Als je in Nederland wil gaan gravelen is Drenthe misschien niet de regio die bovenaan je lijstje staat. Nu had ik er al een paar keer een mooie graveltocht gereden, maar na Graveller Drenthe weet ik het zeker, Drenthe is een fantastische gravel-regio! Graveller organiseerde twee keer al hun ‘Veluwe edition’ en dit jaar is het de tweede editie van de ‘Drenthe edition’. Op uitnodiging van Canyon reden we op vrijdagmiddag naar Odoorn, waar we op de natuurcamping ons tentje opzetten voor een avontuurlijk weekendje gravelen.

Kamperen voor dummies

Graveller is zoals ze het zelf noemen, een multiday gravel event waarbij je met je eigen tent een plekje zoekt op de natuurcamping in Drenthe. Midden in het bos ligt een groot veld, waar de ‘main-area’ van Graveller is. Daaromheen staan verschillende stands van partners, is er een mooie plek voor het kampvuur, een bar, verschillende foodtrucks en dat alles mooi in stijl aangekleed. Rondom het veld, achter een rij met bomen zijn er kampeerplekken waar je er één kan uitzoeken om je tent op te zetten. Overigens kan je ook je met je camper of daktent het terrein op, of kan je een blokhut huren. Achterop het grote veld zijn twee gebouwen waar het sanitair (inclusief wc-papier) zich bevindt, en hoef je dus niet met een wcrol onder je arm het terrein over.

Nu ben ik geen die-hard kampeerder dus het duurt net even wat langer met het opzetten van de tent, die ik overigens ook heb moeten lenen. De meer ervaren kampeerders zijn overigens heel behulpzaam en nadat onze tent staat, pompen we de luchtbedden op en is onze slaapplek klaar. Tijd om te gaan eten en ons klaar te maken voor de Canyon Sunset Ride. Bij de foodtrucks hebben ze een stevige pasta maaltijd bereid en is er ook aan de vegetariërs gedacht. Bij de bar even een drankje gescoord en direct wat extra munten gehaald voor de komende dagen.

Sunset Ride is genieten

Na een welkomstwoordje door de organisatie, gaan we om 20:00 uur op pad voor de Sunset Ride. Een route van iets meer dan 30 kilometer, door de natuurgebieden rondom Exloo en Odoorn. De route kent mooi lopende gravelpaden, en leuke bospaadjes. Hoogteverschil hoef je in Drenthe niet op te rekenen, maar door de droogte liggen sommige paden er erg mul bij. En dat zorgt zo nu en dan voor een leuke extra uitdaging in het bos. De ondergaande zon maakt de route nog een stukje specialer en zorgt onderweg voor schitterende plaatjes. De grote open vlaktes met een ondergaande zon aan de horizon is een mooi gezicht, en ook de laagstaande zon die nog door de bomen schijnt is fraai. Bij terugkomst drinken we even wat en na een verfrissende douche kan je in de buiten-bios kijken naar de Bikepacking video en vertelt Bas Rotgans er alles over.

Het lijkt wel vakantie

Toegegeven op zo’n luchtbed heb ik niet mijn beste nacht beleefd, maar gewekt worden door fluitende vogels is geen straf. Het ontbijtbuffet staat onder de grote tent klaar en met bijna 300 hongerige fietsers is het even geduld hebben om te kunnen aanvallen. Ondanks dat is er ruime keuze uit broodjes, beleg, yoghurt en lekkere cakejes. Bij de Il Magistrale bus kan je een lekkere espresso scoren en zonder al te veel haast maken we ons klaar om vandaag de 75 km route te rijden.

De route is voor zo’n 60% onverhard, waarbij we ook de nodige Drentse kasseistroken voor de wielen krijgen. Net als gisteren zitten er heel mooie gravelpaden tussen variërend van lichte schelpenpaadjes, zandwegen met dubbele sporen, singletracks en dus ook kasseien. Ook komen we door verschillende natuurgebieden, waar ook wilde runderen, schapen en geiten op je pad komen. Dit weekend was het wel erg warm en liggen de meeste dieren gewoon lekker in de schaduw.

Onderweg is er bij deze route één pauze bij het Koerscafé in Gasselte. Een mooie plek om de bidons te vullen en te genieten van de wine-gums, roze koeken of stroopwafels die er staan. Ook even snel bij de technische support een beetje wax op de ketting is welkom. De mensen die de lange route doen, komen twee keer langs deze pauzeplek, zodat ze ook bij dit warme weer niet met een lege bidon hoeven te rijden. Het voelt, mede dankzij het mooie weer, een beetje als vakantie en we besluiten spontaan om lekker op het terras te gaan lunchen, voordat we het tweede deel van de route gaan rijden. Vlak voordat we de laatste 10 km ingaan staat de Canyon bus er met een verrassingspost. Waterijs voor alle deelnemers, en dat is bij deze temperatuur natuurlijk erg fijn!

Prima sfeer

Bij terugkomst op de camping staat de organisatie ons op te wachten met een lekker fris alcoholvrij biertje. Het veld zit vol met gravelaars, die lekker aan het nagenieten zijn van de dag. Ondertussen hebben er nog wat mensen energie over voor een potje Jenga, tafeltennis en wordt er ook fanatiek gesjoeld. Er is een workshop route plannen, een inpak wedstrijd voor het bike-packen en bij de Canyon stand is er de nodige technische assistentie om de volgende dag weer op pad te kunnen. De sfeer is heel relaxed, niets moet en alles mag.

Na een lekkere douche gaan we langs de foodtrucks voor een lekker broodje pulled pork, salades en brood. In de avond is het wat rustiger omdat een deel van de deelnemers bij hun eigen tent of camper zit, terwijl op het veld de sfeer er lekker in zit dankzij onder andere live muziek en gezelligheid aan de stamtafels.

Goed voor het moraal, de Grail CF SLX

Voor dit weekend heeft Canyon voor ons twee Grail gravelbikes geregeld, met electronisch schakelen, carbon DT Swiss wielen en het bekende ‘dubbele stuur’. In 2018 waren we bij de lancering van de Canyon Grail in Frankrijk en waren we verrast over deze bijzondere verschijning. Wat dat betreft is deze fiets wel ingeburgerd en is het een heerlijke fiets om mee over de Drentse paden te rijden. De zogeheten Hover Bar geeft veel comfort, en dempt de hobbels en gaten in de weg. Door de droogte kan je goed merken dat de ondergrond heel hard (of mul) is en dan is de demping van het stuur, als ook de zadelpen erg prettig. De groene kleur vind ik erg tof, en zo’n fiets met GRX Di2 en dikke wielen geeft ook wel moraal en maakt het nog wat extra genieten.

Net als zaterdag kan je ook op zondag kiezen uit drie verschillende routes. Dit keer wordt het de lange route, van zo’n 110 kilometer. De organisatie heeft vanwege de hitte een extra waterpunt georganiseerd. De routes van vandaag gaan eerst naar het zuiden, en ondanks dat we in dezelfde regio blijven komen we over veel nieuwe paden. Ook nu is het overgrote deel van de route onverhard en is het een combinatie van mooie gravelpaden, zandpaden, kasseistroken en zo nu en dan een mulle zandstrook. De pauze is wederom bij het Koerscafé in Gasselte en ook vandaag is Canyon weer aanwezig met het verfrissende ‘finale-ijsje’.

Drenthe is onverwacht mooi!

Nu was ik al eens in Drenthe geweest met de gravelbike, maar na drie dagen gravelen in Odoorn en omstreken weet ik het zeker; Drenthe is een perfect om te gravelen. En Graveller is daar een ideaal evenement voor, zelfs als je geen echte kampeerder bent zoals ik. Met zeven verschillende routes, verdeeld over drie dagen is er genoeg keuze en ben je vrij om te gaan waar en wanneer je wil. Een lekker ongedwongen sfeer, met veel gezelligheid en verschillende activiteiten in de avonduren. Daarbij zijn de faciliteiten prima geregeld en maakte het weer deze editie extra zonnig!