Het is alweer een tijdje geleden dat Tom Pidcock met Zipp-wielen reed, waar een zwart stukje tape op de velgen zat geplakt. Net naast het ventiel, om te kunnen verhullen dat daar ‘iets nieuws’ onder zat. Heel effectief was het overigens niet, want het was al vrij snel duidelijk dat het om een set Zipp-wielen ging, met geïntegreerde sensor. Zipp en Quarq zijn beide merken die onder de vlag van SRAM vallen en laatstgenoemde heeft deze merken nu geïntegreerd. Er zit namelijk een geïntegreerde Quarq TireWiz in de 303 SW en 353 NSW wielsets van Zipp. De Zipp AXS wheel sensor.

Zipp AXS wheel sensor

De Zipp AXS wheel sensor is een nieuwe en geïntegreerde variant van de Quarq TireWiz. Deze sensor werd in 2018 geïntroduceerd en was als het ware een ventielverlenger met een sensor om je bandenspanning te meten. Eerlijk gezegd zag dit er niet heel mooi uit, met zo’n kastje net iets groter dan een knoopcelbatterij dat boven je velg uitstak. Daarbij was ik erg sceptisch over het gebruik van zo’n sensor, omdat ik niet direct de meerwaarde zie om de bandenspanning onderweg te kunnen meten of weten. Ik kan me wel voorstellen dat je als profwielrenner nu tijdens de wedstrijd eerder opmerkt dat je een leegloper hebt.

De Zipp AXS wheel sensor valt in de velg, maar is wel demontabel. Hij heeft een klein led-lampje dat groen of rood kan oplichten. Bij een groen knipperend lampje is de bandenspanning goed en kan je op pad. Bij een rood langzaam knipperend lampje is de bandenspanning te laag, en knippert deze snel is je bandenspanning te hoog. De voorkeur van je bandenspanning kan je vooraf instellen via de SRAM AXS-app. Daarnaast kan je de sensor ook koppelen aan je Garmin, Wahoo of Hammerhead voor real-time informatie over je bandenspanning.

De Zipp AXS wheel sensor wordt vanaf nu standaard geleverd in de Zipp 303 SW en de Zipp 353 NSW. De 303 SW is de opvolger van de 303 Firecrest wielen. Qua prijs zijn de wielen gelijk gebleven want de 353 NSW wielen kosten € 3900,- en de 303 SW wielen zijn te koop voor € 1900,-. De Zipp AXS wheel sensor is voor SRAM een volgende stap in het AXS platform waarbij alle onderdelen met elkaar kunnen communiceren. Want naast deze nieuwe sensor voor je bandenspanning, kan je ook je Hammerhead en natuurlijk je derailleurs bedienen met je SRAM Shifters op je race of gravelbike. Bij de mountainbike geldt dit ook al voor de dempers die binnen het AXS platform vallen, en wellicht is een geveerde voorvork met AXS integratie wel de volgende stap voor de gravelbike.

Update van de Zipp 353 NSW en 303 SW wielsets

Het meest opvallende is uiteraard de geïntegreerde AXS wheel sensor, maar daarnaast heeft Zipp ook technische updates doorgevoerd. Zo is de velg aangepast, zodat er ruimte ontstaat om de sensor te integreren. De NSW wielen hebben een nieuwe carbon lay-up, die de wielen meer stevigheid zal geven.

Volgens SRAM en Zipp zijn de wielen hierdoor beter bestand tegen impact op de velgen. Dit is naar eigen zeggen met 16% verbeterd. Deze update geldt voor de 353, 454 en 858 NSW wielen. Deze drie wielsets hebben nu ook een vernieuwde Zipp ZR1-SL naaf, die is voorzien van keramische lagers en 66 aangrijpingspunten en is volgens Zipp 30 gram lichter dan zijn voorganger. Overigens is alleen de 353 NSW wielset ook uitgerust met de AXS wheel sensor.

Voor de 303 SW wielen hebben ze ook de vernieuwde carbon lay-up gebruikt en dat resulteert bij de velgen in 10% meer stevigheid bij impact. De naaf is de ZR1 en deze is nu voorzien van RVS lagers, zodat ze langer mee zullen gaan, volgens Zipp.

via Zipp