Een fiets gemaakt voor de taaie klassiekers, maar waar je het hele jaar plezier van kan hebben. Daarmee kan ik deze review van de BMC Granfondo GF01 Disc eigenlijk alweer meteen afronden. We kregen hem een aantal weken vóór Parijs-Roubaix, om te wennen. Dat bleek geen probleem te zijn!
Het is geen nieuwkomer hoor, deze Granfondo, hij gaat alweer een paar jaar mee. Net als zoveel andere merken heeft ook BMC met het oog op de koers fietsen voor de verschillende disciplines en terreinen. Deze fiets moet het rijden van Parijs-Roubaix, toch de buitencategorie koers als het gaat om ’slecht wegdek’, voor de profs dragelijker maken. En dat is niet omdat ze het anders niet volhouden, dat doen ze toch wel, maar om ervoor te zorgen dat ze in de finale niet al hun energie in de spieren verspilt hebben aan het opslorpen van alle klappen en fitter zijn dan de competitie. Pijn doet Parijs-Roubaix toch wel!
Zoals je wellicht weet stond de cyclo van dit momument al even in de Racefietsblog-agenda. Een beter testparcours is er niet. Ruim 50 van de 163km bestaat uit kasseistroken, van het serieuze soort. Dit is waar de Granfondo op uit zou moeten blinken.
Eerste indruk
Met een sterk slooping bovenbuis, een iets langere wielbasis (ongeveer 2cm langer dan de Teammachine) dan gebruikelijk, lang balhoofd (langere stack, kortere reach t.o.v. Teammachine), 28 mm bandjes en een 27,2mm zadelpen laten al meteen zien dat het niet een stereotype racefiets is. Voeg daar nog de schijfremmen aan toe en dan is het helemaal een speciale fiets, alleen al op het oog. Schijfremmen op een racefiets geven het meteen een heel ander uiterlijk. Stoerder vaak vooral, terwijl er verder toch niet veel anders aan is dan wanneer er velgremmen gemonteerd zijn. Er zijn eigenlijk maar heel kleine schijven gemonteerd, 140mm zowel voor als achter. Vaak zie je dat vóór juist wat groter is omdat daar meer krachten op komen te staan, maar meer kracht met remmen kan ook sneller resulteren in een blokkerend wiel. De wielen vallen ook op, maar niet helemaal ten goede. Het is eigenlijk een instapset die niet bij de rest van de uitrusting past. Wat betreft uiterlijk misschien wel, maar wat betreft niveau hier hadden we toch wel iets meer high-end verwacht. Op de wielen liggen Continental Grand Prix 4 Season Gatorskin bandjes, die passen er dan wel weer prima bij.
De Ultegra Di2 groep heeft zichzelf allang bewezen, daar ga ik niet al te veel over uitwijden. De hydraulische schijfremmen hebben inmiddels ook een – goede – reputatie. Het geheel wordt mooi afgemonteerd met een Fizik Antares zadel, 3T stuur, en -pen. De zadelpen, met 18mm setback maar liefst is ook met het oog op comfort gemaakt. Mooie details waar goed over na is gedacht zijn het speciale nokje op het bracket om de ketting op zijn plaats je houden (en om te voorkomen dat je het frame aan gort trapt) en dat de fiets zowel voor electronisch als mechanisch schakelen geschikt is. Puik fietsje dus, al bij de eerste indruk.
In de praktijk
Het idee achter deze test was om de Granfondo tijdens de Parijs-Roubaix Challenge te gaan gebruiken. Dan is het van te voren wel goed om alvast een beetje aan elkaar te wennen. De GF01 zou je als stoer en gespierd kunnen omschrijven, maar dat is niet hoe je de fiets ervaart als je ermee op pad gaat. En dan heb ik het niet over met kasseien volgegooide boerenwegen, maar fatsoenlijk asfalt. De fiets straalt zoveel ‘endurance’ en comfort uit dat je al bijna bij voorbaat een paar tandjes lichter wil gaan fietsen omdat het toch wel zwaar trappen wordt. Raar en niets is dus minder waar als je ook daadwerkelijk aan het trappen bent. Natuurlijk is de zit comfortabel. Je zit – zoals te verwachten – wat rechterop dan je waarschijnlijk gewend bent, door de wat langere stack en kortere reach (kortgezegd zit het stuur dan wat hoger en dichterbij).
