Bij Open weet je altijd dat er heel wat research achter een fiets zit. Soms zetten ze de fietswereld een beetje op z’n kop met zo’n fiets. Over de nieuwe wegracer met de naam MIN.D. hebben ze ook lang nagedacht. En hoewel de fiets niet zo revolutionair lijkt als eerdere fietsen zitten er toch weer een aantal slimme features in verwerkt.
Het idee van de MIN.D. begon bij de wens om weer op een pure racefiets te zitten. Hoewel de U.P.P.E.R. gravelbike van Open licht en snel is om hem als racefiets te gebruiken, was er toch het verlangen van het gevoel van een klassieke racefiets. Het resultaat is een ranke fiets die moet rijden als een modern classic, zoals Open de fiets zelf noemt.
Comfort
Comfort was een belangrijk speerpunt. Want met comfort rij je langer, was de gedachte. De zit is zo gekozen dat het racy is, maar dat de hoogte tussen zadel en stuur klein genoeg blijft om het lang op uit te houden. Het stuurkarakter moet een mix zijn tussen stabiliteit en strak sturen. En de maximale bandenbreedte van 32 mm vangt een hoop oneffenheden van het wegdek op.
25 mm zadelpen
Maar het bijzonderste is toch wel de doorlopende zadelbuis. Normaal als je 25 mm ziet staan, denk je dat het om de bandbreedte gaat. We weten al dat er banden van 32 mm in de MIN.D. passen dus dat het is niet. Het gaat om de diameter van de zadelbuis. Als je beseft dat een 27,2 mm zadelpen al redelijk dun is, dan snap je dat deze zadelbuis erg dun is. Dat moet een hoop comfort opleveren. Kijk ook naar de achtervork die er verticaal heel dun is, maar in de breedte weer meer materiaal heeft. Het moet een ideale mix tussen stijfheid en comfort zijn.
R-Turn vork
De aansluiting tussen de remklauw en frame is in de laatste jaren een stuk strakker geworden. Open laat de adapters bij de remklauwen zowel voor als achter weg. Ze claimen dat de nieuwe R-Turn vork, de lichtste schijfremvoorvork die ooit op de markt gekomen is.
870 gram
Het frame weegt in maat M: 870 gram. De vork komt op 335 gram. Voor het frame met balhoofd en voorvork betaal je € 3600,-. Een hele smak geld. En dat voor een fiets, waarvan de niet-kenner op basis van de looks niet zo 1-2-3 zal kunnen inschatten met wat voor fiets ze te maken hebben. Maar hou je van de understated look en de technische verfijning, dan is het toch zeker een fiets om van te dromen!
Meer info via Open