“An unfair advantage” is de slogan van Castelli waarmee ze willen aangeven dat mensen die niet in hun kleding rijden in het nadeel zijn. Of het voordeel ook echt oneerlijk is wilden we wel eens met eigen ogen zien.
Uitpakken!
Wanneer je het shirtje uit het plastic haalt merk je meteen dat het praktisch niets weegt. Volgens de website van Castelli weegt het shirtje 98 gram al geeft onze eigen weegschaal 91 gram aan! Alle naden zijn plat gestikt en het heeft meerdere verschillende mesh-stoffen. De voorkant is van een dichter geweven mesh die een ‘dry-fabric’ werking heeft. De achterkant is van de meest ‘grove’ mesh-structuur die er in dit shirt te vinden is. Onderaan het shirt zit rondom een band, die aan de achterkant hogerop loopt i.v.m. de drie traditionele zakken die op een wielershirt zitten. Deze band is overigens niet van mesh, maar een stof met compressiewerking. Dit moet er voor zorgen dat het shirt op z’n plek blijft en dat materiaal dat in de zakken zit, ook in de zakken blijft! Naast deze band zitten ook de vertrouwde siliconen grippers aan de binnenkant van de taille. Deze zitten niet aan de binnenkant van de arm, hiervoor is namelijk een elastische mesh gebruikt. Opvallend is ook het ontbreken van een kraagje. Het traditionele opstaande kraagje is verdwenen. Het doel van het shirt is dat het licht en aero moet zijn, vandaar dat er erg veel gebruik is gemaakt van verschillende stoffen. Het laat het shirt er ’technisch en ingenieus’ uit zien.
Tijdritje dan maar?
Uiteraard hoef je geen tijdrit te rijden om dit shirt aan te mogen doen. Net als de aero-helmen die je ook steeds vaker bij niet-profs op het hoofd ziet, zal ook dit soort kleding wellicht vaker in ‘het wild’ te zien zijn. Bij het aantrekken vallen er 2 dingen op. Je hebt het idee dat bij het sluiten van de rits op z’n minst 2 naden gaan scheuren en als het dan dicht zit schijnt het enorm door. De stof is dusdanig elastisch dat er van scheuren geen sprake is, maar strak zit het wel. Tijdens het wandelen naar de fiets loop ik nog een beetje te trekken aan het shirt omdat het vooraan erg strak zit en op de rug nog wat plooit. Nadat we de zakken hebben gevuld met wat eten, telefoon en multitool kunnen we gaan. Wanneer je eenmaal in de fietshouding zit merk je niets meer van het trekken aan de voorzijde en het plooien aan de achterzijde. De stof is zo gesneden dat het prettig zit wanneer je ook daadwerkelijk in de fietshouding zit. Kortom, een iets gebogen rug en de armen gestrekt richting stuur. Het knelt of trekt niet en dankzij de compressie-band blijft het prima op z’n plek. Daarnaast zorgt dit alles er ook voor dat je nergens een wapperend shirt hebt, niets irritanter dan dat.
Hoe gek het misschien ook klinkt, maar het kraagje mis ik wel. Het is wat frisser om de nek en dat merk je toch wel tijdens de Nederlandse avonden waarbij het best af koelt. Het shirt lag al een tijdje op de redactie, maar omdat het erg dun is was het toch even wachten op goed weer voordat het getest kon worden. Daarnaast heb ik wel gekozen om er een zweetshirt onder te doen. In principe niet nodig, maar vanwege temperatuur en doorschijnen toch gekozen voor een extra laagje. De compressieband doet prima zijn werk want het shirt blijft goed op z’n plek en ook de meegenomen materialen gaan geen kant op. Sterker nog, doordat het shirt strak zit voel ik tijdens de rit mijn telefoon trillen, iets wat ik bij reguliere shirts niet snel merk. Wat betreft het gewicht, dit ligt 50 gram lager dan een regulier Castelli-shirt (zelf gewogen), merk ik geen verschil.
Plus
+ Hoog draagcomfort
+ Mooi ontwerp
+ Geen stuiterende voorwerpen meer in je achterzak
+ Geen wapperend shirt
Min
– Schijnt door
– Erg dun
– Geen kraagje (frisse nek/hals)
– Alleen bruikbaar bij hoge temperaturen
Conclusie
De Castelli Aero Race Jersey 5.0 is een erg mooi shirt waarbij het draagcomfort hoog te noemen is. Niet alleen het design is strak, ook de pasvorm. Dat wil niet zeggen dat dit irriteert of knelt. Het zit heerlijk wanneer je eenmaal in de fietshouding op je racefiets zit. De spullen die je in je achterzak doet blijven perfect op de plek en je hoeft je echt geen zorgen te maken dat je wat verliest. Het shirt ziet er opvallend uit en dat bezorgd je de nodige reacties. Hoewel de reacties positief zijn is het toch wel apart om tijdens een normale trainingsrit met een aero-shirt te verschijnen. Maar zoals gezegd, om het comfort hoef je dat niet te laten. De gebruikte stoffen werken qua comfort, gewicht en functie erg in het voordeel maar qua looks is het toch nadelig. Profs zie je tijdens tijdritten in pakken die dusdanig dun zijn dat ze doorschijnen, maar om nou zelf in een doorschijnend shirt op de fiets te gaan zitten gaat mij wat te ver. Doordat het erg dun is, is het in Nederland alleen te gebruiken bij temperaturen van ruim boven de 20 graden en heb ik er persoonlijk voor gekozen met ondershirt te fietsen. Het voelt een beetje nakend en ziet er toch gek uit als je voor het stoplicht staat met praktisch ontbloot bovenlijf. Het kraagje, al is het maar 2 centimeter, is een gemis wanneer je dit shirt voor reguliere ritten gebruikt. Daar zit hem dan ook het grote verschil. Het shirt is mooi, prettig en fijn wanneer je een fanatiek wedstrijdrijder bent en ook daadwerkelijk deelneemt aan tijdritten en/of triatlons. Voor de ‘reguliere’ fietser hebben de nadelen meer de overhand dan de voordelen. Kortom, een prima raceshirt maar minder geschikt voor de toerfietser.
Details
Castelli Aero Race Jersey 5.0
98 gram, getest in maat M
Verkrijgbaar in kleurcombinaties zwart/lime-groen/wit, grijs-bruin/wit en wit/rood/zwart
Prijs: EUR 99,-
Testpersoon is 1.78 m lang en draagt normaliter maat M castelli kleding.