Het is niet de eerste keer dat het Amerikaanse No.22 voorbij komt hier op de site. Zij maken namelijk custom titanium fietsen, en daar worden wij altijd enthousiast van. Zeker bij het zien van de foto’s van de nieuwe No.22 Reactor Aero, die volgens hen zelf de eerste custom titanium aerobike ooit is. Op de MADE Bike Show in Australië konden ze al een prototype laten zien, en in 2025 zal de Reactor Aero ook daadwerkelijk op de markt komen.
Van rond naar aerodynamische vormen
Wat de Reactor Aero uniek maakt, is de vorm van het frame en de buizen. Een titanium frame heeft normaal gesproken de klassieke ronde buizen waaruit een frame wordt gemaakt. De buizen worden op maat gezaagd en aan elkaar gelast net zoals bij een stalen frame. Voor de Reactor Aero hebben ze de 3D-printer erbij gepakt, zodat ze het titanium in aerodynamische en gestroomlijnde vormen hebben kunnen printen.
Voor de ontwikkeling van de Reactor Aero hebben ze de huidige Reactor erbij gepakt. Dit is het meest racey frame van No.22 met dus ronde buizen. Met behulp van CFD technieken hebben ze alle buizen, in de aerodynamische en gestroomlijnde vormen ‘getekend’. CFD staat voor Computational Fluid Dynamics, waarmee ze met behulp van software de stroomlijn en luchtstroom van vormen kunnen analyseren. Volgens deze data zal de Reactor Aero tussen de 30 en 40% meer aero zijn dan de klassieke Reactor met ronde buizen. Voordat de Reactor Aero daadwerkelijk op de markt komt, zal hij nog in de windtunnel getest worden.
3D geprint frame van titanium poeder
De aerodynamische vormen van het frame zijn belangrijk, maar daarnaast wil je natuurlijk ook dat het frame de juiste rij-eigenschappen heeft. Hiervoor hebben ze alle profielen van de buizen opnieuw ontwikkeld. Zo is de zitbuis bijvoorbeeld ovaal, heeft de achterbrug een meer vierkante vorm en is er bij de bracket extra versteviging aan de binnenzijde gemaakt. Doordat alle delen van het frame uit de 3D printer komen, is veel mogelijk qua vorm. Enige uitzondering is de carbon zadelpen, die speciaal voor de Reactor Aero is ontwikkeld in samenwerking met July cycles. Voor het printen van de frame delen hebben ze gebruik gemaakt van Grade 5 Titanium poeder.
Het prototype dat je hier op de afbeeldingen ziet, vind ik er heel gaaf uitzien. Dat komt ook zeker door hoe hij is opgebouwd, met de SRAM Red eTap AXS groep met Ceramicspeed aero-kooi, titanium cranks met aero-kettingblad, Berk zadel en Scope Artech wielen. Het frame is geschikt voor banden tot 34 mm en heeft een UDH derailleurhanger. Zoals gezegd zal hij komend jaar daadwerkelijk op de markt komen en de verwachting is dat eind van dit jaar de eerste levering zal zijn. Wat hij exact moet kosten is nog niet bekend, maar No.22 schat op dit moment de kosten voor een custom titanium Reactor Aero frame tussen de 10.000 en 15.000 dollar. Als je deze dan gaat opbouwen zoals de fiets hierboven staat afgebeeld zal je heel diep in je buidel moeten tasten.
Via No.22