Brooks zadels. Vooral veel langeafstandfietsers zweren bij deze handgemaakte zitmeubels uit Groot Brittannië. Je moet ze meestal een behoorlijk aantal kilometers inrijden voordat ze zich langzaam maar zeker naar je lichaam vormen. Aangezien ze niet echt bekend staan om hun geringe gewicht waren we ietwat verrast op de redactie toen dit oer-britse merk (ze bestaan al sinds 1866) een race-zadel aankondigde. Na een bezoekje aan de kleine, maar zeer fraaie winkel in het centrum van London kregen we een fraaie Brooks Cambium C15 mee om eens te testen.
Uitpakparty
Nog voor we het over het zadel zelf kunnen hebben moet ik toch een compliment maken over de verpakking. Alles klopt er aan en straalt de perfect mix van ambachtsschap en een moderne visie uit. Je zou er bijna zo’n suffe unboxing video van gaan maken. Uiteraard is dit slechts een (volgens sommige zelfs onbelangrijk) detail, maar de toon is gezet. De eerste indruk van het zadel: het voelt behoorlijk stevig en heel natuurlijk door het bewerkte katoenen zadeldek… en het geheel is niet heel licht. Maar met een gewicht van 405 gram valt het natuurlijk ook best wel weer mee…. als je het tenminste vergelijkt met een Brooks B17. De merknaam staat prominent achterop het zadel en geeft het geheel een mooi retro tintje. Ben alleen benieuwd hoe dat gaat staan op mijn carbon racefiets…
In tegenstelling tot de leren Brooks zadels hoef je de Cambium C15 niet ‘in’ te fietsen. Hij is direct klaar voor gebruik. Zoals ik al verwachte past de Cambium niet echt bij mijn Bianchi. Elke regel (nummer 8 in het bijzonder) die de Velominati hebben opgesteld over zadelkleur en matchend stuurlinten wordt hier keihard getreden. Ach, als ik er op zit zie ik het zelf toch niet denk ik maar en ga een eerste testrit maken. Ik let daarbij op twee zaken, direct comfort en mijn gevoel na langere afstanden. De eerst indruk is prima. Het zadel is niet te zacht en heeft een redelijk neutrale vorm waardoor ‘ie waarschijnlijk bij veel fietsers past. Want de vorm van je zadel bepaalt voor een groot deel hoe je na die lange toertocht afstapt. Veel merken nemen dan ook de afstand tussen je zitbotjes als maatvoering. De Cambium is er in een C15, een bredere C17 en in een dames uitvoering, hoewel de C17 volgens Brooks zelf meer een trekking model is.
What the peep?
Mijn eerste indruk is behoorlijk positief. Ik schuif niet vanzelf heen en weer over het zadel dankzij het ruwe, maar comfortable organisch katoen/canvas en voel op de juiste plekken ondersteuning. Het gevulcaniseerde rubber waar het zadel zijn stevigheid aan de onderzijde vandaan haalt doet goed zijn werk. Ik voel dat het een beetje flext als ik grotere gaten in de weg raak en vibraties filtert als ik over klinkers knal. In verhouding tot mijn regulier zadel (Fi’zi:k Alliante) is de C15 net iets platter qua vorm waardoor ik soms iets meer moet zoeken naar mijn ‘natuurlijke’ houding, maar dat kan ook gewenning zijn. Wel valt me na een kilometer of 50 iets raars op: een piepje, of eigenlijk een ‘squeezje’ bij gebrek aan een beter Nederlands woord. Wat blijkt: de onderkant van het rubber raakt de rails en maakt daarbij een piepend geluid. Enig googlen bevestigt mijn bevinding. De onderkoelde reactie van Brooks luidt” Just apply some lube.” Deze oplossing werkt wel, maar vind ik niet echt passen bij een zadel van meer dan €150,-.
Jeder Arsch ist Anders!
Na een tijdje rondfietsen moet ik zeggen dat, op dat gekke piepje na, de Cambium prima bevalt. Gelukkig zagen we op Eurobike dat er binnenkort ook zwarte en donker bordauxrode (inclusief bijpassend stuurlint) versies gaan komen. Vooral de zwarte C15 zal op veel meer frames goed staan. Want ik kan toch echt met beste wil ter wereld niet zeggen dat de Cambium mooi staat op mijn celeste Bianchi. Gelukkig kan ik ‘m ook nog testen op een klassieke Scapin waar het zadel dan wel weer perfect bij past. Probleem opgelost. Zowel in de stad als op de racefiets over langere afstanden doet de C15 zijn werk als een Engelse bulldog. Je kunt blind op ‘m vertrouwen, maar hij maakt af en toe wel wat rare bijgeluiden. De C15 is ook veel minder gevoelig voor slecht (lees typisch Hollands en Brits) weer dan de leren Brooks zadels. Ook de rubber onderkant kan prima smerig worden in een nat ritje, daar hoef je je niet druk over te maken. Het geboden comfort is zeker vergelijkbaar met moderne zadels van de bekende merken, zij het dat door het gekozen materiaal je minder over je zadel schuift. Voor de één prettig, voor de ander niet. En dat maakt een zadel-test ook zo ingewikkeld, vandaar dat we wel al vaak schreven over zadels, maar er nog maar weinig testen. Een Duitse fietsenmaker in Mannheim zei dan ook terecht ooit tegen me: Jeder Arsch ist anders!
Wat deze test wel duidelijk maakte is dat het, zeker als je net een nieuwe fiets hebt aangeschaft, het loont om eens rond te kijken naar alternatieve zadels. Vaak is het zadel dat er op zit wel qua looks in lijn met je fiets, maar of het ook echt past bij je lichaam is een tweede. De lange, slanke vorm van de C15 is wat vorm betreft een beetje een allemansvriend. En aangezien je zitvlak misschien wel het belangrijkste contactpunt met je fiets is, zou ik er toch eens wat langer naar kijken dan naar alleen een zadel dat alleen mooi staat. Ook de finetuning van de stand van een zadel kan een wereld van verschil maken. Mocht je niet weten waar te beginnen, ga dan eens langs bij een betrouwbare fietsenzaak met verstand van zaken op een rustig moment en laat je voorlichten over de wondere wereld van de zitvlak techniek.
Pluspunten:
+ Unieke uitstraling
+ Comfortabel
+ Duurzaam
Minpunten:
– Gekke kleurstelling
– Piepend geluid
Conclusie:
Qua looks is de Brooks natuurlijk een verhaal apart. Hij valt echt op door materiaal en de constructie, maar door de bijbehorende kleurstelling vloekt ‘ie nogal met modern ogende frames. Brooks heeft bewust voor deze kleur gekozen om het natuurlijke karakter van het zadel en de gebruikte materialen te onderstrepen. Gaat comfort boven looks, dan is de Cambium C15 misschien wel je zadel. Afhankelijk van of de vorm (daar heb je nu maar weinig keuze in) bij je past, biedt de C15 ook op lange afstanden voldoende comfort en is ‘ie zeer waarschijnlijk bijna onverwoestbaar. Gewicht stond dan ook niet voorop, maar degelijkheid duidelijk wel. Daar waar veel Italiaanse zadels soms wat fragiel voelen, is dit zadel duidelijk gemaakt om een hele tijd mee te gaan.
Details:
Brooks Cambium C15
Breedte: 140 mm, lengte: 283 mm, hoogte: 52 mm
Adviesprijs: € 165,-
Gewicht: 405 gram
Meer info op de Brooks website
De testpersoon is 1.82 lang, weegt rond de 77 kg en rijdt normaal gesproken op een Fi’zi:k Alliante.