Maar ondanks alle kenmerken die het hem ogenschijnlijk langzaam maken, is de Granfondo heerlijk rap en wendbaar. Je zit echt niet op een spons die elk klein dingetje in het wegdek absorbeert, je krijgt alles nog steeds mee, maar wel subtiel. Het wennen kostte dan ook geen enkele moeite. Het is nog steeds een echte racefiets, uiterlijk bedriegt in dit geval. Hoewel, haal er een spacers tussenuit en dan ziet het er alweer anders uit.
Fenomenale achterkant
Na het Hollandse asfalt komt het echte werk; Parijs-Roubaix. Als je die nog nooit gefietst hebt weet je niet wat je moet verwachten. Ja, het ergste, maar wat is dat dan? Pijn gaat het toch wel doen. En daarom heb ik toch maar een extra stuurlint erop gedaan, een algemene tip. De tocht zelf is echt fantastisch en wat mij betreft een must voor elke wielertoerist. Je moet het simpelweg een keer meegemaakt hebben. Maar zorg dan wel dat je deze Granfondo mee hebt, want heb ik daar veel plezier aan gehad. Ik was niet bepaald in topvorm, maar de BMC en ik gingen als een speer. Veel beter dan ik zelf van te voren had ingeschat. De achterkant van de fiets en fenomenaal. Waarom? Omdat ik er geen seconde mee bezig ben geweest de hele 165km, zo goed worden de klappen door de fiets opgeslorpt kennelijk. En die klappen zijn niet mals, iedereen die daar gefietst heeft zal dat kunnen beamen. De voorkant doet ook zijn werk hoor, maar daar is het net even harder werken wat dat betreft. Ondanks alle stuurlinten en technieken verkrampen je vingers nog steeds als je ze niet blijft bewegen op een strook. Maar de controle blijft, en dat is belangrijk. Niet geheel onbelangrijk om te melden is dat ik zonder kleerscheuren ben aangekomen. Niet eens een lekke band. Tip is wel om ook echt álle boutjes aan je fiets goed vast te draaien voordat je deze tocht gaat rijden…
Specificaties
Frame: BMC Granfondo GF01 Tuned Compliance Concept (TCC)
Shifters: Shimano Ultegra ST-R785
Achterderailleur: Shimano Ultegra RD-6870
Voorderailleur: Shimano Ultegra FD-6870
Cranks: Shimano FC-6800 (Compact, 50-34)
Remmen: Shimano BR-R785 met SM-RT98-SS 140mm schijf (voor en achter)
Cassette: Shimano Ultegra CS-6800, 11-32
Ketting: Shimano Ultegra CN-6800
Wielen: DT Swiss R1900 29 Spline (centerlock)
Banden: Continental Grand Prix 4 Season Gatorskin 28mm
Stuur: 3T Ergosum Pro
Stuurpen: 3T ARX 2 PRO
Zadel: Fizik Alliante
De BMC Granfondo GF01 Disc Di2 is te koop EUR 5.999,- (dealers)
Plus
+ Een meester op de kasseien, maar staat ook op het asfalt en andere ondergronden zijn mannetje.
+ Zeer comfortabel en toch ook een racer
+ Ultegra Di2 i.c.m. schijfremmen werkt subliem
+ Stoere fiets!
Min
– De wielen doen hun werk, maar deze fiets verdiend wat beters dan dit.
Conclusie
Meermalen heb ik tijdens de Parijs-Roubaix Challenge gedacht wat een zegen deze fiets is op dat parcours. Hij heeft mij er echt doorheen gesleept. Dan verwacht je niet dat hij ook op de goede Nederlandse wegen bruikbaar is. Maar dat doet de Granfondo dus meer dan goed. Het is eigenlijk de perfecte fiets voor de gemiddelde wielertoerist. Je kan er perfect lange ritten op maken het hele jaar door en ook nog met een letterlijk en figuurlijk comfortabel gevoel afzakken naar het zuiden voor de ruwe voorjaarsklassiekers. De Ultegra Di2 groen met de schijfremmen maken het af. Een andere set wielen zou het geheel mooi afmaken, maar er moet ook nog wat te wensen over blijven natuurlijk.
Het verbaasd ons niet dat de fiets door Cycling Plus Magazine tot fiets van het jaar is gekozen. Leuk detail is nog dat Greg Van Avermaet (en de rest van het team) met exact hetzelfde frame over de Franse kasseien raast. Iets andere setup natuurlijk, maar verder hetzelfde. Geen winst voor het team dit jaar in L’Enfer du Nord, maar het lijk mij stug dat dit aan de fiets heeft gelegen.