Baanfietsen is samen net als andere vormen van fietsen de laatste tijd populairder aan het worden. Het is een perfecte manier om tijdens de wintermaanden (als die er tenminste zijn) je conditie op peil te houden en sterk aan de start van het voorjaar te verschijnen.
Maar hoe begin je daar nou mee, met baanfietsen? Het ziet er namelijk best indrukwekkend uit en niet iedereen heeft een baanfiets in zijn schuur staan. Cycleyou uit Schellingwoude organiseerde laatst een zogenaamde clinic voor absolute beginners zoals ikzelf. Plaats van handeling: Velodrome in Sloten. Zo’n clinic is de ideale manier om te ruiken aan de eigenaardigheden van het baanfietsen zonder meteen een dure cursus te volgens of je voor een langdurige groepstraining op te geven.
De groep is niet te groot en we krijgen 2 ervaren instructeurs (in herkenbare gele retro KAS shirts) toegewezen. Het is op de baan redelijk warm, dus vrijwel iedereen verschijnt in de voorgeschreven korte fietsbroek op het middenterrein. Helm en handschoenen zijn verplicht, ook die heeft iedereen netjes meegenomen. We beginnen met een korte bespreking van de verschillen tussen een wegfiets en een baanfiets. Het meeste is gesneden koek, maar de tips om te weten of je een goede maat frame te pakken hebt komen toch van pas. Grootste verschil is de houding, op een baanfiets zit je bijna nooit met je handen bovenop (waar normaal gesproken je remmen zitten), maar zit je vooral onderin de beugels. Iedereen zoekt een passende huurfiets uit en pompt de banden op tot de verplichte 8 bar.
Ook het(de huurfietsen van het Velodrome zijn voorzien van SPD pedalen) is even anders omdat een baanfiets ‘fixed’ is. Even de beste positie opzoeken door lekker achteruit te trappen is er niet bij. Vasthoudend aan de zijreling oefent iedereen het in- en uitklikken totdat je je zeker genoeg voelt. Het is tijd om de baan op te gaan.
Onze instructeurs denken daar anders over. Zij laten ons eerste nog veilig op het zachte en veilige middenterrein wat rondjes fietsen zodat we allemaal een goed gevoel voor de fixed baanfietsen krijgen. Daarna is het tijd voor een korte uitleg over de baan zelf (die van het Velodrome is maar 200 meter en daardoor zijn de bochten steiler dan normaal), en de paar basis-regels om alles veilig te laten verlopen. We leren over de côte d’azur, het beton en de baan. De eerste oefeningen zorgen ervoor dat je een gevoel voor de snelheid en de baan krijgt. op het rechte stuk moeten we slalommen terwijl de instructeurs de pylonen continue verschuiven.
Dan is het tijd voor het echte werk, snelheid maken en vanaf de blauwe strook de baan op. De eerste keer duurt het bij mij wat langer omdat er flashbacks van een crash voorbijkomen, maar eenmaal op stoom hang ik lekker in de bochten. Ik ontspan me en probeer te genieten. Het gevoel van snelheid is heerlijk en het zoemende geluid dat de baan maakt versterkt dit alleen maar. Stap voor stap gaan we sneller en hoger totdat we allemaal dwars door de reclamevlakken rijden die hoog in de bochten op de baan geschilderd zijn. Toen ik binnen kwam op het middenterrein leek dit me nog volstrekt onhaalbaar, en 1,5 uur later rijd ik al lekker rond. We eindigen met een heuse 200 meter shootout waarbij ik net geen laatste wordt. Het deert me helemaal niet, ik weet dat ik behoorlijk uit vorm ben en nog last heb van mijn blessures heb. Maar dat drukt de pret niet. Ik heb genoten van het unieke gevoel van fietsen op de baan en kan me prima voorstellen dat het verslavend werkt. Je ontdekt hoeveel controle erbij komt kijken en dat je snelheid heel fysiek beleeft. Ik weet wat ik komende winter ga doen!
Cycleyou organiseert nog meer clinics waarbij je op luchtige wijze kennismaakt met de vele facetten die onze sport rijk is. De komende tijd gaan ze nog waaierrijden (15 maart) en klimmen (12 april).