Trek lanceert vandaag niet één maar twee nieuwe gravelbikes. Waar we de Checkpoint gravelbike al kennen, is de Checkmate een geheel nieuwe verschijning van het Amerikaanse merk. Met de Checkmate heeft Trek een gravelbike voor de echte racers waar de Checkpoint juist gemaakt is voor het avontuur. Met de kennis van de onlangs gepresenteerde 8e generatie van de Trek Madone, heeft Trek de snelle Checkmate ontwikkeld. Bij de avontuurlijke Checkpoint zien we nu de derde generatie waarbij er is gekozen voor een nieuwe geometrie en gewijzigde vormen van de buizen.

De snelle Trek Checkmate

Wat meteen opvalt bij de nieuwe Checkmate is de vorm van het frame en de buizen. Je kan goed zien dat ze hierbij de kennis hebben gebruikt van de 8e generatie van de Trek Madone. De buizen zijn aerodynamisch vormgegeven en aan de achterkant valt de zitbuis mooi rond het achterwiel. Door gebruik van het OCLV 800 carbon is dit de lichtste gravelfiets van Trek. Het frame is namelijk 250 gram lichter dan de tweede generatie Checkpoint SLR, aldus Trek. Het frame heeft de bekende IsoSpeed techniek, waarbij de aerodynamisch vormgegeven zadelpen ruimte heeft voor flex. De zadelpenklem zit netjes in het frame verwerkt en daar kan je bij door het magnetische klepje te openen.

Full system foil aero

De cockpit is dezelfde Trek RSL als we zagen op de Madone Gen 8. Samen met het frame is de fiets dan ook ontworpen via het full system foil aero. Daarbij wordt er gekeken naar de totale aerodynamica van fiets en renner, en niet meer naar elke buis of onderdeel apart. Trek heeft bij de Checkmate gekozen voor een race geometrie, met een diepe zithouding. Verder is het frame heel clean, al is er wel ruimte voor een kleine frame-tas en een tas op de bovenbuis. Het is een fiets om mee te racen, maar bij de grote gravelkoersen zoals Unbound 200 mijl is een extra tasje wel erg handig. Nu we het toch over Unbound hebben, Trek heeft berekend dat je met deze Checkmate 5 minuten en 54 seconden sneller bent dan de vorige Checkpoint SLR over de 200 mijl van Unbound. Er vanuitgaande dat je 200 watt gemiddeld trapt.

Uitvoeringen en prijzen van de Trek Checkmate

Het topmodel wordt afgemonteerd met 38mm banden. Maar als je wil kunnen er banden op met een maximale breedte 45mm. Het voorblad is ook gemaakt voor snelheid, want met een 42 tands voorblad is deze net twee tanden groter dan we vaak zien bij een 1x aandrijving. De fietsen worden allemaal afgemonteerd met SRAM Force AXS of SRAM Red AXS. Draadloos schakelen dus, en in beide gevallen met een Powermeter.

De Trek Checkmate SLR9 met de nieuwe 13-speed SRAM Red AXS kost € 10.999. Deze uitvoering heeft de Bontrager Aeolus RSL wielen met 37mm hoge velgen en Bontrager Girona RSL 38mm banden. De SLR7 uitvoering van de nieuwe Checkmate kost € 8.999 en deze is afgemonteerd met de 12-speed SRAM Force AXS groep. Deze heeft de full carbon Bontrager Aeolus Pro wielset met 40mm Bontrager GR1 team issue banden.

De avontuurlijke Trek Checkpoint

Voor de meer avontuurlijke gravelbikers hebben ze de Checkpoint vernieuwd. Zoals gezegd zijn ze nu bij de derde generatie. Deze fiets is bedoeld voor de gravelaar die op zoek is naar avontuur, bikepacking-trips en comfort. De buizen van het frame zijn opnieuw ontwikkeld en het frame is gemaakt van OCLV 500 carbon. Door deze nieuwe vorm ontstaat er ook meer interne ruimte in het frame. Hier kan je bij door het klepje in het frame, onder je bidonhouder te openen. Naast meer ruimte is ook de ingang groter geworden.

Er is ook meer ruimte voor grote bidons in combinatie met een frametas. Het frame heeft veel nokken en montagepunten voor tassen, dragers en spatborden. Zelf heeft Trek dan ook drie nieuwe tassen die perfect op dit frame passen.

Geveerde voorvork of dropper-post

Door de nieuwe buisvormen, is er de mogelijkheid om een geveerde voorvork te monteren. Ook is er ruimte voor een dropper-post, waarvan je de kabels netjes door het frame kan laten lopen. De kabels gaan vanaf het stuur bij het balhoofd het frame in. Dit geldt overigens alleen voor de remkabels, want ook de drie uitvoeringen van de Checkpoint zijn uitgerust met draadloze SRAM AXS varianten.

De Trek Checkpoint is er in de SL5, SL6 en SL7 uitvoering. De SL5 en SL6 komen met een aluminium GR Elite stuur. De SL7 heeft een carbon GR Pro stuur. Het frame is net als de Checkmate uitgerust met de flexende IsoSpeed zadelpen. Deze is wel iets anders dan bij de Checkmate, aangezien de Checkpoint een ronde zadelpen heeft, met een gewone ronde zadelpenklem.

Alle uitvoeringen van de Checkpoint komen met de 42mm Bontrager Girona RSL banden. Voor de lage landen is dat een prima breedte, maar als je wil kan je tot 50mm banden monteren. Net als bij de Checkmate zijn alle fietsen voorzien van een XPLR derailleur in combinatie met een 40 tands voorblad.

Uitvoering en prijzen Checkpoint

De Trek Checpoint SL5 kost € 3.999,- en is afgemonteerd met de draadloze SRAM Apex AXS groepset en Bontrager Paradigm SL wielen. De SL6 is een stapje duurder met € 4.599. Daarvoor heb je de Checkpoint met een SRAM Rival AXS groepset en Bontrager Paradigm comp25 wielset. Het topmodel van deze avontuurlijke gravelbike is de Trek Checkpoint SL7 en deze kost € 6.499. Deze heeft de SRAM Force AXS groepset en een set carbon Bontrager Aeolus Elite 35 wielen.

meer via Trek

Trek Checkmate SLR9
Trek Checkmate SLR7
Trek Checkpoint SL7
Trek Checkpoint SL6
Trek Checkpoint SL5