Net als vorig jaar is ook dit jaar de Tour Down-Under weer een ideaal moment om eens te kijken naar de nieuwe teamfietsen waar de renners het dit jaar op moeten doen. Hieronder een overzicht van de fietsen waarbij bij voorbaat al een bedankje voor www.cyclingtips.com.au die net als vorig jaar een mooi beeld-overzicht maakte.
Kijkend naar de fietsen zien we dat er ten opzichte van vorig jaar niet bijzonder veel nieuwigheden zijn. Sterker nog, ploegen die gebruik maken van een SRM in combinatie met Shimano rijden nog met de 2013 versie omdat het nieuwe model nog niet compatible is met een SRM. Naast de sponsoren die afscheid namen zijn er ook weinig tot geen nieuwigheden qua materiaal sponsoring. Wel een aantal ‘switches’. Zo rijdt Belkin sinds 1 januari op de, inmiddels veelbesproken, Bianchi Oltre. Door het verdwijnen van Vacansoleil-DCM had Bianchi geen Worldtour team meer om van fietsen te voorzien. Wellicht een gevolg hiervan is dat Giant co-sponsor is geworden van het voormalige Argos-Shimano, Giant-shimano dus. Zij gaan fietsen op de Propel, het nieuwste model dat in 2013 bij Blanco voor het eerst werd gepresenteerd. Ook hebben ze de TCR Advanced ter beschikking, maar gezien de samenstelling van deze ploeg, die vooral toegespitst is op de sprint, zullen we ze veel op de Propel zien rijden. Qua kleurstelling hebben ze het blanco-blauwe gewisseld voor witte decals die er iets meer uitspringen. De laatste switch is die van team Movistar, die vanaf de jaarwisseling zijn overgestapt op Canyon. Dit houdt in dat Canyon twee world-tour teams voorziet van fietsen, want ook Katusha rijdt op Canyon. De reden van de switch van Movistar zou zijn vanwege het feit dat Pinarello de nieuwigheden alleen bij Sky leverde. Of dit ook de waarheid is durf ik geen uitspraak over te doen.
De belangrijkste switches hebben we nu gehad, maar dat betekend niet dat er verdere geen (relatief) kleine wijzigingen zijn. De fietsen van Cannondale zijn bijvoorbeeld dit seizoen wat minder wit/groen en wat meer zwart, geen verkeerde ontwikkeling mijns inziens. Ook de Specialized fietsen van Astana hebben een wat donkere look door extra zwart in het frame, wat naar mijn mening niet bepaald mooi staat in combinatie met de gele decals van de Corima wielen. Astana en Tinkoff-Saxo rijden op de Tarmac. Omega-Pharma Quickstep daarentegen maakt gebruik van de Venge van Specialized. Niets nieuws ten opzichte van vorig jaar behalve de kleurstelling.
Een van de nieuw snufjes die dan het meest opvallend is, is dat de batterijen steeds vaker worden weggewerkt. Of eigenlijk is deze juist het minst opvallend, want zowel bij Campa als bij Shimano hebben ze de batterijen weg weten te werken in de zadelpen. Behalve bij de Belkin-Bianchi, alsof die nog niet lelijk genoeg hangt er dus ook nog een batterij onder het frame. SRAM is wel aan het testen met een prototype van electronisch schakelen maar dit is nog geen uitgewerkt model en dus zijn de 3 ‘SRAM’-teams nog steeds mechanisch aan het schakelen. En Fabian Cancellara, die wil nl. geen elektrisch schakelen op z’n fiets.
Bij zijn team, Trek Factory Racing, is afgelopen jaar de sponsor Radioshack opgestapt en zij gaan nu verder onder de naam van de fietsleverancier. Zij fietsen op de Madone, waarbij de achterrem onder het bracket is gemonteerd en bij de fiets van Jens Voigt zijn de zogeheten ‘Climb-shifters’ op het stuur gemonteerd. Andere fiets waarbij de achterrem onder het bracket zit is de fiets van Lampre-Merida. Ze hebben het evolution model ingeruild voor de Reacto-Evo die veel earodynamischer oogt. Bij Lotto-Belisol hebben ze net als vorig jaar beschikking over de Ridley Noah en de Ridley Helium, die ten opzichte van vorig seizoen niet zijn gewijzigd.
Bij BMC hebben ze een extra model toegevoegd aan het assortiment team-fietsen. Zo hebben ze naast de gebruikelijke SLR01 Teammachine tegenwoordig ook de beschikking over de BMC Impec. Belangrijkste aan dit frame is met name te vinden in het productieproces. Opvallend qua looks zijn de 8-hoekige buizen waaruit het frame is opgebouwd, hierdoor is het volgens BMC veel steviger en dus betrouwbaarder dan welk carbon frame dan ook.
De overige teamfietsen hebben eigenlijk niet of nauwelijks een verandering ondergaan, waardoor ze op het oog hetzelfde zijn (uitgezonderd een ander kleurtje of stickertje). Team Sky heeft de SRM vermogensmeter vaarwel gezegd en is overgestapt naar Stages. Een nieuw systeem in de wereld van de powermeters. Garmin-Sharp gaat vanaf heden fietsen met de Garmin-Vector, een powermeter die in het pedaal is verwerkt.
Foto’s met dank aan www.cyclingtips.com.au
De mooiste volgens jou?