Op de stand van Pilot tijdens Eurobike was er nogal veel te doen rondom één specifieke fiets. Er stond namelijk een 3D-geprint prototype van de nog uit te brengen Pilot Seiren op de stand, en dat zag er indrukwekkend uit. Enerzijds vanwege de technologie, want 3D printen is nu niet bepaald de standaard in het productieproces van racefietsen, en anderzijds vanwege het bijzondere ontwerp van het frame.

3D-geprint frame bestaat uit verschillende delen

Het frame bestaat uit verschillende delen, en als je de foto’s bekijkt zijn deze naden ook zichtbaar op het prototype. Volgens Pilot komt dit omdat het frame nu nog in onbewerkte staat is. Als het frame eenmaal af is zijn de naden vrijwel onzichtbaar. De verschillende delen worden in elkaar geschoven, en hebben geen invloed op de sterkte van het frame volgens Pilot. De reden dat het frame uit verschillende delen bestaat is omdat hun printers simpelweg niet groot genoeg zijn om een compleet frame in één keer te kunnen printen.

3D printen heeft ook nog een ander voordeel volgens Pilot, ze kunnen de wanddikte op sommige plekken dunner maken waardoor je een gewichtsbesparing krijgt. Het frame komt nu uit op 1150 gram. Volgens Pilot wordt het frame op bestelling geproduceerd met een aanpasbare geometrie, zodat je een frame op maat krijgt. Ook is het frame 100% recyclebaar.

Gaaf design

Wat het meest opvalt aan het frame is natuurlijk de framebouw onder de zadelpen. Waar de zadelpen normaal vaak uitkomt in de zadelbuis, maakt het frame nu een 90 graden bocht richting de bovenbuis, waardoor het zadel en de zadelpen als het ware zweven. En dat ziet er gaaf uit! Het lijkt misschien een beetje op de Madone SLR alleen hebben zij het ontwerp gemaakt met aerodynamica in gedachten. Bij deze Pilot maakt dit design het makkelijker om de losse geprinte delen op elkaar aan te sluiten. De staande achtervork lopen door tot aan de bovenbuis van het frame. Daarnaast zorgt het ‘zwevende zadel’ ook nog voor een stukje extra comfort, en dat is zeker niet onbelangrijk.

Afmontage ‘on point’

De afmontage op het prototype is ook nog eens heel gaaf, met onder andere de 12-speed Shimano Dura Ace Di2 R9200 groepset. Ook het Corima wielset mag er wezen, en het geeft de fiets de exclusieve uitstraling die het verdient als je het mij vraagt. De voorvork en cockpit komen trouwens niet uit de 3D-printer, deze zijn beide van carbon en ook van het merk Pilot zelf. Verder zijn nog lang niet alle details van de fiets bekend, en ook de prijs blijft nog even onduidelijk. Maar wij kijken in ieder geval uit naar de lancering van deze fiets, en die staat dit jaar nog op de planning bij Pilot. Wordt vervolgd dus.

Meer info via Pilot.