Als het om baanfietsen gaat, is Koga het merk waar de Nederlandse selectie al sinds jaar en dag mee op de baan verschijnt. Voor de Olympische Spelen van 2008 in Beijing werd er al een speciale fiets op maat gemaakt voor Theo Bos. De Koga Kimera.

Tot op heden maakt de selectie nog steeds gebruik van de Koga Kimera, al is deze wel verder doorontwikkeld in de afgelopen 10 jaar. Zo werd er in de aanloop naar Rio 2016 nog een nieuwe voorvork ontwikkeld voor de fiets. Met het oog op Tokyo 2020 zal de vertrouwde Kimera worden vervangen door een nieuw exemplaar, waarop de baanselectie op jacht zal gaan naar goud. Van de huidige Kimera is een 3D model gemaakt, waarmee ze softwarematig de fiets gaan optimaliseren voor alle renners uit de selectie. Niet meer afgaande op één renner, want elke renner heeft een ander postuur.

Samenwerking
De ontwikkeling van de nieuwe baanfiets is een samenwerking tussen een aantal bedrijven. Naast Koga en de KNWU baanselectie, zijn de TU Delft, Pontis Engineering en Actiflow nauw betrokken bij Project Tokyo. TU Delft is binnen de wielrennerij zeker geen onbekende. In het geval van Project Tokyo zijn er een aantal experts, op het gebied van aerodynamica, fietsdynamica en constructietechniek, betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe baanfiets. Actiflow is een bedrijf dat is gespecialiseerd in lucht en vloeistofstromen. De luchtstroom is wellicht een van de belangrijkste factoren bij fiets en renner. Het gaat immers om honderdsten, en soms duizenden van seconden, waarbij elk detail het verschil kan maken. De laatste in de rij van bedrijven is Pontis. Een bedrijf dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van composietproducten: carbon dus. Zij zullen zich bezig houden met de constructie van het frame zodat deze zo licht mogelijk is, op de juiste plekken stijfheid biedt en de kracht aan kan.

Dit project is in juni 2017 in gang geschoten, toen het projectteam bij elkaar heeft gezeten om de plannen te bespreken. Uiteindelijk werken ze toe naar een prototype dat in juli 2018 klaar moet zijn maar de frameset zal tijdens het WK baanwielrennen op 28 februari al te zien zijn. In het tweede gedeelte van dit jaar hebben ze de tijd om nog een en ander aan te passen en de puntjes op de i te zetten. Uiteindelijk zal begin 2019 de fiets geproduceerd worden zodat de renners nog ruim de tijd hebben om er aan te wennen en er mee te trainen.

Meer info bij Project Tokyo

Tags: