Het Duitse Canyon is in relatief korte tijd uitgegroeid van een ‘Duitse postorder’ fietsenmerk naar een van de grootste en meest gerespecteerde fietsmerken. En niet alleen in ons land. En ze zijn hun concept trouw gebleven: nog steeds geen ‘bricks’, maar ‘clicks’. Alle verkoop gaat via de website. Maar er zijn nog altijd echte ‘bricks’ nodig om die fietsen te maken, en dat doen ze in Koblenz. Daar zijn we eens gaan kijken!

Ga een rondje fietsen en de kans is groot dat je een renner op een Canyon tegenkomt. Het merk heeft zijn plek op de wielermarkt veroverd in Nederland en België. Overigens ook in de landen om ons heen. En daarbij sponsoren zo ook nog twee heren en een dames WorldTour-team. Met hun direct sales business model zijn ze wereldwijd een rolmodel. Niet slecht voor een merk dat pas in 2003 is begonnen met het online verkopen van fietsen. En het begon allemaal met een trailer.

De trailer waar het allemaal mee begon voor de familie Arnold

Het fietsen en ondernemerschap zat er bij de familie Arnold altijd al in. Vader Arnold zag in de jaren ’80 dat er bij de lokale koersen behoefte was aan materiaal, maar dat dit niet of moeilijk te krijgen was. Daarom ging hij met een trailer naar Italië, kocht zoveel materiaal tot de trailer vol was om het vervolgens allemaal weer Duitsland bij de koersen te verkopen. De trailer, vol met stickers van iconische merken, is er nog steeds, maar staat tegenwoordig te pronken in de entree van Canyon.Home, zoals het pand in Koblenz heet. Oprichter Roman Arnold besloot – na overlijden van zijn vader – samen met zijn broer fietsen en onderdelen te gaan verkopen vanuit hun garage. Dat ging beter en beter. In eerste instantie alleen racefietsen, maar ze hebben ook de opkomst van de mountainbike meegemaakt. Ze werden een grote en belangrijke dealer in Duitsland van bekende merken en bedachten dat ze ook wel zelf fietsen konden gaan maken. In 1996 werd de eerste Canyon verkocht via postorder.

Wij brachten onlangs een bezoek aan Canyon.Home. Een pand dat alweer te klein was op het moment dat ze het ging bouwen. Het idee was om alles in één pand samen te brengen, als een thuis. Maar Canyon is duidelijk succesvoller dan ze zelf ingeschat hadden. Een aantal afdelingen zijn uitgeweken naar kantoren op loopafstand. De Canyon.Factory waar ze de fietsen in elkaar zetten is op een paar minuten rijden. Daar begon ook onze rondleiding. Hieronder een verslag in foto’s:

De Canyon.Factory is echt een fabriek maar wel heel Canyon. Natuurlijk vanwege alle fietsen en onderdelen, maar de huisstijl komt ook overal in terug. Bovendien is alles heel modern en strak. Oók de kantine waar je misschien currywurst zou verwachten maar juist broodjes en salades verkrijgbaar zijn voor het personeel.
Niet heel verrassend, maar in de fabriek zie je heel veel dozen
We werden rondgeleid door Thorsten Lewandowski, de Global Communications Manager van Canyon. Achter hem zie je een – zeker voor Canyon begrippen – nogal ongeorganiseerde stapel paketten. Dit is allemaal afkomstig van leveranciers. Met de apparaten die hij in en op zijn rechterhand heeft kunnen ze heel snel alles inlezen en in het systeem zetten zodat er weer snel sprake is van orde!
Niet alleen de onderdelen zelf, maar ook de vakjes, de bakken waar de vakjes in zitten en de rekken waar de bakken in zitten, hebben allemaal een eigen QR-code. Door middel van scanners die verspreid over de fabriek geplaatst zijn, wordt alles automatisch gevolgd.
Dit is groot en hoog, dat mag duidelijk zijn. Maar toch is het niet groot genoeg en is er alweer een andere locatie waar ook nog een dergelijke opslag is.
Order picking. Alle dozen met onderdelen zijn zo geplaatst dat men zo min mogelijk meters hoeft af te leggen om alles te kunnen verzamelen. De werknemers hebben een scanner op hun onderarm waarmee ze alles snel en makkelijk kunnen registreren.
Zoals het A4-tje al zegt, een framekar, niets meer en niets minder. Klaar om de productielijn in te gaan.
De fietsen die in elkaar gezet moeten worden, komen te hangen aan een rails die langs alle werkstations gaat. Elk station heeft zijn eigen specialiteit. Linksonder zie je goed hoe zoiets er uitziet met alle verschillende bakjes met schroefjes.
Voordat de frames aan de hangende rails komt te hangen, wordt eerst nog alles gedaan waarbij het handiger is om het frame in een andere positie te hebben (zoals de interne kabelgeleiding). Eén stap voor deze wordt overigens het speciale koppelstuk in de zitbuis geplaatst zodat het frame aan de rails in de fabriek bevestigd kan worden. Heb je als fietser niets aan, maar in de fabriek hebben ze dat wel!
Alle fietsen van Canyon komen voorbij aan de rails, ook deze hele dikke Aeroad
Bij de eindstations zoals deze wordt alles afgesteld en de puntjes op de ‘i’ gezet.
Als je van gadgets en aan je fiets klussen houdt, dan moet dit toch wel ultiem zijn. Een momentsleutel met wifi die precies bij elk boutje weet met welk moment hij vastgedraaid moet worden. En andersom wordt hiermee ook van elk boutje vastgelegd hoe vast ze zijn gedraaid. Dat kost je dan wel bijna net zoveel als drie van de rode Aeroads op een van de foto’s hierboven.
De stand van de eerste shift van de dag om 12.12 uur. Aan het einde van de tweede shift moeten er 400 fietsen klaar zijn.

