Geef een racefietser de keuze tussen fietsen in zonnig weer of in het donker de strijd aan gaan met regen en de keuze is snel gemaakt. Het is natuurlijk niet zonder reden dat veel profwielrenners kiezen voor trainingsstages in het warme zuiden. Toch springen een hoop racefietsers ook in deze donkere dagen nog steeds op de fiets.
Persoonlijk vind ik het wel wat hebben, dat rijden in het donker. Het lijkt alsof je in een cocon rijdt: je ziet minder van je omgeving en je kijkt geconcentreerd naar de straal van je lampje. In combinatie met regen krijgen je tochten gauw wat heroïsch over zich. Mooie woorden, maar in aanloop van de BBB Editor Night Ride dacht ik er toch wel anders over. Het regende al enige tijd en de buienradar bracht ook geen hoop op drogere tijden. Gelukkig hield de gedachte dat ik op het circuit van Zandvoort mocht fietsen me overtuigd dat het een leuke avond zou worden.
Circuit Zandvoort
Ik kan mijzelf geen fan noemen van autoraces, maar het rijden op het circuit van Zandvoort is toch erg speciaal. Misschien deels als gevolg van de hype rondom Max Verstappen, maar vooral omdat het bijzonder leuk is om het parcours op de fiets af te leggen. Misschien nog wel leuker dan in de auto. In een filmpje waarin Max Verstappen over het circuit racet, ziet het parcours er haast vlak uit. Op de fiets zijn de hellinkjes in het parcours echter wel te voelen. Het zijn zeker geen cols, maar het is een leuke afwisseling op het 4,3 kilometer lange parcours. De bochten zijn op de snelheid van een auto waarschijnlijk moeilijker te nemen, maar op de fiets waren ze goed te doen. Maar in het donker en met de regen waren ook op de fiets toch niet alle bochten even simpel. Zo had ik met een S-bocht op het parcours de eerste keer best een beetje moeite. De waarschuwing dat het parcours glad zou zijn, door de regen, bleek gelukkig niet waar. Op het grove asfalt was er voldoende grip. Na het eerste gewenningsrondje kon je dan ook voluit rijden. Alle bochten en hellinkjes, maken het een parcours waar je best dagelijks rondjes op zou kunnen rijden. En dat zonder al te veel verveling. Grote plus van de avond was het gebrek aan tegenliggers of auto’s. Je kon daardoor heerlijk de volledige breedte van de weg gebruiken. En onder het finishbord rijden was iedere keer een leuke afsluiter van een rondje.
Verlichting van BBB
BBB stuurde ons gelukkig niet zonder licht op pad, want zonder was er op het parcours niet te fietsen. We kregen de nieuwe Scoutcombo mee, die we ook al tijdens Eurobike zagen. Dit staafvormige helmlampje geeft voor en achter licht. Aan de voorkant schijnt het lampje 200 lumen en aan de achterkant 10. De helm is voor veel fietsers niet de eerste plaats om een lampje te monteren, voor mij ook niet, maar ik moet zeggen dat het erg prettig is. Je bent namelijk in staat om je lichtbundel te richten. Zeker op het voor mij onbekende circuit van Zandvoort was je goed in staat om op de witte lijnen langs het parcours te schijnen, zodat het verloop van de bocht goed zichtbaar werd. Een nadeel van een helmlamp is dat je niet altijd even gemakkelijk ziet in welke stand de lamp staat. De bediening is gemakkelijk te vinden met het knopje aan de achterkant, maar de verandering is tijdens het fietsen wat lastiger waar te nemen. Enige gewenning met de lamp zal dit wel deels oplossen. De memory functie, waarbij het lampje aanspringt in de laatst gebruikte stand, is daarbij wel handig. De straal van de lamp was erg prettig. Het oppervlak dat wordt beschenen is voldoende belicht, maar ook mooi gelijkmatig.
Ondanks de korte testtijd, was de eerste indruk van de lamp dus goed. We zullen de lamp de komende tijd blijven testen en met een uitgebreider oordeel komen, met onder andere meer informatie over de accuduur, de verschillende standen en montagemogelijkheden.
Ondanks de regen en kou bleek het een leuke avond om de verlichting te testen. De avond heeft voor mij dan ook wederom bewezen dat het fietsen in deze donkere dagen, zelfs met regen, geen straf hoeft te zijn.
Laatste drie foto’s en header van Wouter Roosenboom