
De Wilier Filante SLR is vernieuwd. De opvolger met de toevoeging ID2 is samen met Team Groupama-FDJ ontwikkeld. Zij zijn namelijk de profrenners die met deze racefiets koersen. Het resultaat is deze nieuwe Wilier Filante SLR ID2 die nog meer aero (lees: sneller) is geworden dan z’n voorganger.

Als je goed kijkt, zie je de veranderingen ook aan de vormen van de buizen en de details die net even anders zijn. Wat mij direct opviel, is het subtiele zadelpenklem-afdekhoesje dat nu veel gestroomlijnder is. Om maar even aan te geven dat ze echt overal aan hebben gedacht.
1 minuut en 45 seconden sneller op 70 km
Eerst maar even naar de resultaten. Ze hebben bij Wilier allerlei metingen gedaan om het verschil met de oude aan te geven. De drag werd met 13,6% verminderd. Op de weg betekent dit dat bij 40 km/u een winst van 14,15 watt wordt gehaald. Ga je een tijdritje doen van 70 km en je fietst met een gemiddeld vermogen van 290 watt dan ben je met deze nieuwe Filante 1 minuut en 45 seconden sneller dan met de vorige versie.
Nou ben je vast benieuwd wat er allemaal is veranderd aan deze nieuwe Filante. De voorvork is totaal nieuw en meer aero. Hiervoor hebben ze wat inspiratie opgedaan bij de Supersonica, de tijdritfiets van Wilier. Aero, maar ook esthetisch is dat nu de steekas aan het uiteinde niet meer door de vork zichtbaar is. Dit zie je steeds vaker bij merken. Het ziet er gewoon goed uit.

Bij de onderbuis hebben ze rekening gehouden met de speciaal gevormde bidons. Hoe meer je naar beneden gaat hoe breder de onderbuis wordt zodat het geheel meer aero is. Omdat de zadelpen erg smal is gemaakt hebben ze de bij Shimano Di2 uitvoeringen de accu verplaatst naar het bottom bracket. De staande achtervork staat nog iets lager op de zadelbuis maar is ook 2,5 graden gekanteld. Dit bleek optimaal te zijn voor de luchtstroom. Die luchtstromen hebben ze via CFD-simulaties gemeten en bedacht.

Aero en 7,2 kg
De nieuwe cockpit zie je hier ook voor het eerst. Officieel heet deze de F-Bar ID2. Zoals je op de foto’s misschien al ziet heeft deze een lichte flair van 3 cm. Ook valt op dat de boutjes netjes zijn weggewerkt. Daarnaast hebben ze op het gewicht gelet, al heeft dat bij een aero bike altijd iets minder prioriteit dan de aerodynamica. Daarom redden ze het net niet om de UCI limiet te halen, maar volgens Wilier heeft een Shimano Dura-Ace Di2 uitvoering een gewicht van 7,2 kg. Nog steeds erg netjes. Er is verder rekening gehouden met ruimte voor banden en je kan er nu maximaal 35 mm banden in kwijt.

Topmodel met Campagnolo Super Record
Dan ben je misschien benieuwd naar de prijzen. De goedkoopste complete uitvoering van de nieuwe Wilier Filante SLR ID2 is met Shimano Ultegra Di2 afgemonteerd. Dan moet je daarvoor € 9.700,- betalen. Wil je de duurste, dan betaal je € 13.100,-. In dat geval is de fiets afgemonteerd met Campagnolo Super Record 2×13 en heeft hij de Miche Kleos RD 50 wielset. Strakke racefiets wel! Het mooist toch wel in zwart met gouden letters en subtiele rode bovenbuis, zie twee foto’s naar beneden.
Meer info via Wilier
















