Sommige merken en logo’s herken je uit duizenden. Diadora heeft dat ook bijvoorbeeld, maar ze moeten dat met name van hun voetbalschoenen hebben. Nu blijken ze ook prima fietsschoenen te maken!
Diadora behoeft in principe geen introductie, toch? Voor mij is het echt zo’n typisch jaren 80/90 voetbalmerk met bijbehorende kleding en schoenen. De Italianen zijn er echter nog steeds en zijn ook al even actief op de fietsmarkt! We zien ze hier nog niet veel, maar wel op tv. Zo won Quintana dit jaar de Giro op Diadora schoenen. De rest van het Movistar team rijdt er ook mee overigens en Cadel Evans wordt er ook nog wel eens op gezien. We kregen een paar van deze Vortex Pro schoenen om ze aan de tand te voelen!
Eerste indruk
Bam! Zo in je gezicht. Het zijn haast de schoenen zoals we ze tijdens het WK voetbal hebben gezien, erg opvallend! Veel fluoriserend geel met zwart en allerminst subtiel het Diadora logo erop. Ook geen veters, maar een dubbele Boa draaisluiting waarmee je de schoen vast kan draaien. Daardoor valt de felgele tong nog meer op. Ook opvallend zijn de gaten onderin de zool welke moeten zorgen voor een goede ventilatie zonder wind of water door te laten. Eerst indruk is dus dat zeer opvallende schoenen zijn wat betreft de kleur, maar de andere eigenschappen maken de schoen bijzonder. Tegen mijn verwachting in zijn ze niet vederlicht. Dit is toch een trend, zeker bij schoenen in het hoogste segment.
In de praktijk
Ik wilde het een typische eigenschap van fietsschoenen noemen, maar in feite geldt het voor elke schoen natuurlijk. Je moet ze echt eerst gepast hebben om te weten welke maat je moet hebben. In mijn normale schoenen heb ik 44,5, maar voor de Diadora’s moet ik toch echt 46 hebben. Omdat de maatvoering per merk sterk verschilt, heb ik de zooltjes van de maten 44, 45 en 46 opgemeten en onderaan als tabel toegevoegd, wellicht handig als je zelf op zoek gaat. Heb je de juiste maat te pakken, dan zitten ze wel echt lekker. Met de Boa-sluiting kan je perfect aandraaien zodat ze comfortabel zitten. Ze sluiten goed aan rondom je hele voet en dat voelt heel prettig aan.
De schoenen zijn goed stijf. Dat merk je al als je ze in je handen hebt; geen beweging in te krijgen! Dat draagt natuurlijk bij aan een efficiëntere overbrenging van energie en kracht van voet naar pedaal, en het mooie is dat dit niet ten kostte gaat van het comfort. Ook bij lange ritten blijven ze prettig zitten. Misschien is dat te danken aan de beperkte besparing op gewicht, want ze zijn niet voor de weight-weenies, deze Vortex Pro’s. Rondom de hiel aan de binnenkant van de schoen is een materiaal gebruikt waardoor hij heel goed op plaats blijft en niet gaat slippen.
Plus
+ Pasvorm en comfort
+ Boa sluiting
+ Zeer opvallend uiterlijk
Min
– Gewicht
– Zeer opvallend uiterlijk
Conclusie
De Diadora Vortex Pro schoenen zijn op meerdere vlakken bijzonder te noemen. Ten eerste natuurlijk het uiterlijk; veel opvallender dan dit kan bijna niet en daar moet je van houden natuurlijk. Ik vind het zelf geen probleem, zo lang het maar een beetje bij de rest van je outfit en/of past. Het zou echter wel goed zijn als ze wat meer de trend volgen van effen kleuren, of bijvoorbeeld helemaal zwart met kleine details in een andere kleur, maar dat mogen ze zelf bepalen natuurlijk.
Dat ze niet alleen met het uiterlijk bezig zijn geweest blijkt ook over gebruikte materialen en het ontwerp. De dubbele Boa-sluiting werkt erg fijn, en de zolen vol gaten houden je voeten goed geventileerd. Dit is wat ze het NET Breathing System noemen. Zo veel gaten in de zool zie je niet bij andere merken en ik moet zeggen dat dit ook prettig was tijdens die warme dagen recentelijk. Het bovenwerk dat uit één stuk bestaat sluit heel goed om je voeten wat voor het nodige comfort zorgt. Ook niet onbelangrijk is dat ze best breed zijn en dus niet alleen voor de smalle Italiaanse voetjes gemaakt zijn.
Over het belang van vederlichte componenten en accessoires kunnen we nog wel paar discussies voeren, maar feit is wel dat de Vortex Pro’s niet de allerlichtste schoenen op de markt zijn. Ze zijn per paar bijvoorbeeld 180 gram zwaarder dan de Lintaman Climber schoenen die we eerder al eens testten. Toch een groot verschil. Het relatief hoge gewicht weerhield klimgeit Nairo Quintana er echter niet van om met overmacht de loodzware Giro van dit jaar te winnen. Dus wie ben ik dan om te zeggen dat ze te zwaar zijn? Eerst zelf maar eens 180 gram zien kwijt te raken! En ja, de prijs slaat met 299 euro natuurlijk een flink gat in je fietsbudget, maar daar krijg je ook wat voor terug en deze prijs is in lijn met de topmodellen van andere merken.
Details
Prijs: EUR 299,-
Getest in maat 46, verkrijgbaar in 37, 38-46 in halve maten en 47
Verkooppunten in Nederland
Verkooppunten in Belgie
Maat | Gewicht (gr) | Lengte (mm) | Breedte (mm) |
44 | 292 | 272 | 94 |
45 | 297 | 278 | 96 |
46 | 300 | 285 | 97 |
Met dank aan Carbonbike.be voor het ter beschikking stellen van de schoenen!