Nog maar heel even geleden introduceerde Specialized de nieuwe Specialized Tarmac SL8 en nu is er alweer nieuws van de Amerikaanse fietsfabrikant. Want ook de Roubaix is vernieuwd, en inmiddels zijn we ook bij die fiets bij de SL8 aanduiding aangekomen. Het frame is veranderd, de Future Shock vering is vernieuwd en er is ruimte gemaakt voor bredere banden. En de fiets is ook nog eens lichter en comfortabeler geworden, aldus Specialized.

Ongewijzigde geometrie

Het uitgangspunt van de Roubaix is voor Specialized het maken van een endurance racefiets met ruimte voor extra brede banden. Op het eerste oog lijkt er niet direct heel veel veranderd ten opzichte van de voorganger, en in ieder geval de geometrie van de fiets is ongewijzigd gebleven. Maar er zijn wel degelijk veranderingen, kijk bijvoorbeeld maar eens naar de ruimte die er is voor de buitenbanden, want je kunt nu tot 40 mm gaan. Voor de Roubaix raadt Specialized aan om minimaal 28 mm banden te gebruiken, omdat je anders te laag komt met de positie van het bottom bracket. Standaard zijn alle uitvoeringen voorzien van 32 mm banden.

Verder is er de mogelijkheid om een extra bidonhouder te monteren aan de onderkant van de onderbuis en is het ook mogelijk om een setje spatborden te monteren. Op de bovenbuis zien we twee mounts om een toptube tasje te monteren, en die mounts zijn geplaatst omdat het niet mogelijk is om een tas met straps te monteren aan de voorkant van de fiets. Vanwege de Future Shock vering onder de stuurpen kun je daar geen strap kwijt, omdat dit gedeelte op en neer gaat.

Wat verder opvalt zijn de kabels, die niet geheel geïntegreerd zijn in de cockpit. En dat valt toch op, maar gelukkig is er een hele heldere en eigenlijk simpele reden voor. Vanwege de voorvering, het Future Shock 3.0 systeem is er geen ruimte voor interne kabelgeleiding in het balhoofd van de Roubaix. En omdat die vering simpelweg belangrijker is dan interne bekabeling krijgt dat voorrang bij de Roubaix. Klinkt logisch.

Future Shock 3.0

Het Future Shock systeem gebruikt Specialized al sinds 2016 en dat is nu vernieuwd naar een 3.0 versie. Het geavanceerde systeem zorgt voor 20 mm vering en zit ‘verstopt’ tussen de stuurpen en het balhoofd. 20 mm lijkt misschien niet zoveel maar het is echt een serieuze vering voor een racefiets, die je duidelijk voelt als je fiets. Qua vering heb je de keuze uit drie veren die verschillen qua sterkte, afhankelijk van je voorkeur en gewicht. Als je wat zwaarder bent, wil je natuurlijk niet al 10 mm vering kwijtspelen doordat je simpelweg op het stuur leunt.

Ook zijn de seatstays iets lager op de zitbuis geplaatst, en de wielbasis van de fiets is iets verlengt. Verder is de positie van het bottom bracket iets verlaagd. Deze aanpassingen moeten volgens Specialized zorgen voor meer comfort op de fiets. Ook is het frame ten opzichte van zijn voorganger zo’n 50 gram lichter. In maat 56 komt de S-Works uitvoering uit op 7,3 kilo. Een frameset komt uit op 828 gram. Keurig voor een fiets waar comfort een stuk belangrijker is dan gewicht.

Drie Future Shock uitvoeringen

Het Future Shock 3.0 veringsysteem is er trouwens in drie verschillende uitvoeringen, en afhankelijk van de versie van de Roubaix krijg je de 3.1, 3.2 of 3.3 uitvoering. De 3.3 uitvoering is hydraulisch en instelbaar qua compressie op het stuur met een draaiknop. De 3.2 uitvoering is ook hydraulisch, maar deze stel je van tevoren naar je voorkeur in. Als laatste is er dan nog de 3.1 uitvoering, dat is de meest basic uitvoering. Die versie heeft geen hydraulische demper en is alleen van tevoren in te stellen. De vernieuwde Future Shock veringen zijn extra geseald zodat er geen water in kan komen, ook niet als je de hogedrukspuit erop zet.

De AfterShock achtervering is ook in deze Roubaix weer gebruikt en die technologie is ongewijzigd gebleven. Onderdeel van de technologie is de positie waar de zadelpen geklemd wordt, die ligt namelijk 65 mm lager dan bij een normale zadelpen om een grotere hefboom te creëren. Ik ben benieuwd hoe deze fiets rijdt, want op papier zou je toch al kunnen concluderen dat de voor- en achtervering, de verlengde wielbasis én de verlaagde seatstays voor een enorm comfortabele fietsrit moeten zorgen.

7 verschillende uitvoeringen

De Roubaix SL8 is er in zeven verschillende uitvoeringen, en daarnaast is er nog een los frameset verkrijgbaar. De duurste uitvoering is de S-Works uitvoering, afgemonteerd met Sram Red eTap AXS. Net als de nieuwe Tarmac SL8 komt de prijs uit op € 14.000,-. Maar er zijn ook goedkopere uitvoeringen, de goedkoopste kost € 2.800,-. Dan krijg je de fiets afgemonteerd met Shimano Tiagra 10-speed en een aluminium Axis Elite Disc wielset.

Een andere uitvoering die opvalt is de Roubaix Sport Apex, want daar kiest Specialized voor een enkel 40-tands voorblad. De fiets heeft de Sram Apex eTap AXS groepset en dat enkele voorblad ziet er toch altijd strak uit. Deze uitvoering kost € 4.000,-. Welke Future Shock je krijgt hangt af van de uitvoering. Zo zit in de S-Works en de Pro uitvoering de Future Shock 3.3. Bij de Expert en de Comp de 3.2 en in de Sport 105, Sport Apex en Base zit de Future Shock 3.1. De nieuwe Future Shock zal ook als aftermarket product te koop zijn.

Voor alle uitvoeringen kijk je hier onder en voor meer info ga je naar de website van Specialized.

De S-Works Roubaix SL8 kost € 14.000,-
De Roubaix Pro kost € 9.000,-
De Roubaix Expert kost € 6.500,-
De Roubaix Expert kost € 6.500,-
De Roubaix Comp kost € 4.800,-
De Roubaix Comp kost € 4.800,-
De Roubaix kost € 2.800,-
De Roubaix kost € 2.800,-