Als je een lijstje moest maken met bezittingen die je lief hebt zal de racefiets bij velen -hopelijk – erg hoog in deze lijst staan. Dat is hier niet anders. En zoals velen ben ook ik erg zuinig op mijn materiaal en wordt dit bij thuiskomst bijna altijd direct schoongemaakt. De zin is soms ver te zoeken, maar negen van de tien keer mag de fiets als eerst ‘onder de douche’. Met name tijdens het crossseizoen is dit vaak een tijdrovende klus. Na het schoonmaken zal dan ook alles weer klaar worden gemaakt zodat het ros weer klaar staat voor de volgende rit. Van Bovelo krijg ik de mogelijkheid om hun Stop & Go kit te testen. Een emmer met producten die bovenstaand ritueel makkelijker moet maken en ervoor moet zorgen dat de fiets goed verzorgd weer klaarstaat.
Bovelo is onderdeel van Bo Motoroil, een bedrijf dat in 1987 is begonnen met de productie van verschillende smeermiddelen. Ze zijn actief in de agri-industrie, motorsport, autosport en dus ook in de wielersport. Naast smeermiddelen hebben ze dus ook schoonmaakproducten. De Bovelo Stop & Go kit is een combinatie van alle benodigdheden om je fiets schoon te maken en daarna de verschillende onderdelen te smeren met de daarvoor bestemde smeermiddelen.
De Stop & Go Kit
De Stop & Go Kit is een emmer met daarin alle benodigdheden voor je fiets. Wanneer je hem uitpakt heb je meteen al een poetsemmer om een sopje in te maken. In de emmer vind je een grote zachte borstel, een spons en een klein krom borsteltje met stevige haren om tussen de cassette en andere moeilijke plekken te komen. In de grote fles met sproei-kop zit Bovelo Clean Green, het schoonmaakmiddel. Overigens is de naamgeving met daarin ‘green’ een bewuste, het is een milieuvriendelijk schoonmaakmiddel. Nadat je de ergste smurrie er met een tuinslang hebt afgespoeld spuit je dit erop, laat het drie minuten intrekken om vervolgens met de tuinslang de fiets geheel schoon te spuiten. Tenminste; zo is de uitleg. De bus Chain Clean is een ontvetter waarmee je de ketting goed goed kan reinigen. Spuit dit op een doek, pak de ketting vast (met doek!) en draai de pedalen achteruit om zo de ketting te reinigen en ontvetten. Wanneer je al het vet tussen/van de ketting haalt is het belangrijk dat deze wel weer gesmeerd wordt voor je er weer mee op pad gaat. Hiervoor vindt je in de emmer de Chain Lube, geschikt voor alle weersomstandigheden. De bus Multi Lube is, zoals de naam al doet vermoeden, multifunctioneel. Dit smeermiddel kan je o.a. gebruiken om alle draaiende delen soepel te houden, maar ook om shifters en kabels in te spuiten zodat deze ook naar behoren blijven werken.
En dan, last but not least, komt er een bus Silicon Shine uit de emmer. Deze vernevel je op de fiets en wrijft het met een doek mooi over frame, vork en wielen waardoor er een glanzend beschermlaagje op de fiets komt. Beschermend tegen vuil en waterafstotend, uiteraard niet tegen steenslag. Een emmer met al deze spullen is te koop voor EUR 39.95. We mogen een complete emmer weggeven, wat je daar voor moet doen vindt je onderaan het artikel.
Vies!
Nu is het aan mij de taak om de fiets goed smerig te maken en vervolgens de Stop & Go Kit te gaan testen. Moet lukken met de weersomstandigheden in Nederland. Om de producten aan een extra test te onderwerpen zijn we met zowel de mountainbike als de crosser de drek in gedoken. Bij thuiskomst meteen met de tuinslang de ergste drek eraf gespoten, om daarna de fles Bovelo Clean Green te pakken en de gehele fiets hiermee in te spuiten. Tijdens het spuiten zie je een schuimlaagje op de fiets ontstaan en zie je meteen dat de drek en viezigheid al via het frame naar beneden zakt. Onder het bracket ontstaat vrijwel direct een laagje zand dat van het frame afvalt. Nu drie minuten wachten voordat we verder kunnen gaan met de schoonmaak. Wanneer we na een drietal minuten de slang weer op de fiets richten verdwijnt ook het laatste vuil van de fiets. Waar we voor de tweede spuitronde nog wat vlekken zagen is er op de fiets geen modder of viezigheid meer te vinden. Ook bij de moeilijkere plekken waar je met een borstel of sponsje lastig bijkomt heeft de clean green zijn werk gedaan. Nu is het een kwestie van de fiets droogmaken en even kijken of de ketting nog extra aandacht verdient.
Al met al zijn we nu nog geen tien minuten bezig geweest, inclusief drie minuten wachttijd. Na het droogmaken is de fiets dan ook echt schoon. Na de grote schoonmaak gaan we de ketting nog even extra schoonmaken met de Chain Clean en dat werkt eigenlijk net als een andere ontvetter. De ketting is nu mooi schoon en wanneer je de pedalen ronddraait hoor je het rauwe geluid van een niet gesmeerde ketting. Tijdens een van de schoonmaakbeurten zie ik een dun takje dat tussen de cassette is gekomen. Met het kleine borsteltje is deze er zo tussenuit, ideaal. Nu de fiets geheel schoon is kunnen we de onderdelen gaan smeren. Eerst ga ik met de bus multi lube in de weer. Even de veer van de derailleur en de derailleurwieltjes inspuiten. De Chain Lube gebruik ik om de ketting in te smeren. Over een stuk van tien cm ketting leg ik op elke schakel een druppel, daarna de ketting flink ronddraaien en vervolgens schakelen zodat alle tandwielen aan bod komen. Deze handeling herhaal ik nog een keer en zo zit er meer dan voldoende olie op de ketting. Immers, teveel olie trekt alleen maar rotzooi aan, en dat is niet de bedoeling.
De laatste handeling is de Silicon Shine aanbrengen op de fiets. Wanneer je dit op je fiets gaat vernevelen is het handig om de remschijven even af te dekken om te voorkomen dat je remmen gaan slippen. Wanneer de hele fiets onder de silicon nevel zit pak je een schone doek en wrijf je het frame in. Er ontstaat een mooi glanzend laagje op je fiets. Je ziet dat de fiets net even wat extra blinkt en hij voelt glad aan.
Tijdens de eerstvolgende rit draait de fiets soepel. De chain lube doet zijn werk, ook in natte en vieze omstandigheden blijft het zitten. De chain lube is geschikt voor alle seizoenen en heeft een iets dikkere samenstelling dan bijvoorbeeld een olie die enkel geschikt is voor droog weer. Voordeel hiervan is dat het niet bij een regenbui van de ketting afspoelt. Doordat je niet teveel gebruikt is de buitenkant mooi schoon en blijft er niet veel zand op zitten. Voorkomen kan je dit niet, maar het krakende geluid van een droge of vieze ketting blijft uit. De beschermende laag van de silicon shine heb ik onderweg niet echt op gelet, maar aan het eind van de rit blijkt mijn fiets toch een stuk minder smerig dan die van m’n fietsmaat die dit niet gebruikt heeft. Daar komt bij dat bijna alle viezigheid al bij de eerste sproeibeurt van de fiets is verdwenen. Het krijgt dus weinig kans om te hechten aan het frame. Mocht je een keer echt in tijdnood komen en je zet de fiets zonder te poetsen in de schuur is dat vragen om problemen als je na een aantal dagen alsnog de opgedroogde modder van je frame wilt halen. Ook dit is met de clean green reiniger geen probleem. Eerst even natmaken, vervolgens clean green erop, in laten trekken en je spuit de modder er zo vanaf.
Nadat je een aantal keren gebruik heb gemaakt van de gehele emmer weet je precies de juiste volgorde en welk product je waar moet gebruiken. Dit werkt simpel en snel waardoor voor mij het gehele poetsritueel toch in een rap tempo kan. Helaas ben ik al wel de helft van de Clean and Green kwijt na vijf poetsbeurten, dit gaat vrij snel. Wel zijn alle producten dan weer los te bestellen. De borstel en spons die er in zitten heb ik tot op heden eigenlijk nog niet hoeven te gebruiken want de clean green reinigt dusdanig goed dat deze overbodig zijn.
Specificaties
Inhoud Bovelo Stop & Go kit;
– Clean green 1L
– Chain clean 500ml
– Multi lube 400ml
– Silicon shine 400ml
– Chain lube 110ml
– Grote borstel
– Spons
– Cassette borstel
Prijs; EUR 39.95
Pluspunten
+ Tijdbesparend
+ Reinigt goed
+ Chain lube (ook bij nat weer!)
+ Silicon shine
+ Milieuvriendelijk
Minpunten
– Clean and Green is snel op
Conclusie
Ik zal niet zeggen dat poetsen met de Bovelo Stop & Go Kit leuk wordt, maar het maakt het je een heel stuk makkelijker. Met de Clean & Green maak je de fiets snel en goed schoon. Zoals gezegd is dit spul wel snel op. Deze is wel bij te bestellen voor 10 euro per fles. Een snelle rekensom leert dat je dan ongeveer een euro per poetsbeurt kwijt bent aan dit middel. In dat geval is het vrij duur, echter kregen we van de vertegenwoordiger een goeie tip; verdun de clean green in de verhouding 1 staat tot 4 en de werking blijft hetzelfde. Dit hebben we ook getest; met behulp van een plantenspuit hebben we het verdund en op deze manier kan je vier keer zolang met een fles. Wanneer je na de poetsbeurt de fiets behandeld met de Silicon Shine heb je waarschijnlijk ook minder schoonmaakmiddel nodig de volgende keer, want vuil zal minder goed hechten.
De Chain Lube smeert de ketting goed en door de wat dikkere samenstelling is het erg prettig dat deze bij natte omstandigheden niet tussen de schakels wegspoelt. De Multi Lube en Chain Clean doen in beide gevallen datgene waarvoor ze dienen, maar zijn daarbij niet anders dan een teflon-spray of kettingreiniger van een ander merk. De borstel met de verschillende stevige haren is erg handig wanneer er blaadjes, takjes of ander rotzooi op moeilijke plekken is gaan zitten. De grote zachte borstel kan gebruikt worden bij hardnekkig vuil, echter hebben we hier geen gebruik van hoeven te maken door de krachtige werking van het schoonmaakmiddel. Prettig is het groene label van de schoonmaakproducten. Een fijne gedachte dat het niet schadelijk is voor het milieu wanneer je de fiets in je tuin staat af te spoelen.
WINACTIE
Samen met Bovelo geven we een Stop & Go Kit t.w.v. EUR 39,95 weg! Iedereen met een beetje liefde voor de fiets moet hier toch blij van worden. Meedoen is simpel; schrijf je in voor onze nieuwsbrief (rechts op het blog) en je doet mee. Als je al ingeschreven bent doe je automatisch mee! Meedoen kan tot maandagochtend 9.00 uur, dan maken we ook de winnaar bekend.