Beetje Hollands om direct met de prijs te beginnen maar deze test gaat over een racefiets van carbon met Shimano Ultegra Di2 van € 2999,- Natuurlijk, bijna 3000 euro is wel een serieus bedrag, maar als je ziet dat je dan een volledig carbon fiets krijgt met de nieuwe Ultegra Di2 groep, dan zou dit wel een interessante test kunnen worden. (vonden wij tenminste)
De theorie
En dat is het ook geworden. Eerste even de theoretische informatie over de Cube. Het frame (Monocoque Carbon, gemaakt met Advanced Twin Mold Technology (hierbij wordt het carbon veel preciezer gevormd)) is licht slooping. De Press Fit bottom bracket zorgt voor extra stijfheid. De maatvoering gaat van 50, 53, 56, 58, 60 ,62 naar 64. De voorvork is de Cube Evo carbon vork. Een FSA Headset. Cube Grip Control stuurlint dat overigens erg lekker aanvoelt (beetje Lizard Skins achtig). Shimano Ultegra Di2 6870 (11 speed) groep. De wielen die erin zitten zijn DT Swiss RA 2.0 met Schwalbe One banden. Het zadel is van Selle Italia X1 Road.
Kortom heel veel fijne onderdelen, en wat opvalt is dat ze bij elkaar passen. Soms zie je bij racefietsen dat ze om onder een bepaalde prijs te blijven er de goedkoopste banden onder zetten of dan de derailleur van een vele lagere groep gebruiken, of soms zelfs de cassette (wat voor de leek lastig te controleren is). Maar dat is hier niet het geval. De fiets weegt 7,4 kg. (in onze maat 58 is hij precies 8 kg)
Fietsen
Pedalen monteren en fietsen maar. De Cube fietst erg comfortabel en dan valt op dat je voor 3000 euro bij Cube wel erg veel racefiets krijgt. Dat is bij veel mensen blijkbaar ook wel bekend, want tijdens de testtochten zie je ‘ineens’ opvallend veel Cube fietsen op de weg. Misschien is het omdat je gefocust bent op het merk, maar kijk zelf maar eens hoevaak je een Cube tegenkomt. De fiets is toch stijf, maar over hobbels en klinkers/kasseien blijft hij toch comfortabel. Wat ook opvalt is dat het sturen heel soepel gaat. Dat merk je met het snel afwisselen van scherpe bochten. De Cube laat zich erg makkelijk sturen. Het schakelen met de nieuwe Di2 groep van Ultegra gaat uitstekend. Beter zelfs dan de Ultegra Di2 van vorig jaar. Net even soepeler allemaal. En ook qua remmen valt er helemaal niks te klagen. De wielen zijn voor de fiets prima, maar het zijn niet de stijfste en lichtste wielen. Zelf hou ik daar wel van omdat je dan makkelijk een upgrade kan doen in de toekomst. (want iedere fietser wil toch elk jaar weer wat nieuws). En met een wielupgrade kan je relatief goedkoop je fiets weer upgraden. Want frame en groep kunnen nog tijden mee. Daarbij zien iets hogere wielen er ook vaak net even stoerder uit. (als voorbeeld hebben we op de onderste foto er even wat hoge wielen onder gezet).
Enige puntje wat me echt stoorde is het rammelen van de interne kabel in de bovenbuis wanneer je over klinkers en/of kasseien fietst. Dat komt omdat de binnenkabel in het frame geen hoesje heeft waardoor hij bij erg trillen tegen de framebuis aan rammelt. Maar dat is met een kabel/hoes-setje die je los kan kopen ook zo weer opgelost.
De onderdelen van de racefiets zijn qua kleur helemaal op elkaar afgestemd. Mat zwart met fluor oranje/rood. Zelf vind ik het wel een mooie kleurencombinatie, met niet teveel kleur en genoeg zwart om een stoere look te houden. De meeste mensen waar ik onderweg mee sprak vond het een “gave fiets” en de meesten schatten de fiets toch wat duurder in dan hij is. Cube heeft geen keus in andere kleuren als je precies dezelfde specificaties wil. Elke model type heeft een eigen kleur. Dus wil je een andere kleur dan krijg je automatisch en andere afmontage erbij.
Bij het wassen van de fiets valt op dat de plek van de Di2 batterij helemaal onder de bracket zit. Dat hadden we natuurlijk al wel gezien maar als je dan gebruikt maakt van een montagestandaard waar je je fiets op moet zetten, is dat vervelend, omdat de batterij dan in de weg zit. Met een andere montagestandaard heb je er geen last van.
Pluspunten
+ comfortabel en toch stijf
+ super prijs/kwaliteit verhouding
+ goede onderdelen
Minpunten
– rammel kabel bovenbuis (op te lossen door hoessetje)
– plaats van batterij Di2 met bepaalde montagestandaards
Conclusie
De Cube Agree GTC SLT Di2 is een echt lekkere racefiets voor de toerfietser die lekker zijn rondjes wil draaien maar af en toe ook wil knallen. De rammel die erg storend is, kan gelukkig eenvoudig worden opgelost en dan heb je voor 3000 euro echt een hartstikke goede racefiets met goede onderdelen. Omdat het frame en de groep helemaal goed zijn, blijven de wielen (die overigens prima zijn), over voor een mogelijke upgrade. Maar ook zonder upgrade blijft deze Cube een uitstekende koop!
Getest:
Cube Agree GTC SLT DI2
Prijs: 2999,-
en met dikke wielen: