Wielerschoenen zijn er tegenwoordig in allerlei verschillende kleuren. De Diadora schoenen die hier onlangs nog de revue passeerden zijn daar een goed voorbeeld van. De Bontrager RXL wielerschoenen zijn een mooi voorbeeld van hoe het ook anders kan. We kregen een paar in het zwart om mee over de Dolomieten trekken. Waarom in de bergen? Vanwege het gewicht! Niet de allerlichtste schoen, maar met een gewicht van 250 gram per schoen zitten ze zeker onder het gewicht van de gemiddelde wielerschoen.
Eerste indruk
Wanneer we de schoenen uit de doos halen hebben we een paar erg shiny zwarte schoenen in de hand. De bovenkant is volgens de beschrijving van microfiber gemaakt dat glanzend is afgewerkt. De neus is voorzien van mesh, ook zwart maar niet glanzend. Overigens is de schoen op meerdere strategische plekken voorzien van kleine openingen met mesh. Dit, om naast je tenen, ook de rest van de voet goed te kunnen ventileren. Een buckle en twee klittenband straps moeten de schoen om je voet klemmen. De buckle is overigens wel een opvallende; hij bestaat nl. uit twee onafhankelijke klik-sluitingen, de Micro-Fit II sluiting. Hiermee kan je de schoen tijdens het fietsen gemakkelijk ‘een tikje’ losser doen, zonder dat hij in z’n geheel los gaat. De zool is een carbonzool met ‘stijfheidsindex 12’ (op een schaal van 14). Op de voorkant van de zool zit een kunststof ‘stootblokje’ en aan de achterkant een vervangbare hak. Een ventilatiegat aan de voorkant moet zorgen voor frisse lucht. Op de zool hebben ze links en rechts streepjes gedrukt als hulpmiddel om je schoenplaatjes in de juiste positie te monteren. Opvallend is de zilvergrijze hiel in de schoen. Dit is een ruwe stof die er voor moet zorgen dat de hak niet in en uit de schoen kan gaan tijdens het fietsen. De zolen in de schoen zijn voorzien van een zogeheten ‘InForm Sole’. Het gedeelte dat onder de voetholte en middenvoet zit kan je eruit halen en na verhitting in de over kan je deze naar je voet vormen. De schoen is in zijn geheel erg strak en netjes afgewerkt. Nergens losse naden of kiertjes die niet horen.
In de praktijk
Zoals gezegd heb ik deze schoenen getest tijdens het avontuur in Italië. Nu is het testen van een paar nieuwe schoenen niet aan te raden wanneer je lange tochten gaat maken, vandaar dat ik eerst een aantal gewenningsritten in Nederland hebben gemaakt. Daarnaast heb ik ook mijn eigen schoenen meegenomen om daadwerkelijk te kunnen kijken of er verschil merkbaar zou zijn tussen de schoenen en met name het gewicht.
Door de streepjes op de zool is het vrij makkelijk om a.d.h.v. mijn andere schoenen de plaatjes er correct onder te monteren. Het aantrekken van de schoenen is net als alle andere, echter wanneer je de binnenkant van de hiel vast pakt voelt dat de eerste keer toch wel wat vreemd aan. De zilvergrijze stof is daadwerkelijk stroever en als je tegen de richting van de stof instrijkt lijkt het wel een erg fijn soort klittenband. Mijn normale schoenmaat is 42 en dat houdt voor deze Bontrager schoen in dat je ook maat 42 kan bestellen. Ze vallen net zoals je dagelijkse schoen. De schoen sluit goed aan, al heb ik het gevoel dat ze aan de smalle kant zijn. Het mesh is iets doorzichtig en dat zorgt ervoor dat je kan zien welke kleur sokken je aan hebt. De sluiting van het klittenband gaat prima en ook de buckle laat zich eenvoudig bedienen. De schoen voelt als een pantoffel. Erg comfortabel en ondanks dat hij niet stug voelt is de carbonzool erg stijf en kan je goed kracht leveren op de pedalen. Het is onmogelijk om de zool te buigen en ook tijdens het fietsen krijg je niet het gevoel dat de zool veert of beweegt. De zooltjes, die ik vooraf naar mijn voet heb gevormd, voelen prettig aan en dit verhoogt het gevoel van comfort. Hierdoor heb je het idee dat je hele voet contact maakt met de zool. Het bovenwerk sluit goed aan om de voet maar ik kan de voet (incl. schoen) redelijk makkelijk bewegen. Wellicht dat de samenstelling van de schoen hiermee te maken heeft. Mesh is erg soepel waardoor er automatisch meer beweging in de schoen komt.
Het smalle gevoel dat ik bij het aantrekken had wordt bevestigd en na een kilometer of 75 beginnen de schoenen te knellen. Voordeel van de schoen is de Micfo-Fit II gesp waarmee je tikje voor tikje de schoen losser kan zetten. Dit werkt prima en het knellende gevoel neemt af, toch iets te strak dus. Met het afnemen van dit knellende gevoel neemt ook het contact tussen jou en de fiets af. Dit is bij een vlakke weg geen ramp, maar bij klimmen of sprinten is een strakke schoen toch prettiger. Ondanks dat de schoen nu wat losser zit blijft de hak wel prima in de schoen zitten dankzij de zilvergrijze stof. Wat betreft het aantal grammen dat je bespaart met deze schoen, dat is mooi meegenomen maar dit levert tijdens het fietsen geen merkbaar verschil op.
Tijdens de ritten heb ik geen moment last van warme of brandende voeten en ook zweetvoeten zijn aan de orde; althans, niet meer dan normaal. Ook niet tijdens lange klimmen in temperaturen rond de 30 graden. Het knellende gevoel van de schoen is minder dan in het begin maar elke lange rit blijft het toch een beetje spelen met de sluitingen om geen geïrriteerde voeten te krijgen. Wanneer we onderweg een bui op de kop krijgen worden mijn voeten wat sneller nat in verhouding tot een geheel kunststof schoen. Door de mesh delen aan de bovenzijde en bij de tenen loopt het water vrij snel naar binnen. Overigens droogt het even later ook makkelijk weer op wanneer de zon er door komt. Waar een witte schoen snel vies wordt blijft deze schoen op het oog schoon. Je ziet er weinig op en voordeel van het zwarte mesh is dat dit niet vies wordt. Schoenen voorzien van witte mesh zijn leuk totdat er een regenbui op komt, dan heb je schoenen met grijze mesh. Bij deze zwarte Bontrager schoenen heb je daar geen last van.
Pluspunten
+ Looks
+ Stijve zool
+ Vormbare binnenzool
+ Micro-fit II sluiting
+ Makkelijk schoon te houden
+ Comfortabel
+ Stroeve voering van de hak
Minpunten
– Smal (maar elke voet is anders)
– Soepel bovenwerk
Conclusie
De Bontrager RXL road schoen is een erg comfortabele schoen die perfect geschikt is voor een toerfietser. Vanwege de stijve zool kan ook een wedstrijdrenner prima met deze schoen aan de start verschijnen. Het hoge comfort zorgt er wel voor dat de schoen erg soepel is. De smalle leest kan voor problemen zorgen, passen is aan te raden. De klittenband sluiting in combinatie met de Micro-Fit II sluiting zorgt ervoor dat je de schoen goed om je voet kan sluiten en eventueel tijdens de tocht simpel en snel wat losser kan doen. De zilvergrijze stof in de hak van de schoen draagt ook een steentje bij aan de goede sluiting, de hak kan geen kant op en blijft prima op z’n plek. Qua ventilatie doet deze schoen prima zijn werk en het voordeel van het zwarte mesh is dat schoonhouden geen probleem is. Klein nadeel is dat bij een regenbui het water wat makkelijker binnenkomt dan bij een kunststof schoen. Als ik af ga op de stijfheidsindex is de zool van de RXL met 12 op een schaal van 1 tot 14 niet de stijfste uit de collectie. Ik vraag me echter wel af wat er nog stijver zou kunnen aan deze zool want er is met geen mogelijkheid beweging in te krijgen; de kracht gaat direct richting je pedaal, zoals het hoort! Het gewicht van de schoenen is laag, maar in de praktijk merk je hier niet meteen wat aan.
Specificaties
Bontrager RXL Road wielerschoen
EUR 219,99
Verkrijgbaar in zwart of wit
Maatvoering komt overeen met reguliere schoenmaat