Een elektrische racefiets, daar zijn de meningen misschien nog meer over verdeeld dan over schijfremmen. Maar ik denk dat we toch grotendeels eens kunnen zijn over de looks. Deze Focus Project Y; Woaw! Als je even snel kijkt zie je niet eens dat het om een elektrische racefiets gaat.

Met dit project van Focus, want de fietsen zijn er nog niet voor de verkoop, proberen ze te kijken hoe ze zo’n fiets het beste kunnen ontwikkelen en inzetten. Als voorzet hebben ze een 3-tal racefietsen ontwikkeld en gepresenteerd waar je je mening over kan geven. Het belangrijkste uitgangspunt bij de fietsen is het rijgevoel. Dat moet gewoon zijn zoals je van een normale racefiets gewend bent. Daarom is het gewicht en de verdeling ervan een belangrijk punt. Door de accu en de aandrijving ligt die verhouding normaal gesproken iets anders dan bij een normale racefiets. Het gewicht van deze fiets is onder de 12 kg.

Bij Project Y hebben ze de aandrijving geïntegreerd waardoor je die ook bijna niet terugziet. De accu zit in de onderbuis verwerkt, en ondanks dat je ziet dat deze buis daardoor best fors is, moet je toch even twee keer kijken.

De drie versies zijn een echte racer (foto bovenaan), een fiets voor lange afstanden (in het groen) en een crosser/gravelbike. (in het lichtblauw). Focus staat nog open voor opmerkingen en suggesties en zoals ze zelf zeggen ligt er nog niets vast bij deze fietsen.

Voor wie?
De grote vraag blijft, wie is de doelgroep van deze elektrische racefietsen? Een heikel punt wat mij betreft, is de wettelijke beperking waarbij de fiets maar tot 25 km/u mag ondersteunen. Want heb je moeite om je groepje wielervrienden bij te houden, dan heb je boven de 25 km/u geen ondersteuning. Een ondersteuning tot 35 km/u zou in dat geval fijner zijn. Dus voor het fietsen in groepjes waarbij er gemiddeld boven de 25 km/u wordt gefietst zie ik het voordeel van zo’n fiets niet. Maar voor wie dan wel?

Er zijn ook genoeg groepen te bedenken waar deze fiets wel een uitkomst kan zijn. Wanneer je in je eentje lekker wil fietsen maar niet meer 25 km/u kan fietsen (door ouderdom, ziekte of wat dan ook de reden mag zijn). Hierover kan je redeneren dat zo iemand ook lekker 15 km/u kan fietsen, omdat hij toch in z’n eentje fietst. Maar in dat geval kan je in drie uur maar 45 kilometer fietsen in plaats van 75 kilometer en dan ben je al snel aangewezen op dezelfde rondjes rond je huis. Daarnaast is het ook niet erg motiverend als je werkelijk door jan en alleman wordt ingehaald met je 15 km/u gemiddeld. Dus met zo’n elektrische racefiets zou ik dan toch met een lekkerder gevoel thuis komen.

Daarnaast zijn bij beklimmingen de voordelen van zo’n fiets zeker te vinden. Die beklimming van de Ventoux die al jaren op je lijstje staat, maar nu lukt dat fysiek niet meer met een gewone racefiets. Hierbij is zo’n elektronische racefiets toch echt wel een uitkomst. En ja, je hebt ondersteuning, maar je blijft toch trappen en komt uiteindelijk fietsend boven op die Ventoux.

Zo kan je zeker nog een aantal groepen bedenken waar de fiets goed voor is. En inderdaad, als je in je eentje met een gemiddelde van 30 km/u je rondjes kan fietsen, dan is deze Focus niets voor jou! Alhoewel… hij ziet er wel erg gaaf uit!

Via Focus kan je mee discussiëren.