We hebben er weer een! Een aero-helm. De Tithon van BBB. Gedurende het afgelopen seizoen werd deze helm geïntroduceerd en tijdens het WK in Richmond zou hij zijn opwachting in het belofte peloton maken. Dylan Groenewegen van team Roompot zou met de helm gaan rijden. Helaas raakte hij zwaar geblesseerd en bleef de special paint Tithon ongebruikt. Zoals veel van hun producten is ook deze helm met 99,95 euro erg scherp geprijsd. Wij gaan er geen WK mee rijden, maar willen wel graag weten of de prijs echt zo scherp is, of goedkoop in dit geval duurkoop is.

Strak en advanced
Geen special paint op onze Tithon, wel strak mat-zwart. Het eerste dat opvalt is dat de helm slechts twee openingen heeft. Aan de voorkant zitten twee rechthoekige sleuven die moeten zorgen voor frisse lucht op je hoofd. Misschien ligt het aan mij, maar de vorm van de helm i.c.m. met deze sleuven lijkt op een paar agressief kijkende ogen. Het gevoel bij een sprinthelm is wat dat betreft direct goed. De rest van de dichte helm is mat-zwart met een viertal witte strepen die het geheel een snelle uitstraling geven. In deze witte striping is naast het merk ook vermeld dat deze helm ontwikkeld is met ‘advanced aerodynamic technology’. Hiermee zullen ze ongetwijfeld doelen op de samenwerking met de TU Delft. Zij hebben namelijk geholpen bij het ontwikkelen van deze aero-helm.

Een aantal uitkomsten van deze samenwerking is dat deze helm 5% smaller is dan een reguliere helm en dat aan de binnenzijde een drietal luchtkanalen zijn gemaakt. In eerste instantie dacht ik dat er twee sleuven zaten die moeten zorgen voor frisse lucht, echter zit er aan de voorkant (tussen de padding en de schaal) nog een extra opening die frisse lucht in de helm laat stromen. De drie kanalen komen aan de achterkant van de helm uit en het is dan ook niet heel verrassend dat je hier ook drie openingen vindt. De binnenkant van de helm is wit, wat aan de achterkant ook deels naar de buitenkant van de helm doorloopt. Daarnaast is er op de achterkant nog een witte balk te vinden met daarin het BBB logo. De binnenkant van de helm is bedekt met lichtgrijze padding. De riempjes en de gesp zijn zwart, net als het retentiesysteem waarmee je de helm in hoogte en grootte kan verstellen.

BBB-Tithon-1

Goed vast, uiteindelijk
Wanneer we de helm opzetten is het eerste dat opvalt de zachte padding. Je voelt met name aan de voorkant dat de helm goed op je hoofd zit. Aan de zijkant voelt het nog alsof hij wat los zit. Ook wanneer we het FlexClose systeem aandraaien voelt het nog wat wiebelig. Het losdraaien van het systeem kost wat meer moeite, het lijkt alsof hij af en toe hapert. Wellicht had ik hem iets te strak aangedraaid om de helm stevig op m’n hoofd te zetten. Als je de helm in de hand hebt draait het systeem soepel open en dicht, maar wanneer we de helm opzetten en eventjes een tikje losser willen zetten lijkt het alsof de spanning zorgt voor een hapering. Als de helm goed vast zit (ook zonder dichte gesp blijft hij stevig zitten) is het tijd om te gaan.

BBB-Tithon-5

Goede ventilatie
Gezien de warme weersomstandigheden van afgelopen periode heeft hij de op een-na belangrijkste test goed doorstaan wat mij betreft. De verkoeling van de helm is namelijk erg goed! De openingen aan de voorkant zorgen voor voldoende frisse lucht. Oke, het was geen 35 graden, maar wanneer je met 18 graden een veldrit rijdt ben je blij met elke vorm van verkoeling. Waar ik in eerste instantie verwacht had dat door de dichte schaal de warmte niet weg kan, blijken de luchtkanalen dit toch perfect op te vangen. Daarnaast doet de QuickDry padding zijn naam eer aan. Deze blijft verrassend lang droog en zelfs na een pauze heb ik geen natte padding op m’n voorhoofd als ik de helm weer op zet.

