Als je de Ironman op Hawaii 6 minuten sneller wil afleggen dan voorheen, dan is dit wel een interessante voor je. Trek heeft namelijk hun Speed Concept tri-bike helemaal vernieuwd. En als integreren al een hot topic was bij racefietsen de laatste jaren, dan doen ze er voor deze nog een schepje bovenop. Met als resultaat dat je er beter van gaat fietsen èn lopen, aldus Trek.
Je had de fiets al eerder dit jaar gezien kunnen hebben bij de Dauphiné en Ellen van Dijk won er haar wereldtitel tijdrijden mee. Je herkent het al snel aan de remmen, want de nieuwe Speed Concept heeft ook de overstap naar schijfremmen gemaakt. Als je het oude en nieuwe frame naast elkaar houdt, dan zal je meer verschillen zien. Iets dat je niet meteen kan zien is dat het frame van Trek’s eigen OCLV 800 carbon is gemaakt, ook weer een upgrade t.o.v. de OCLV 500 van zijn voorganger.
Hun snelste fiets ooit
Deze nieuwe Trek Speed Concept is de snelste fiets die Trek heeft getest. Hij moet 16 Watt sneller zijn dan zijn voorganger. Er wordt niet gesproken over kilometers per uur dus, maar ze vertalen het naar luchtweerstand. Er is minder vermogen nodig om met deze fiets dezelfde afstand te overbruggen. En dat betekent dus ook dat je met hetzèlfde vermogen die afstand sneller kan overbruggen. Het verschil merk je waarschijnlijk niet of nauwelijks als je een kort stuk gaat fietsen, maar bij de 180,2 km die je bij een Ironman moet rijden moet dit 6 minuten tijdwinst opleveren. Als je kijkt naar de resultaten van afgelopen jaren van bijvoorbeeld het WK, dan kan dat bij een volledige Ironman een overwinning in plaats van plek drie betekenen. Niet gek.
We wisten het al van de ontwikkeling van andere modellen, maar Trek heeft hier hun Trek Performance Research-team voor om dit te realiseren. Daarbij hebben ze de beschikking over een windtunnel en computers om de berekeningen op los te laten. Uiteindelijk komt hier het snelst mogelijke ontwerp uit.
Ook comfort voor triatleten met IsoSpeed
Een fiets waar je beter van gaat lopen. Wij moesten er ook even over nadenken. Het is ook wel wat ver gezocht wellicht, al valt er ook wat voor te zeggen. De nieuwe fiets heeft namelijk ook Trek’s IsoSpeed technologie meegekregen. Door deze technologie worden zit- en bovenbuis van elkaar ontkoppeld waardoor ze ook los van elkaar kunnen bewegen ten gunste van het comfort voor de rijder. Je kan zeggen dat het lichaam van de renner daarmee meer wordt gespaard en beter in staat is om hoge prestaties te leveren. Het idee is dus dat je fitter van de fiets stapt. En als je na 180 km fietsen ook nog een marathon moet lopen, kan dat een verschil maken.
Verstellen is bijna kinderspel
Triathlonfietsen zijn doorgaans iets ingewikkelder dan de gemiddelde racefiets. Niet in de laatste plaats komt dat door het stuur. Het luistert nauw hoe je je als renner positioneert, zeker bij lange afstanden. De mogelijkheden voor het verstellen zijn daarom belangrijk. Trek geeft aan dat je met twee inbussleutels alles kan doen en dat die belangrijke instellingen niet verloren gaan wanneer je het stuur verwijderd voor transport. Dat is belangrijker dan je denkt want zeker de serieuze triatleet zal veel moet reizen voor zijn wedstrijden.
Ook hebben ze een online Trek Fit Calculator gemaakt waarmee je de X/Y-posities op de stuurkussens makkelijk kan vertalen naar de onderdelen die nodig zijn voor de gewenste zithouding.
Integraties die je bijna niet ziet (sommige dan)
Drinken en eten op de fiets is ook voor triatleten belangrijk. Over 180 kilometer volstaat ‘een bidonnetje’ natuurlijk niet, maar even stoppen wil je ook niet. En er kan veel eten in je achterzak, maar dat kan weer ten koste gaan van de aerodynamica en je houding.
Voor het drinken hebben ze de optie voor een Between The Arms (BTA)-bidonhouder met ruimte voor 700 ml. Deze zit op je stuur zodat je kan drinken terwijl je in een aerodynamische positie zit. De ruimte daar is beperkt, maar het kan onderweg bijgevuld worden als dat nodig is. Er zit ook nog een aerodynamisch gevormde bidon van 750 ml in het frame.
Volledig geïntegreerd in de bovenbuis zit een zogeheten bentobox die genoeg ruimte moet bieden voor voeding voor een hele race. Het zit standaard op elk model en heeft twee verwijderbare vakken. Ze zijn daardoor ook makkelijk schoon te maken in de vaatwasser.
In de schuine onderbuis zit ruimte voor opslag van reparatiemiddelen. Trek past dit toe bij meer van hun fietsen. Zo wordt er goed gebruik gemaakt van de beschikbare ruime en dit geval zit het mooi weggestopt in het frame.
Project One only
Ook nieuw is dat deze Speed Concept enkel en alleen via het Project One programma te bestellen is. Dit is programma van Trek waarbij je bepaalde modellen volledig naar wens kan maken als het gaat om kleur en afmontage.
Prijzen
Hieronder de beschikbare Speed Concept-modellen in de verschillende Project One-kleuren en verkoopadviesprijzen zoals ze te krijgen zijn bij Trek Bikes.
Speed Concept SLR 9 eTap P1 – Red eTap AXS – Bontrager Aeolus RSL 51 wielset – € 13.099,-
Speed Concept TT frameset – € 6.099,- (zonder bentobox en isospeed)