Ik heb een beetje een zwak voor producten die anders zijn dan anders. Niet zo heel gek dat mijn oog viel op de One-K wielen, met fiberspaken. Nu is het gebruik van kunststofvezels an sich niet heel uitzonderlijk, maar de manier waarop One-K de wielen met deze spaken in elkaar zet, is dat wel. Hiermee produceren ze wielsets voor schijfremmen die qua gewicht zelfs onder de kilo blijven. De One-K RD Ultimate wielen met een 36 mm hoge velg hebben een gewicht van slechts 934 gram volgens het Duitse merk.

Een kilo – zelf te configureren

De naam One-K is een verwijzing naar een kilo, wat het streefgewicht is voor hun wielsets, al is dat wel afhankelijk van welk type velg je kiest. De wielen zijn namelijk zelf te configureren via hun website en dat begint vanaf € 2.399,- voor de RA-S wielen. In dit artikel hebben we het over de RD Ultimate wielen. Dit is het topmodel waarbij er gebruik wordt gemaakt van de naven van Nonplus Components en deze beginnen bij € 2.999,-. Daarbij heb je keuze uit zwarte of witte decals op de mat-zwarte carbon velg.

Deze prijs is voor zowel 36 mm als 48 mm hoge velg gelijk en als je wil kan je de verschillende velghoogtes combineren. De One-K RD Ultimate 36 mm is de lichtste wielset uit de collectie. Ga je voor de meer aerodynamische wielen met een 48 mm velg, zal het gewicht rond de 1134 gram uitkomen. Qua prijs is dat dus geen verschil. Dit is anders wanneer je de titanium nippels graag in het zwart wil, want dan komt er € 100- bij de prijs op. De prijs voor een custom decal is € 50,- extra en daarbij heb je keuze uit meer dan 100 verschillende kleuren. Dit heeft dus enkel invloed op de looks van de wielen, want technisch gezien verandert er niets aan de specificaties.

Spaak-ster, carbon velg en titanium nippels

Het unieke aan deze wielen zit in de spaken, of beter gezegd: de spaak-ster. Bij One-K produceren ze een ‘ster’ van zes spaken dat uit één onafgebroken lint aan fibervezels bestaat. De fibervezels worden uitgelijnd, zodat ze allemaal in dezelfde richting staan. Door de spaken uit onafgebroken vezels te produceren is het steviger en kan het een grotere belasting aan. Hierdoor kan je met minder materiaal dus een stevig en sterke constructie maken. Net als bij frames is dit altijd een zoektocht naar de sweetspot als het gaat om stevigheid in relatie tot gewicht. Een One-K wiel bestaat uit vier ‘spaak-sterren’ van zes spaken met in totaal 24 spaken.

Door ononderbroken vezels en een (gepatenteerd) productieproces heeft One-K voor hun spaak-ster hier dus de juiste combinatie gevonden. De spaak-ster vormt in het midden zes hoeken die ze in de speciaal ontwikkelde naaf haken. Het uiteinde van iedere spaak heeft een klein lusje waar speciale titanium nippels in worden gehaakt om ze te verbinden met de carbon velg. Die carbon velg is een velg zoals elke andere velg en in dit geval van het merk Duke. De verbinding van de nippel met de velg bestaat uit twee delen. Allereerst de gewone nippel die je gewend bent, en een titanium ‘haakje’ die de nipple verbind met het lusje dat aan het uiteinde van de spaken zit. Bij de constructie van het wiel wordt er dan ook geen lijm gebruikt, maar alle onderdelen zijn zo gefabriceerd dat het precies in elkaar past.

Nonplus Components naven met speciale flens

De naaf van deze wielen komt ook uit Duitsland. Deze worden gemaakt door Nonplus Components dat een klein maar gespecialiseerd bedrijf is in de omgeving van Stuttgart. Zij hebben een naaf ontwikkeld met een ratchet systeem dat conisch is vormgegeven. Dit systeem wordt gemaakt van geanodiseerd aluminium en dat heeft volgens Nonplus Components als voordeel dat het lichter loopt dan een stalen of titanium ratchet.

De achternaaf weegt 155 gram en de voornaaf weegt slechts 85 gram. Dit kan iets wijzigen, afhankelijk van welke body je erop monteert. Deze zijn voor alledrie de grote merken beschikbaar: Shimano, SRAM en Campagnolo.

Voor One-K heeft Nonplus Components een nieuw type flens ontwikkeld. De flens heeft ook de vorm van een ster, met daarop haken om de spaak-ster in te haken. De flens is ten opzichte van een reguliere flens een stukje hoger, en dit zal de stijfheid van het wiel ten goede komen volgens de ontwikkelaars. Op papier een technisch hoogstaande wielset, en daar is de prijs ook naar. Uiteraard zijn we ook benieuwd hoe deze wielen met deze spaken zullen rijden.

via One-K