Passen en meten
Bij een langere rit merk ik dat het FlexClose retentiesysteem me begint te irriteren. Achterop mijn hoofd zit een bobbel, daar waar de schedel stopt en de nekspieren voelbaar zijn. Precies op dat punt zit het systeem en dat veroorzaakt een drukpunt dat niet prettig voelt. Wanneer ik het systeem wat lager doe merk ik dat dit zorgt voor extra spanning op de nekspieren en dat zit ook niet echt prettig. Bij thuiskomst toch nog een keer checken of ik de helm wel goed heb afgesteld, maar eigenlijk kan hier niets aan misgaan. Misschien was dit al een puntje dat bij BBB eerder naar boven is gekomen, want bij de helm wordt een extra padding bijgeleverd. Deze heeft exact de vorm van het flexclose systeem. Twee kleine stukjes klittenband erbij, padding erop en… het euvel is verholpen! Door de extra padding kan ik de helm nog een aantal tikjes losser zetten zonder dat de stevigheid afneemt.

BBB-Tithon-8

De Tithon doet ook waar hij voor gemaakt is
Toertocht, wedstrijd of duurrit; de BBB Tithon heeft alle testen tot op heden goed doorstaan. En ja; deze helm is ook daadwerkelijk getest op datgene waar hij voor bedoeld is. Hij beschermt je ook bij een valpartij. Tijdens de veldrit van Hilversum heb ik mezelf professioneel over het stuur gelanceerd waarbij ik ‘head-first’ de struiken in ben gedoken. De helm bleef goed op z’n plek zitten en na het lospeuteren van de doorns kon ik mijn weg vervolgen. Ander bijkomend voordeel van deze helm is dat je hoofdhuid gespaard blijft van opspattend modder en regen. Na afloop een natte lap eroverheen en hij is ook weer schoon. Geen gepeuter met een borsteltje of doekje om alle spetters tussen alle ventilatiegaten weg te krijgen.

Specificaties
BBB Tithon (BHE-08)
Verkrijgbaar in maat M (55-58cm) of L (58-62cm)
Gewicht: 270 gram (maat M – zelf nagewogen)
Kleuren: Mat-zwart of wit (volgend jaar ook in 3 extra kleuren)
Prijs: EUR 99,95

Pluspunten
+ Comfortabel
+ QuickDry padding
+ Koel
+ Prijs

Minpunten
– FlexClose systeem

Conclusie
Deze BBB Tithon helm heeft mij positief verrast! Voor ‘slechts’ 99 euro krijg je erg veel helm voor je geld. Het FlexClose systeem is nog wel een puntje dat wellicht verbeterd kan worden in de toekomst. Dat gezegd hebbende, als je de helm eenmaal goed hebt afgesteld hoef je er eigenlijk ook niet meer aan zitten. Hij zit goed en blijft ook goed zitten, zelfs bij een valpartij zoals ik heb ondervonden. De ventilatie van deze helm is erg goed en de ventilatie gaten dragen ook nog eens bij aan een stoere en agressieve look. Iets wat perfect past bij een helm voor sprinters, al blijven looks altijd een kwestie van smaak. De QuickDry padding is erg prettig en voorkomt doorweekte ‘kussentjes’, of druppels die langs je voorhoofd richting je ogen lopen. Ik vermoed dat we komend seizoen regelmatig renners van Roompot of FDJ voorbij zien sprinten met deze helm.

(Er is contact geweest met BBB over het FlexClose retentiesysteem en we zijn niet de eerste die dit probleem constateren. Het probleem was dus al bekend en is ook al opgelost en zal waarschijnlijk in januari/februari 2016 in productie gaan.)

BBB-Tithon-6
BBB-Tithon-2
BBB-Tithon-4
BBB-Tithon-7
BBB-Tithon-10
BBB-Tithon-9
BBB-Tithon-Coen
BBB-Tithon-Coen-2
BBB-Tithon-Dylan-Groenewegen