Nieuwe gravelwielen van Zipp! Naast de nieuwe Sram Red XPLR AXS gravel groepset specifiek voor gravel, brengt Zipp – onderdeel van Sram – nu ook een gravelwielset op de markt. Het betreft de Zipp 303 XPLR wielset die er in twee uitvoeringe is, de SW en de S. De meest opvallende feature is de enorme breedte van de velg. Op de foto hieronder is die breedte goed zichtbaar. De carbon wielen zijn gemaakt voor je gravelbike en in samenwerking met Goodyear zijn er ook bijpassende banden gemaakt.
32 mm interne velgbreedte
Het meest opvallende aan de nieuwe wielsets is dus de interne breedte. Die is namelijk 32 millimeter, en dat is behoorlijk fors. Doordat de zijkanten extra dik zijn gemaakt om stootlek te voorkomen komt de externe breedte uit op 40 millimeter. De reden van Zipp om de velgen zo breed te maken is aerodynamica. Gravel wordt een steeds snellere sport en daarom wordt aerodynamica steeds belangrijker.
De brede velg zorgt voor een meer natuurlijke overgang tussen de band en velg, zonder breedteverschil. Door een bredere velg te gebruiken is het ook mogelijk om op brede banden met een lage bandendruk te rijden. Dit verhoogt het comfort op de soms ruige ondergrond tijdens een gravelrit. Door de bredere binnenvelg zijn de wielen geschikt voor banden van 40 tot 60 millimeter.
Dat het wielen van Zipp zijn, is duidelijk te herkennen aan de decals. De velgen zelf zijn matzwart en de twee grote decals zijn grijs, en bestaan uit de merknaam Zipp. Bij het ventiel staat de merknaam en typeaanduiding in het wit. De velgen zijn 54 millimeter hoog. De wielen kunnen een maximaal gewicht aan van 130 kilo, inclusief de fiets. De Zipp 303 XPLR SW wielset kost € 1800,-, een setje weegt 1496 gram en is verkrijgbaar met body’s voor de bekende merken. De wielen zijn tubeless ready maar je hebt ook de mogelijkheid om met binnenbanden te rijden.
De Zipp 303 XPLR S is de budgetvriendelijke versie
Zipp brengt twee wielsets op de markt. Naast de 303 XPLR SW is er namelijk ook nog een 303 XPLR S variant. Deze variant heeft veel overeenkomsten met het andere wielset: dezelfde in- en externe velgbreedte, velghoogte en systeemgewicht. Door het gebruik van een ander carbonsoort is deze uitvoering iets zwaarder – zo’n 150 gram – maar wel een stukje betaalbaarder: € 1200,-. Wat verder opvalt is de gladde velg, waar het XPLR SW wielset de bekende putjes in de velg heeft.
Goodyear banden
In samenwerking met Zipp heeft bandenmerk Goodyear twee banden uitgebracht die specifiek voor de nieuwe 303 XPLR wielsets zijn gemaakt. Sterker nog, de banden zijn niet compatibel met andere velgen. De banden zijn namelijk gemaakt voor de extreem brede binnenvelg van de 303 XPLR wielsets. De namen van de banden zijn XPLR Inter en XPLR Slick. Beide banden kosten € 90,- per stuk. Mocht je kiezen voor andere banden dan is het belangrijk om even te checken of de banden compatibel zijn met het wielset. Zipp heeft een lijst met geschikte banden online staan.
De Goodyear XPLR Inter heeft een breedte van 45 millimeter en is voorzien van lekker veel profiel. De band is bedoeld voor droge en gemixte omstandigheden en daarmee is het een veelzijdige band. De grovere noppen aan de zijkant zorgen voor grip in de bochten en de M:Wall technologie in de zijkant van de band moet een lekke band voorkomen, ook als je met een lagere bandenspanning rijdt. De XPLR Slick is een snellere band met minder profiel op de bovenkant. Ze zijn bedoeld voor fijner gravel en droge omstandigheden, en volgens Zipp en Goodyear heb je met deze band in combinatie met het nieuwe wielset de snelste set-up die er is.
Meer info via Zipp.