Sommige fietsers vinden het niet zo belangrijk op wat voor banden ze rijden. Dat is hun goed recht, maar dan hebben ze waarschijnlijk nog nooit op deze R4 320 bandjes van Bontrager gereden. Wat rijdt dat fijn!
Het aanbod aan banden is zo groot dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Het helpt altijd om voor jezelf te bedenken wat voor fietser je bent, hoeveel je fietst en op wat voor ondergrond je over het algemeen rijdt. Als je dat duidelijk hebt kom je al een heel eind en weet je aan wat voor eisen je nieuwe set banden moet voldoen. Zonder twijfel zijn tubulars het fijnste om mee te rijden. De soepelheid van het karkas zorgen voor de nodige grip. Deze R4’s zijn voor clinchervelgen, maar mag je naast tubeless the next best thing na tubes noemen, en ze hebben met de lichtbruine wang ook nog eens de looks van een tube. Een beetje als de profs dus.
Deze R4 clincher buitenband verschilt ook niet veel van de tubular uitvoering. Je kan eigenlijk stellen dat het een opengemaakt tube is met een kevlar draad. Met het 320 TPI (threads per inch) karkas versterkt met polyamide en hetzelfde loopvlak voor de grip. Ze zijn alleen verkrijgbaar in 25mm, maar daar was u al lang naar overgestapt toch?
De R4 is voor wedstrijden en criteriums ontwikkeld. Goede grip en contact met de weg zijn dan belangrijk en dat merk je goed. Met elke bocht lijkt je zelfvertrouwen weer een beetje te groeien. De banden kleven aan de weg. Het voelt een beetje alsof je met een barretje minder dan normaal rijd, en dat is best een lekker gevoel. En dat ondanks het eigen Hard-Case Lite materiaal onder het loopvlak om de lekbestendigheid te verhogen. Die lekbescherming lijkt goed te zijn, al kan je dat past echt goed meten met een laboratoriumtest. In ruim 600 kilometer heb ik er in ieder geval geen lekke band gehad. De wangen van de band zijn niet extra beschermd, is in principe ook niet nodig. Het soepele karkas maakt de wangen wel wat gevoeliger voor scherpe stenen e.d. dan bij ’standaard’ buitenbandjes van rubber.
Dat heerlijk soepele karkas heeft dus ook een keerzijde; dit zijn geen banden voor waar je meerdere seizoenen op rond kan blijven rijden. Daarvoor is het materiaal overal net iets te zacht, het slijt sneller. Het is echt een raceband. Dat gezegd hebbende, als je ze niet echt voor wedstrijden gaat inzetten zou je ze misschien voor alleen de zomer in kunnen zetten en dan voor de rest van het jaar een wat robuustere buitenband. Want waarom zou je jezelf wat extra rijgenot ontzeggen? Dat zou de prijs kunnen zijn. Met een adviesprijs van EUR 69,99 (per stuk) zijn ze namelijk niet goedkoop. Daar krijg je dus wel wat voor terug, maar die afweging moet je zelf maken.
Details
Bontrager R4 320 draadband
Maat: 700x25c
Gewicht (gemeten): 227 gram
Adviesprijs: 69,99 p/stuk
Meer informatie op de Bontrager website