Canyon.Home
De locatie die eigenlijk alles had moeten omvatten maar dus al meteen te klein bleek is Canyon.Home dat opende in 2008. Hier kan je ook als (potentiële) klant terecht en is er een shop waar je kleding en accessoires kan kopen. Maar een van de voornaamste redenen om hier heen te gaan is omdat je hier ook elk model dat ze hebben eens kan proberen. Je kan dus alles online doen, maar als je echt zeker wilt zijn moet je even naar Koblenz rijden. Daar kan je overigens ook je fiets op komen halen als hij klaar is. Een specialist van Canyon neemt dan een uur de tijd om samen met jou je hele fiets door te nemen en te checken of alles goed is.

Canyon.Home is ook de plek waar de customer service, het ontwikkelen en testen plaatsvindt. Het volgende deel van de rondleiding!

De entree waar een aantal prototypes te zien zijn en de hele geschiedenis en de manier van werken bij Canyon uitgelegd wordt. Daar is nog veel over te vertellen ondanks het bedrijf relatief jong is.
Bij de Customer Service afdeling komen alle producten terug waar iets niet goed zou zijn en wordt alles nagekeken (linksonder). Linksboven en rechtsonder staan de fietsen die nagekeken zijn. Rechtsboven een deel van de testvloot. Dit zijn de fietsen die je ter plekke kan proberen.
De (oud) fietsen van Team Katusha hebben een speciaal plekje gekregen tussen de koffieautomaat en het mededelingenbord.
Canyon test alles zelf. Daarvoor hebben ze een uitgebreid testlab waar ze alles langdurig kunnen testen.
Ze hebben een aantal stellingen staan die ze elk naar wens kunnen inrichten voor het testen. Hierbij moet je denken aan vele duizenden herhalingen van extreme bewegingen aan bijvoorbeeld een frame of een stuur om vast te stellen wat ze kunnen verdragen en of het sterk genoeg is. Maar het dient er natuurlijk ook voor om te kunnen meten of een frame of vork wel de stijfheid biedt zoals ze dat bedacht hadden bij de ontwikkeling.
Al sinds 2011 heeft Canyon een eigen CT-scanner in huis om alle carbon onderdelen aan de voorkant van de fiets (dus vork, stuurpen, stuur) te controleren op fouten en oneffenheden. Een extreem voorbeeld van hoe het niet moet is de doorsnede van de vork hierboven.
De eigen prototyping afdeling heeft alles tot zijn beschikking om specifieke onderdelen te maken. Dan doen ze ook voor enkele atleten.

Nog een paar feiten over Canyon:

  • De broer van oprichter Roman Arnold, Franc Arnold, is CEO van Ergon, ook gevestigd in Koblenz
  • In 2017 is Canyon begonnen met de verkoop in de VS
  • Canyon’s omzet in 2018 was 257 miljoen euro
  • Duitsland is met 31% de belangrijkste markt voor Canyon. De verkoop in de VS is momenteel 9% van hun omzet
  • Met 48% van de totale verkoop zijn racefietsen het belangrijkst. 39% is mountainbikes
Een overblijfsel van de wielergeschiedenis van de familie Arnold
Een paar van de vele klassementstruien die in het kantoor van Canyon.Home te zien zijn

Een van die mooie oude stickers op de oude trailer van Arnold senior
Bij Canyon hebben ze net als wij ook een leuke bus (maar natuurlijk wel net iets groter)
Tags: