Afgelopen jaar is BBB Cycling verhuisd naar Den Haag en hebben ze daar hun nieuwe hoofdkantoor. We mochten langskomen om eens te rond te kijken bij dit in mijn ogen erg gave kantoor. Tijdens ons bezoek was ik verrast hoeveel ze in de loop van de jaren zijn gegroeid, en dan heb ik het niet alleen over de kwantiteit. Ik was zelf bijvoorbeeld niet op de hoogte dat ze bijna al hun producten zelf ontwikkelen. Maar ook de inzet om hun ecologische voetafdruk kleiner te maken. Nu is dat iets wat ook veel als marketing tool wordt gebruikt, dus ik was benieuwd hoe ze dat hier hebben aangepakt. Maar daarover straks meer. Eerst maar in het kort wat getallen.

In meer dan 40 landen

In 1998 is BBB Cycling begonnen door de twee oprichters Chris Koppert en Frank Moons. Twee oud-wielrenners. Maar nu na ruim 25 jaar is het kantoor en de buitendienst goed voor 50 fte personeel. Ondertussen valt het bedrijf onder de Pon holding. Ook hebben ze een samenwerking met Beat Cycling waar ze de helmen, brillen, gereedschap en accessoires leveren. De producten worden in ruim 40 landen verkocht. Zoveel had ik zelf niet verwacht. Maar goed, ik wilde het niet teveel over de kwantiteit hebben.

Heerlijk modern met een industriële look, de kantoorruimtes

Duurzaam… maar hoe dan?

Tijdens de gesprekken met de verschillende medewerkers op kantoor blijkt waarin ze proberen hun ecologische voetafdruk kleiner te maken. Daarin geven ze aan dat het niet simpel en alleen maar Co2 uitstoot compenseren is, waardoor je aan de buitenwereld kan zeggen dat je duurzaam bezig bent. Zelf ben ik niet zo’n voorstander van de term duurzaam omdat het overal te pas en te onpas wordt gebruikt, maar in dit artikel gebruik ik het omdat het wel de lading dekt. Allereerst proberen ze op zoveel mogelijk vlakken hier rekening mee te houden. Ze zijn sinds 2018 Co2-neutraal en het doel is om in 2030 het meeromvattende Net Zero te zijn. Een voorbeeldje dat ze lekker bezig zijn; ze denken bijvoorbeeld niet alleen aan het materiaal van de verpakking van een product maar ook hoe ze het transport duurzamer kunnen maken.

Zo denken ze bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van producten na over hoe ze dat specifieke product duurzamer kunnen maken. Want bij een fietspomp werkt dat anders dan bij bijvoorbeeld een smeermiddel. Logisch eigenlijk. Uiteraard moeten de producten wel voldoen aan de praktische eisen die ze hierin van te voren stellen. Een product moet wel doen wat je ervan verwacht. Value for money, slim en degelijk, zijn termen die hierin voor BBB Cycling belangrijk zijn. Hieronder de pijlers waarbinnen ze ook per product kijken hoe ze duurzaam kunnen zijn.

De verschillende pijlers waar ze duurzaam in proberen te zijn

Hieronder het voorbeeld van verlichting. Schade aan de lampjes door de regen was de grootste boosdoener. Daar moesten ze dus iets op bedenken. Nu hebben ze de USB aansluiting ter bescherming achter een klepje geplaatst die op zijn beurt weer tegen de zadelpen of het stuur wordt geklemd. Zo kan je ook niet per ongeluk het klepje open laten staan. Hierdoor gaat het lampje weer langer mee. Ook proberen ze de IPX (waterdichtheid) te vergroten wat ook weer aan de duurzaamheid bijdraagt.

Een techniek die ze hiervoor gebruiken voor de productie van kunststof items is ultrasoon lassen. Dit zorgt voor een nagenoeg naadloze verbindingen die weer extra waterdicht zijn. Verder wordt het dan zo geproduceerd dat hij makkelijk openschiet tijdens de afvalverwerking, waardoor je de onderdelen weer makkelijk scheidt en het recycleproces makkelijker maakt.

Bij het zoeken naar materialen wordt gekeken of dit op een betere manier kan dan ouderwets kunststof. Waar kan wordt gebruik gemaakt van Castor based materialen. Castor based is misschien wat minder bekend. Dit wordt gewonnen uit Castor bonen en is dus bio.

Ze zijn bij BBB Cycling ook realistisch en soms lukt het niet om alles bio te doen, maar zelfs dan kijken ze of ze zoveel mogelijk gebruik kunnen maken van gerecycled Polypropyleen materiaal. Om maar een voorbeeldje te nemen, de spatborden zijn bijvoorbeeld 40% gemaakt van gerecycled materiaal.

Bij de verpakking wordt niet alleen gekeken naar het materiaal. Maar de verpakking op basis van karton wordt bijvoorbeeld met soja inkt geprint. Ook proberen ze zo min mogelijk te printen op de verpakking. Daarnaast wordt er gekeken hoe je dozen efficiënter kan inpakken zodat er minder loze ruimtes zijn. Daar wordt de verpakking dan ook op aangepast en krijg je daar soms afwijkende vormen te zien zoals dozen met een schuine kant zoals je hierboven ziet.

En als je dan naar de onderhoudsproducten gaat dan wordt hier biodegradable vloeistoffen voor gebruikt.

Eigen ontwikkelafdeling

Zoals eerder al gezegd ontwikkelen ze de meeste producten zelf. Daar hebben ze logischerwijs een eigen afdeling voor. Vanaf de tekentafel tot aan de 3D-geprinte producten die getest kunnen worden. Wij liepen door de afdeling en hieronder zie je een overzicht.

Ontwikkelruimte waar veel prototypes worden ontwikkeld, gemaakt en getest.
Met de 3-D printer worden veel prototypes gemaakt en getest voordat ze tot het uiteindelijke product komen
Zo worden ideeën omgezet in nieuwe producten
Nog meer productontwikkeling

Nog een rondje door het pand

Tot slot liepen we nog een rondje door het pand. Hieronder volgt een leuke impressie, al zeg ik het zelf. En ja, er werken veel fietsers en mede daarom worden er regelmatig social rides vanaf kantoor georganiseerd.

Bizar mooi trappenhuis
Ondanks dat er veel thuisgewerkt wordt, is genoeg ruimte voor als je naar kantoor wil
Bij binnenkomst is het direct duidelijk waar we te gast zijn!
Sommige ruimtes hebben een link met wielrennen als naamgeving inclusief leuke feitjes.
Lunchruimte; sfeertje hoor.
En woonwerk-verkeer doe je uiteraard met je racefiets.
Om extra relaxed op pad te gaan! Cruisen op het binnenblad 😉
Op z’n Haags: lekkâh stukkie frùit!
Op de tweede verdieping het statige onderkomen van BBB Cycling in het eveneens statige ‘s-Gravenhage.

Meer info via BBB Cycling

Tags: