie van de fiets op gericht, op prestaties. Bij de Diverge is dit anders, die is niet specifiek gemaakt voor wedstrijden, maar voor wisselende ondergrond en wat comfort. Je voelt wel aan waar dit naartoe gaat. Specialized heeft het beste van twee werelden proberen te combineren.

De nieuwe Crux is in feite een samensmelting van drie fietsen geworden: de brede banden van de Diverge (ook 700 x 47c en 650b x 2,1″), de prestatie-geometrie van de – oude – Crux en constructiekennis van de Aethos. Het S-Works frame weegt in maat 56 slechts 725 gram, de FACT 12r vork voegt hier 400 gr aan toe.

Licht en strak om de snelste te zijn

Als je gemaakt bent om de snelste te zijn, heb je ook niets extra’s nodig. Zoeken naar extra nokjes om je tassen en spatborden aan vast te maken is tevergeefs. Het enige dat je krijgt, is de mogelijkheid voor het monteren van een extra bidonhouder onder bij het bracket. En waar de fiets vooral een gebrek aan heeft, is gewicht. Met 725 gram voor het frame is hij ongekend licht. Specialized heeft hiervoor geput uit de ervaring met de Aethos. Ze hebben met minder materiaal en net zo wendbare en stijve fiets weten te maken.

En geen dropped of een solide chainstay zoals bij de Diverge, maar de ‘gewone’ holle buis voor de achterbrug die toch voor extra bandenbreedte zorgt. Ook dit draagt bij aan het lage gewicht. En je zal de fiets veelal met een 1x setup zien, maar ook een 2x crankset kan. Als het maar om SRAM eTap of GRX Di2 gaat omdat er beperkingen zijn in het monteren van een voorderailleur.

Geen WK meer, wel veel gravel rondom Leuven

De S-Works Crux komt compleet op 7,25 kg in de maat 56, de Pro in 7,6 kg. Racefietsen zijn lichter, maar voor gravel-begrippen is dit bijzonder, zo’n laag gewicht. Gewicht is eigenlijk nooit een punt van discussie geweest bij gravel, dus we zijn benieuwd hoe we dit gaan ervaren.

Leuven is een prachtlocatie gebleken voor het WK, maar is ook buiten de stad geweldig om te fietsen. In een rit van iets meer dan 70 km hebben we alle soorten ondergrond wel gehad. Strakke gravelwegen, maar niet alle paden waren even glad. Korte, technische klimmetjes en afdalingen en singletracks, ideaal om de nieuwe Crux te proeven.

Gravelbikes hoeven niet licht te zijn, tot nu

Je hebt echt niet altijd de allerlichtste fiets nodig, zeker niet in Nederland, maar het maakt wel degelijk verschil. Ook als er geen bergen zijn. Lichte fietsen accelereren vlot, laten zich makkelijk sturen en gaan natuurlijk iets makkelijker omhoog. Je voelt het vrijwel meteen als je ermee gaat rijden. Nu is de Crux geen ultralichte racer, dus op de weg is dit verschil niet meteen evident. Maar zodra je over paden rijdt waar ook 28 mm geen soelaas meer biedt, komt de Crux pas echt tot leven. Dan merk je het verschil met de gemiddelde gravelbike, die over het algemeen aan de zware kant zijn. Het is ook even wennen ergens, zo’n lichte fiets op ruiger terrein. Dat merk ik goed bij een paar steile klimmetjes waarbij je je weg moet zoeken tussen de stenen. Hij stuurt licht waardoor je makkelijk kan manouvreren, maar het vraagt ook meteen iets van je stuurmanskunsten. Dat is ook wanneer de cross-genen van de Crux zich laten gelden. Hij blinkt uit in wendbaarheid en efficiëntie.

Details, modellen en prijzen

Specialized Crux 2022

De Specialized Crux zal met 4 modellen en 2 framesets op de markt komen in de maten 49 t/m 61.

