Triathlonfietsen hebben ook twee wielen, stuur, zadel en aandrijving en dergelijke, maar daar houdt de vergelijking met de racefiets wel op. Voor de Ironman moet je er 180,2 km lang zo hard mogelijk op kunnen rijden. Specialized zegt overal aan gedacht te hebben om dat mogelijk te maken met hun nieuwe Shiv.

Er komt nogal wat kijken bij het ontwikkelen van een triathlonfiets. De overeenkomsten met een tijdritfiets zoals wij ze kennen zijn evident, maar als het doel het hoogst haalbare is in de triathlon wordt het een ander verhaal. De ontwikkeling van de Shiv staat in het teken van Aero, Fuel en Fit. Drie aspecten die volgens hen van het grootste belang zijn bij het rijden van een triathlon.

Aero spreekt waarschijnlijk voor zich. De fiets moet zo min mogelijk weerstand tegen de lucht bieden. Het hoogst haalbare in de triathlonwereld is een overwinning van de Ironman op Kona, Hawaï, onder meer berucht om de wind. Die race is zo belangrijk dat Specialized er zelfs rekening mee heeft gehouden bij de ontwikkeling van de Shiv. De neuskegel bij het balhoofd, voorvork en zadelpen zijn geoptimaliseerd voor zijwind. Test van Specialized hebben laten zien dat de fiets bijna een minuut sneller is op het circuit dan het vorige model.

Fuel is typisch iets voor triahtlon. De deelnemers moeten 180,2 km fietsen op de fiets nadat ze 3,86 km gezwommen hebben. Eten en drinken is dus belangrijk, maar dit mag niet ten koste gaan van hun snelheid doordat ze iets moeten pakken of bij moeten vullen bij een bevoorradingspost. Ondermeer daarvoor hebben ze achter de zitbuis de Hydration Fuelcell geplaatst. Hier kan 1,5 liter water in die door middel van een slang door het frame bij de cockpit te gebruiken is.

Naast drinken moet er natuurlijk ook gegeten worden. Daarvoor hebben ze in de schuine onderbuis de Nutrition Fuelcell aangebracht. Een uitsparing waarin 4 a 5 repen en dergelijke in passen. Door het zachte rubber kan je ze gemakkelijk eruit halen zonder het risico dat ze eruit vallen of dat je iets af moet sluiten. Je kan de Fuelcell ook eruit halen en de ruimte bij training bijvoorbeeld voor een binnenband gebruiken.

Ook op de bovenbuis en zadelpen zijn extra bevestigingsmogelijkheden die je kan gebruiken voor opslag van het een en ander. 

Fit heeft betrekking op de mogelijkheden om de fiets aan te passen aan de renner. Retül fitdata die Specialized over de jaren heen heeft verzameld zou aangeven dat ze maar 4 maten van het frame nodig hebben iedereen van een Shiv te kunnen voorzien. Dat is enigszins beperkt, maar ze kunnen door de uitgebreide aanpassingen die mogelijk zijn m.b.t. de stack en reach toch iedereen op de juiste manier op de fiets krijgen.

Daarnaast hebben ze zogenaamde Aero Extensions voor de fiets waarmee het stuur helemaal op maat afgesteld kan worden. Dat stuur heeft standaard ook nog de mogelijkheid in en uit te klappen, zoals je op de foto’s van de voorkant kan zien hieronder. Daarmee willen ze het reizen met de fiets makkelijker maken. Met het losdraaien van slechts 5 inbus boutjes zou de hele fiets klaar moeten zijn om in te pakken. Voor 500 early birds hebben ze er dan ook nog een speciale fietskoffer bij die niet los verkrijgbaar is en zal zijn. Die vroege vogels moeten dan wel snel € 11.999,- op tafel kunnen leggen, want dat gaat de fiets kosten. Een bak geld, maar als je voor het hoogst haalbare wilt gaan heb je het er misschien wel voor over.

Komende zaterdag zal de Ironman weer plaatsvinden op Kona. We zullen zien hoe de fiets het gaat doen, al zullen de benen nog altijd het werk moeten doen.

Via Specialized