Het is alweer even geleden dat de nieuwe Specialized Roubaix werd gepresenteerd aan de verschillende media. Afgelopen juni werden wij uitgenodigd om naar Kortrijk te komen. Waar anders dan in de buurt van Roubaix presenteer je de nieuwe Specialized Roubaix?!

Toen het doek eraf werd gehaald, stond hij daar voor ons. He wat? Zien we daar vering aan de voorkant?

Vering
Inderdaad, de meest opvallende eigenschap van de fiets is de voorvering. En niet zoals je wel eens eerder hebt gezien net boven de voorvork, maar net onder het stuur boven het balhoofd. Waar je spacers zitten zeg maar. In het kader van “smoother is faster” werd er veel onderzocht en ontwikkeld door Specialized. Het doel was om de trillingen zo vele mogelijk weg te krijgen. Ze hebben prototypes gemaakt van meebewegende voorvorken waarbij de demping kwam een soort van bladveren. Ook vering onder het balhoofd hebben ze getest, maar al snel bleek dat het comfort het beste werd bereikt door vering boven het balhoofd. Deze demper heeft een veerweg van maximaal 2 cm en bestaat uit 3 verschillende veren die zorgen dat het inveren gecontroleerd gaat, maar ook het uitveren. Het voordeel van een demper boven het balhoofd is dat deze niet het hele frame comfortabel maakt, maar alleen voor de berijder. Hierdoor kan de fiets gewoon “zijn gang gaan” over de hobbels en zal niet door het stoten van de renner op de fiets allerlei kanten op springen.

Natuurlijk is er nog veel meer aangepast aan deze nieuwe Roubaix. Het frame is samen met McLaren ontwikkeld. McLaren heeft al eerder projectjes met Specialized gedaan, maar deze keer zijn ze weer een stap verder gegaan. Zij hebben de mogelijkheid om in een lab allerlei ideeën om te zetten in data waarbij alles, maar dan ook werkelijk alles gemeten kan worden. Bewegingen, trillingen, etc etc, zodat Specialized uiteindelijk die informatie weer kan vertalen in de Roubaix.

Zo is de achterkant van de fiets ook dempend, 19% om precies te zijn. Dit komt deels door het frame en deels door de zadelpen. Omdat gewichten van rijders en ook wensen van rijders verschillen komt het veergedeelte boven het balhoofd in drie verschillende sterktes (L, M, S).

specialized-roubaix-veer

Roval CLX 32 wielen
De nieuwe Roval wielen is ook op alle fronten beter dan de CLX 40. Ze zijn lichter en wegen 1340 gram, de lagers zijn van Ceramic Speed en wanneer je 40 km fiets dan is hij 8 seconden sneller dan de CLX 40.

Maar hoe rijdt dat nou?
Leuk al die techniek hoor ik je denken, maar hoe fietst dat nou? Daar was ikzelf ook heel erg benieuwd naar. Vragen als: “voelt het niet sompig aan tijdens het rijden zo’n vering?” en “Kan je nog wel scherp en hard bochten insturen?”, of “Leidt zo’n veergedeelte niet heel erg af?”, kwamen bij me op.

Maar dan de eerste kilometers. Ik reed trouwens op een Dura Ace Di2 versie als testversie die expres onopvallend was qua kleur en decals. Rustig op een gladde weg een beetje op het stuur duwen en het stuur veert heel makkelijk in. Maar je moet echt ongemakkelijk veel kracht zetten wil je het eind van de veer voelen. De eerste putdeksels voelen erg soepel en het sturen gaat ook verrassend lekker. De Belgische kasseien waren als eerste aan de beurt en je merkt duidelijk een verschil met alle vorige keren dat ik op die kasseien heb gereden. Veel minder schokken in je handen en armen. Natuurlijk blijven het kasseien en daar kan je gewoon niet lekker overheen rijden, maar het verschil is er duidelijk.

Waar je in het begin nog denkt, hé hij veert in, ben je daar bij de volgende rit helemaal niet meer mee bezig. Het valt niet meer op. Dus dat hebben ze toch erg goed gedaan, en ik was daar ook erg kritisch over. De tweede rit ging in het gezelschap van Fuglsang, gezellige jongen trouwens, onder andere over de Carrefour de l’Arbre. Mocht je die niet kennen. Het is een vijf-sterren strook uit Parijs-Roubaix, en die hobbelt behoorlijk kan ik je vertellen. De meesten van de redactie hier hebben er wel eens een Strava-tijd neergezet. Het is geen erg wetenschappelijk onderzoek maar volgens Strava heb ik die strook het snelst gereden van ons allemaal. Dus met de snelheid zit het in de nieuwe Roubaix wel goed.

De fiets komt standaard met het verhoogde Hoover Bar stuur, maar voor veel renners zal een vlak stuur beter passen bij zijn houding. Ik reed ook rond met een vlak stuur, maar in de foto’s hieronder zie je ook het Hoover Bar stuur terugkomen. Ook de afwerking is weer erg netjes gedaan, tot in de details aan toe. Er is voor de dames ook een nieuwe Ruby  daarover later meer.

De nieuwe Roubaix komt in verschillende versies:

S-Works Roubaix Etap
Roubaix Pro UDi2
Roubaix Expert UDi2
Roubaix Expert
Roubaix Comp
Roubaix Elite

Conclusie
Zonder te enthousiast over te komen heb ik aan de twee ritjes die ik heb gehad met de nieuwe Roubaix een super goed gevoel overgehouden. Erg comfortabel fietsen, maar wanneer je snelheid wil maken staat hij ook prima zijn mannetje. Strak in de bochten, stijf en toch ook erg licht. Toevallig heb ik blauwe ogen, maar daar moet je me niet op vertrouwen. Ga gewoon eens een testritje maken en kijk of ik iets teveel gezegd heb.

specialized-roubaix-2 specialized-roubaix-10 specialized-roubaix-9 specialized-roubaix-8 specialized-roubaix-7  specialized-roubaix-6 specialized-roubaix-5 specialized-roubaix-4 specialized-roubaix-3 fuglsang-racefietsblogroubaix-expert roubaix-expert-udi2 roubaix-comp

Via Specialized