
Volgens Trek is dit niet een mountainbike met een dropbar. Iets wat je de laatste tijd steeds voorbij ziet komen bij extremere gravelwedstrijden. Nee, deze nieuwe Trek CheckOUT is toch echt ontworpen als gravelbike. Maar dan wel eentje die heel veel comfort moet geven tijdens ruige graveltrails. Of eigenlijk kan je er alle mountainbike trails ook mee af.

Extreem, maar niet te
Ze zijn met de voor- en achtervering ook weer niet heel extreem gegaan. De geveerde voorvork is de net nieuwe RockShox Rudy XL met 60 mm veerweg. Achter zorgt de demper voor een veerweg van 55 mm. Maar extreem is de fiets wel. Helemaal als je hem vol ziet, zoals op de foto bovenaan dit artikel. Een bagagerack dat mee kan bewegen met de vering, dropperpost en 50 mm banden! Maximaal kunnen er 56 mm banden in het frame. Het stuur heeft een flair van 30 graden. Dus de drops lopen 12 cm naar buiten vergeleken met waar de shifters zitten. Toch wel redelijk extreem. Maar hoe zit het nou met de geometrie?

Geometrie
Je zou misschien verwachten dat de geometrie een beetje tussen de Supercaliber (cross country mtb) en de Checkpoint (gravelbike) in zit. En dan is je verwachting best goed. Leggen we hem eerst over de Trek Checkpoint. Dan valt op dat deze CheckOUT een hogere stack heeft, dus je zit wat rechterop. De reach is wat langer zodat je stuur voor je gevoel wat verder weg zit. Je zit dus ook wat langer als je hem vergelijkt met de gravelbike. Maar je ziet ook dat het geen mountainbikegeometrie is. Want de Supercaliber heeft een veel lagere stack en een nog langere reach.
De balhoofdhoek is ook niet zo extreem als bij de mountainbike. De hoek is namelijk rond de 69 graden, afhankelijk van de maat. Dat is dan wel een stuk progressiever dan de Checkpoint die zo rond de 72,8 graden zit. Kortom, het is dus geen mountainbike frame met een krom stuur.

Heel eenvoudig geeft Trek aan dat hij beter is dan de Checkpoint op ruig terrein en dat hij sneller is dan de Supercaliber op gravel en asfalt. Maar of dit nou een nieuwe categorie is die we nodig hebben? De tijd zal het moeten uitwijzen.
Comfort is een belangrijke pijler en vandaar ook de full suspension. Dat geeft zeker bij trails meer rust en controle in de fiets. Daardoor moet je lange dagen in het zadel kunnen met deze Trek CheckOUT. Om dat te ondersteunen heeft Trek ook allerlei accessoires zoals het bagagerek, de verschillende nokkjes en de op maat gemaakte frametas. Verder kan je de fiets natuurlijk uitbreiden met een stuurtas en allerlei bidonhouders. Kortom: je kan er echt mee op avontuur.

Twee uitvoeringen
Er zijn twee uitvoeringen. De ene heeft een GRX mechanische groepset, de SL5. Deze heeft een dropperpost en Brontrager Paradigm Comp 25 wielen. De prijs is € 4.999,-. Wil je het topmodel, dan moet je genoegen nemen met de Sram XO/Force AXS groepset. Prima groep, maar geen topmodel hier. Dat zie je dan ook terug in de prijs die uitkomt op € 6.999,-. Daarvoor krijg je er ook Bontrager Aeolus Pro carbon wielen bij. Onderaan zie je de foto’s van de twee uitvoeringen. Je kan ze beide trouwens kiezen in het zwart of wit met sage. Heb je liever een frameset die je helemaal zelf naar wens kan opbouwen, dan betaal je daar € 2.999,- voor.
Meer info via Trek