S-Works Crux € 12.200,-
Crux Pro € 8.000,-
Crux Expert € 6.000,-
Crux Comp € 4.000,-
S-Works Crux frameset € 4.500,-
Crux Frameset € 3.000,-

Specificaties S-Works Crux

Frame: S-Works CruX FACT 12r Carbon, 12x142mm steekas, flat-mount disc
Kleur: Satin Carbon/Spectraflair/Gloss Abalone
Vork: S-Works FACT Carbon, 12x100mm steekas, flat-mount disc
Stuur: Roval Terra, carbon, 103mm drop x 70mm reach x 12 graden flare
Stuurpen: S-Works SL, aluminium, titanium boutjes, 6-degree rise
Stuurlint: Supacaz Super Sticky Kush
Zadel: Body Geometry S-Works Power, carbon fiber rails, carbon fiber base
Zadelpen: Roval Alpinist Carbon
Seat Binder: Specialized Alloy, 30,0 mm, titanium bout
Voor & achterrem: SRAM RED eTAP AXS, hydraulic disc
Shift Levers: SRAM Red eTap AXS
Achterderailleur: SRAM Red XPLR eTap AXS
Cassette: SRAM XPLR, XG-1271, 12-speed, 10-44t
Crankset: SRAM Red AXS Power Meter
Kettingblad: 40T
Bottom Bracket: SRAM DUB BSA
Ketting: SRAM RED 12-speed
Wielset: Roval Terra CLX
Banden: Pathfinder Pro 2Bliss Ready, Transparent Sidewall, 700x38c
Binnenbanden: Presta valve, 48 mm

Specificaties Crux Pro (gereden model)

Frame: CruX FACT 10r Carbon, 12x142mm steekas, flat-mount disc
Kleur: Satin Dusty Blue/Ice Papaya
Vork: S-Works FACT Carbon, 12x100mm steekas, flat-mount disc
Stuur: Roval Terra, carbon, 103mm drop x 70mm reach x 12 graden flare
Stuurpen: Specialized Pro SL, aluminium, 6-degree rise
Stuurlint: Supacaz Super Sticky Kush
Zadel: Body Geometry Power Pro, titanium rails
Zadelpen: Roval Terra Carbon Seat Post, 20mm Offset
Seat Binder: Specialized Alloy, 30 mm
Voor & achterrem: SRAM Force eTAP AXS, hydraulic disc
Shift Levers: SRAM Force eTap AXS
Achterderailleur: SRAM Force XPLR eTap AXS
Cassette: SRAM XPLR, XG-1251, 12-speed, 10-44t
Crankset: SRAM Force 1x
Kettingblad: 40T
Bottom Bracket: SRAM DUB BSA 68
Ketting: SRAM Force 12-speed
Wielset: Roval Terra CL
Banden: Pathfinder Pro 2Bliss Ready, Transparent Sidewall, 700x38c
Binnenbanden: Presta valve, 48 mm

Conclusie

Gravel gaat een nieuwe fase in. De wedstrijden worden steeds serieuzer en ook de UCI staat al aan de poort te rammelen. En waar gekoerst wordt, zal ook het materiaal tip-top moeten zijn. Geen poespas maar snelheid. Dat is precies waar deze Crux voor gemaakt is en dat laat hij ook zien in het veld. Hij is licht, wendbaar en bijna geen terrein is te gek met 47 mm banden. Hij kende dat veld eerder alleen bij de cross, maar is deze deels ontstegen. Hij heeft nu al het goede van de Diverge, Aethos en de oude Crux, maar is geen allemansvriend. Hij is er voor de coureur die gravelraces rijdt en vooraan wil rijden bij de cross. Voor het avontuur en bikepacken ga je naar de Diverge. Gravel wordt serieus, en dan kan je maar beter goed voorbereid zijn. Dat ben je met deze Crux.

S-Works Crux – SRAM Red eTAP AXS – Roval Terra CLX wielset – € 12.200,-
Crux Pro – SRAM Force eTap AXS – Roval Terra CL wielset – € 8.000,-
Crux Expert in Gloss White Speckled/Dove Grey/Papaya/Clay/Lime- SRAM Rival eTap AXS – Roval Terra C wielset – € 6.000,-
Crux Expert in Satin Forest/Light Silver – SRAM Rival eTap AXS – Roval Terra C wielset – € 6.000,-
Crux Comp – SRAM Rival 1 – DT Swiss G540 wielset – € 4.000,-